Loctite

Här diskuterar vi allt som har med smalspårigt modellbygge och förebilder att göra.
Mats Dahlström
Inlägg: 91
Blev medlem: fre 25 maj 2007, 21:20

Re: Loctite

Inlägg av Mats Dahlström »

Finns att köpa hos Elfa i 10mml förpackning för 112:-

Driv och löphjul brukar inte behövas limmas fast för då blir det svårt att kvarta dem. Normal skall de sitt med presspassning . många låsvätskor kräver värme för att lossna. Att limma fast dem efter de är påpressade blir svårt då det inte finns någon springa att få limmet att sugas in i.

Mats
Jan Frelin
Inlägg: 531
Blev medlem: fre 25 maj 2007, 20:11

Re: Loctite

Inlägg av Jan Frelin »

Mats Dahlström skrev: Driv och löphjul brukar inte behövas limmas fast för då blir det svårt att kvarta dem. Normal skall de sitt med presspassning .


Men om man har ett drev som inte sitter med presspassning?
Mats Dahlström
Inlägg: 91
Blev medlem: fre 25 maj 2007, 21:20

Re: Loctite

Inlägg av Mats Dahlström »

Det funkar bra! Enligt Loctite behöver det inte vara kliniskt rent med 601. Är sedan kugghjulet av metall så går det att värma loss. hjulen måste ju ändå pressas loss.

Mats
Lasse M
Inlägg: 521
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 00:56

Re: Loctite

Inlägg av Lasse M »

Mats Dahlström skrev: Det funkar bra! Enligt Loctite behöver det inte vara kliniskt rent med 601. Är sedan kugghjulet av metall så går det att värma loss. hjulen måste ju ändå pressas loss.

Mats


Hur mycket behövs det värmas? Kan det räcka med en större lödkolv eller måste det till rejälare doningar? Kan det räcka att lägga axel med kugg på spisplattan en kortare tid och värma upp det hela?
Jan Frelin
Inlägg: 531
Blev medlem: fre 25 maj 2007, 20:11

Re: Loctite

Inlägg av Jan Frelin »

Mats Dahlström skrev: Finns att köpa hos Elfa i 10mml förpackning för 112:-


Jag lyckas inte hitta 601 hos Elfa.
Sture
Inlägg: 23
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 09:29

Re: Loctite

Inlägg av Sture »

Loctite 601 verkar ha ersatts av 603 i senaste listorna från Branchlines. Vad gäller uppbrytning av en fog brukar jag inte värma upp den utan pressa isär den exemplevis i svarven eller i en hjulavdragare. Så fort trycket ökar litegrand brukar den släppa.
Jan Frelin
Inlägg: 531
Blev medlem: fre 25 maj 2007, 20:11

Re: Loctite

Inlägg av Jan Frelin »

Det låter ju bättre, så slipper man smälta hjulen! ;-)
Johan.L
Inlägg: 64
Blev medlem: tor 31 maj 2007, 16:11

Re: Loctite

Inlägg av Johan.L »

Jag tror att om du undrar var man hittar en sådan avdragare så finns det hos Sture.
Jan Frelin
Inlägg: 531
Blev medlem: fre 25 maj 2007, 20:11

Re: Loctite

Inlägg av Jan Frelin »

Jag har redan NWSL:s avdragare.
Skriv svar