Roterande axlar eller kugghjul i en växellåda?

Här diskuterar vi allt som har med smalspårigt modellbygge och förebilder att göra.
Lasse M
Inlägg: 521
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 00:56

Roterande axlar eller kugghjul i en växellåda?

Inlägg av Lasse M »

Dom drivningar/växellådor jag byggt tidigare har jag låst kugghjulen på axlarna och låtit axlarna med kugghjul rotera. Plockade fram MLJ Berg/SJ litt K17 som legat obyggd sedan byggsatsen kom ut och började läsa igenom byggbeskrivningen. Monteringsanvisningen för växellådan säger att man ska låsa axlarna i växellådans sidor och låta kugghjulen rotera på axlarna (så klart inte på hjulaxeln ;) ). Växellådan kommer från HighLevelKits, vilket förvisso inte spelar någon roll, principen är ju densamma i växellådor oavsett tillverkare, men hur gör ni? Har jag gjort fel tidigare som låst kugghjulen på axlarna och låtit axlarna med kugghjul rotera? Eller är det hugget som stucket vilket man väljer? Fördelar nackdelar med ena eller andra metoden?
PeO Helgesson
Inlägg: 258
Blev medlem: mån 07 jul 2008, 19:13

Re: Roterande axlar eller kugghjul i en växellåda?

Inlägg av PeO Helgesson »

Avgörande faktor blir om kugghjulen har mått strax över eller strax under nominellt, d.v.s. glidpassning eller presspassning.
Jackis
Inlägg: 109
Blev medlem: sön 05 jul 2020, 18:26

Re: Roterande axlar eller kugghjul i en växellåda?

Inlägg av Jackis »

Hej Lasse!
Du tar upp en intressant fråga. Jag har också haft en del funderingar på det här området.
Jag vill inte påstå att jag har byggt många lok hittills.
När jag byggde mitt första Np-lok , kom det här problemet upp. Efter som chassit inte hade lösa sidor, ”de ska vikas ner”. Enligt Kai blir det problem med kuggen på drivaxeln, han vill pressa på den. Samma åtgärd med kugghjulen till drivningen. På det viset slipper man limma drivhjuls-kuggen .
Det gick inte att göra så på Np-chassit. Om man inte vill ta isär sidorna. Därför gjorde jag tvärt om,
kugghjulen fick rotera på axeln. (med lagom friktion/motstånd, inget hjulsnurr med glapp.) Fick limma drivhjulskuggen så klart(Loctite röd).
Men den sitter än. ( Modul 0,4 i drivlinan. Kan bli ett litet glapp där ,bara bra.)
Fungerade utmärkt måste jag tillstå. Kunde också löda fast axeln på sidorna. Antagligen blir det lättare att rätta till om axeln kommer fel.
(Helt logiskt, med fast kugg på axeln, krävs att axeln är centrerad i chassit. Inte helt lätt när de är lösa sidor. Kräver också stopp på insidan av chassit.)
Frigående kugghjul är helt klart en bra metod. Jag kommer att gå vidare med den om möjligheten finns.
/Jackis
d680ae
Inlägg: 99
Blev medlem: sön 23 maj 2010, 19:39
Ort: Luleå

Re: Roterande axlar eller kugghjul i en växellåda?

Inlägg av d680ae »

Jackis skrev: sön 28 mar 2021, 22:42 ...
kugghjulen fick rotera på axeln. (med lagom friktion/motstånd, inget hjulsnurr med glapp.) Fick limma drivhjulskuggen så klart(Loctite röd).
Men den sitter än. ( Modul 0,4 i drivlinan. Kan bli ett litet glapp där ,bara bra.)
...
Påverkas möjligheten att komma åt och hålla lagringen lämpligt smord om lagret (=kugghjulsnavet) befinner sig inne i ramverket?
Lasse M
Inlägg: 521
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 00:56

Re: Roterande axlar eller kugghjul i en växellåda?

Inlägg av Lasse M »

Tack för synpunkter. På dom drivningar/växellådor där jag valt att låsa kugghjulen på axlarna har det även förkommit dom som haft glidpassning. Jag har låste dessa med Loctite låsvätska. Kanske skulle jag valt att låsa axlarna istället där det varit glidpassning, men rent funktionsmässigt bör det väl inte bli någon skillnad oavsett metod.
Men en aspekt kan kanske vara att med roterande axlar är dessa lageade i enbart växellådans sidoplåtar och det kanske inte är så optimalt i längden. Men med fasta axlar och roterande kugghjul kommer då aspekten som d680ae tar upp angående åtkomst för smörjning.
Olof
Inlägg: 1701
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: Roterande axlar eller kugghjul i en växellåda?

Inlägg av Olof »

Påverkas inte också valet av hur man håller kugghjulen i plats i sidled (axiellt) i olika växellådor? Framförallt snäckhjul påverkas ju av en axiell kraft som måste motverkas för att inte funktionen skall försämras.
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
d680ae
Inlägg: 99
Blev medlem: sön 23 maj 2010, 19:39
Ort: Luleå

Re: Roterande axlar eller kugghjul i en växellåda?

Inlägg av d680ae »

Olof skrev: lör 03 apr 2021, 20:55 Påverkas inte också valet av hur man håller kugghjulen i plats i sidled (axiellt) i olika växellådor? Framförallt snäckhjul påverkas ju av en axiell kraft som måste motverkas för att inte funktionen skall försämras.
Det känns rätt rimligt att det på varje axel också måste finnas någon form av axiell lagring för att på lämpligt sätt fixera kugghjulens axiella läge. Om man sedan gör det med stopp- eller spårringar och shimsbrickor, distanshylsor eller annat må vara egalt. På roterande axlar ordnar man det väl oftast med skuldror på axeltappen som lagras mot något plan på lagerbussingarnas sidor. Men det går väl även här att göra med stopp- eller spårringar och shimsbrickor på slät axel.
För växellådor där utäxlingen uppnås med raka kuggdrev och som därmed kräver sammansatta kugghjul med olika kuggtal får man väl ett särskilt krux att fästa ihop två kugghjul till ett när det inte automatiskt sker genom fixeringen på en gemensam axel.
I allmänhet är det väl också så att man föredrar att få lagerförslitningar på delar som är enkla, billiga och lätt utbytbara jämfört med ett väl inbyggt kugghjul. Roterande kugghjul kräver ju då byte av en del som dels skall kuggskäras och dessutom i navet bearbetas till lagerprecision.
Men det kan ju hända att den lite speciella tillämpningen i kraftöverföringar för modellfordon kan föranleda att man viktar argument för och emot fasta kugghjul lite annorlunda än i andra fall, och därmed kommer till lite "okonventionella" slutsatser om bästa val.

Hur ofta ser man i ett dissekerat gammalt hederligt mekaniskt klockurverk att något av alla dess kugghjul är löst lagrat på axeln?
Skriv svar