ritningar på deutz omz 122f

Här diskuterar vi allt som har med smalspårigt modellbygge och förebilder att göra.
phl
Inlägg: 9
Blev medlem: lör 16 feb 2008, 00:20

ritningar på deutz omz 122f

Inlägg av phl »

hejsan

funderar på att försöka bygga ett deutz lok i modell,någon som har ritningar mm?
mvh
phl
Torbjörn Holmberg
Inlägg: 209
Blev medlem: ons 05 sep 2007, 19:43

Re: ritningar på deutz omz 112

Inlägg av Torbjörn Holmberg »

KB Scale säljer en mycket trevlig Deutz OMZ 117 i 7mm skala, se länk: http://www.kbscale.com/index.htm
Håller själv på att bygga den.

Torbjörn Holmberg
mj-onas
Inlägg: 11
Blev medlem: tor 10 jan 2008, 22:28

Re: ritningar på deutz omz 112

Inlägg av mj-onas »

Hej!
Det här är något som också intresserar mig och jag hade hoppats att phl skulle få flera svar. Tyvärr verkar intresset magert för att ge honom tips. Om inte någon inom främjandet kan ge svar, var kan man då på hemmaplan få hjälp?

Upphovsrätt och publicering av t.ex. ritningar är ju inte okomplicerat (det framgår även i annan tråd) så kanske är det detta som hämmar. Men något tips om litteratur som innehåller ritningar på detta "feldbahnelok" eller annan Deutztyp hade varit glädjande. Jag är nämligen ganska säker på att sådan finns. Tyska förlag har ju gett ut massor av litteratur i ämnet, men hur vet man vilka som innehåller vad?

Hoppas denna tråd "tar fart" när vi nu är två som frågar.

Hälsningar
Mats

PS. Det verkar som om några tyska forum i ämnet kan ha databaser för ritningar. Dessa syns låsta för andra än registerade medlemmer. Kanske är enda sättet att få ta del av underlag till byggen av trevligt 5-600mms material att söka medlemskap där. DS.
Användarens profilbild
Micke Brane
Inlägg: 652
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 22:35

Re: ritningar på deutz omz 112

Inlägg av Micke Brane »

Hej

Har du prövat med Frövi Industribanemuseum?
De kanske kan hjälpa dig vidare.

http://www.fmbbm.net/

mvh

Micke Brane
En förvirrad återfalls rallare
phl
Inlägg: 9
Blev medlem: lör 16 feb 2008, 00:20

Re: ritningar på deutz omz 112

Inlägg av phl »

hejsan

i frövi har dom inte så många deutz,dom har något mindre gruvlok kvar.(1st?)
kanske man får söka sig till tyska sidor för att få ritningar på omz112.
(sådana lok finns inte kvar i sverige...rätta mig gärna med glädje =) ....)
om någon är intresserad så har jag lite ritningar på deutz ome117..
mvh phl
mj-onas
Inlägg: 11
Blev medlem: tor 10 jan 2008, 22:28

Re: ritningar på deutz omz 112

Inlägg av mj-onas »

Hej igen!
Om det gäller gruvlok så är jag tyvärr inte till någon hjälp. Den Deutz OMZ som främst intresserar mig är 122. Bifogar i a f en länk till en sida där det b l a finns prospekt på olika lok.
http://www.feldbahnseite.de/
Alla mappar har samma webbadress så det blir startsidan. Gå där in på "Archiv" (uppe t v) så finns det ett antal loktillverkare där.

I övrigt när det gäller ritningar med måttangivelser så har jag sökt men hittar bara skisser och där bara basmåtten anges (längd, bredd, höjd och hjuldiameter).

Hälsningar
Mats
phl
Inlägg: 9
Blev medlem: lör 16 feb 2008, 00:20

Re: ritningar på deutz omz 112

Inlägg av phl »

hej igen

mitt intresse är omz112 men om någon skulle vilja göra en modell på ome117 så kan jag hjälpa..!
mvh

(ska juh så klart vara deutz omz122f,märkt jag skrivit fel!!!)
Skriv svar