Hur måla en gammal kiosk?

Här diskuterar vi allt som har med smalspårigt modellbygge och förebilder att göra.
Olof
Inlägg: 1702
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Hur måla en gammal kiosk?

Inlägg av Olof »

Hej!
Jag köpte en kiosk-byggsats från [link=http://www.ristatochskuret.net/]Ristat & Skuret[/link]. Det är en trevlig byggsats men nu står jag inför att måla den och jag kan inte komma på vilken kulör jag skall använda. Någon som har förslag på var jag kan hitta information om hur kiosker var målade "förr"?

Tack på förhand

/Olof
Bild från Ristat&Skurets hemsida
Bild
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Göran T
Inlägg: 455
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 19:10

Re: Hur måla en gammal kiosk?

Inlägg av Göran T »

Kanske så här?
Bild
Bilden scannad ur "Glassboken - ett stycke glasshistoria" skriven av Mats Wickman.

Vill minnas att kiosken i Gårdsjö (beskriven i modelltåg 94) var målad i en krämgul färg på fasaden och med ljust grön färg (solblekt förmodligen) på foder, listverk och dörrar.

Göran T
Björn 40
Inlägg: 1
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 07:40

Re: Hur måla en gammal kiosk?

Inlägg av Björn 40 »

Om jag inte minns fel från min barndom, -40-50-talet, så var ofta, både Pressbyråns och privata kiosker helt enkelt fernissade. De fick då en brungul ton, lite åt det där hållet som vi ofta försöker åstadkomma, när vi ska efterlikna teakbeklädnad på vagnar. De modeller av kiosker, som jag för många år sedan mätte upp på Pressbyråns museum här i Stockholm hade den färgen.

Detta utesluter ju inte att man även målade kioskerna ungefär som Göran nämner. Just grönt och beige var nog mycket vanligt.

Lycka till!

Björn
Skriv svar