Modellbyggarnätverk på Gotland

Här diskuterar vi allt som har med smalspårigt modellbygge och förebilder att göra.
Ante S
Inlägg: 193
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 15:08

Modellbyggarnätverk på Gotland

Inlägg av Ante S »

Inom ramen för GHJ, alltså Gotlandståget hölls i går, den 11 nov, en modellbyggarträff i Hesselby. GHJ har känt att det finns ett antal modellbyggare på ön som vore intressant att skapa någon form av kontakt med. Igår dök sjutton byggare upp och det var stor spridning vad gäller inriktning och hur långt man kommit. En del modeller visades också. Undertecknad visade ett antal modeller från min H0ebana NSBJ med svensk 891-förebild. Bengt och Bo från Hellvi Modelljärnvägsklubb visade amerikanskt i H0 och On3. Andra visade upp Märklins träboggivagnar och en av deltagarna visade en imponerade samling svenska H0-modeller från 80- och 90-talen.

Träffen gav mersmak och vi kommer att ha en ny träff till våren. Hur denna kommer att läggas upp återstår att se men helt klart är att någon form av nätverk kommer att skapas. Vi får se vad det blir av det. Eventuella intresserade kan ta kontakt med mig via GHJ:s hemsida

http://www.gotlandstaget.se
Ante
Hans Olov Frisk
Inlägg: 50
Blev medlem: fre 15 jun 2007, 18:12
Ort: Uppsala

Re: Modellbyggarnätverk på Gotland

Inlägg av Hans Olov Frisk »

När man läser det här så förstår man varför GHJ röner framgång efter framgång, hade man bott längre söderut hade iaf jag blivit inspirerad att bo i eran verkstad med, som vissa tycks göra med tanken på antalet renoverade vagnar / år!

Det verkar mycket spännande!

VH Frisken
Ante S
Inlägg: 193
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 15:08

Re: Nu finns det bilder på GHJ:s hemsida!

Inlägg av Ante S »

Bild

Bilder finns från träffen på http://www.gotlandstaget.se under Nyheter. Klubbrummet i stationhuset var rätt fullsatt! Närmast t h kan Bertil Bergströms husmodeller av stationen i Buttle samt vattentornet i Roma ses. Foto: Peter Wigren. Den som är intresserad av större tåg kan se bilder från den övriga verksamheten samtidigt. Bland annat från renoveringarna av GJ C 44 samt SJ NNsp 320576.
Ante
Johan Winell
Inlägg: 403
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 06:20

Re: Modellbyggarnätverk på Gotland

Inlägg av Johan Winell »

Ett tips för alla som planerar liknande möte är att hålla det under Smalspårsfrämjandets hatt.

Fördelar:

*Ev. lokalhyra står främjandet för
*Gratis annons i tidningen och notis i kalendariet
*Föreningen kan lämna ut medlemsadresser i ett lokalt område så att man når alla.

Nåt att anamma inför framtida träffar kanske.

VH

/Johan
Vänliga hälsningar

Johan
Ante S
Inlägg: 193
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 15:08

Re: Modellbyggarnätverk på Gotland

Inlägg av Ante S »

Ett tips för alla som planerar liknande möte är att hålla det under Smalspårsfrämjandets hatt.


Vi tänkte tanken på att blanda in Främjandet på något sätt och tanken finns kvar. Med tanke på att vi bjöd in alla rallare som tänkas kan så kändes det logiskt att det hela fick äga rum i GHJ:s lokaler arrangerat av intresserade GHJ-aktiva. Men det är absolut intressant att få in Smalspårsfrämjandet på något sätt framöver och som sagt, det ska hållas fler träffar. Personligen skulle jag inte ha något emot en liten lokalavdelning på ön men detta är väl något som får växa fram. Men vi får väl se var det hela hamnar... Jag kan i alla fall säga att det pratas mycket modelltåg inom det aktiva GHJ just nu. Skulle inte förvåna om någon köper julklapp till barnen eller barnbarnen om någon månad...
Ante
Johan Winell
Inlägg: 403
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 06:20

Re: Modellbyggarnätverk på Gotland

Inlägg av Johan Winell »

Sista styrelsemötet förordar bildandet av lokalavdelningar, och Främjandet centralt stöder detta på det bästa sätt vi kan. Era tankar passar som hand i hanske så att säga...

VH

/Johan
Vänliga hälsningar

Johan
Skriv svar