Göra egna O-vagns-lämmar och nitar på dekal

Här diskuterar vi allt som har med smalspårigt modellbygge och förebilder att göra.
Olof
Inlägg: 1701
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Göra egna O-vagns-lämmar och nitar på dekal

Inlägg av Olof »

Insidan av O-vagnarnas lämmar har ett distinkt anti-halkmönster som kan vara svårt att få med på en etsad byggsats om man också skall få med detaljerna på utsidan.

Företag som Archer och MicroMark säljer nitar och andra anti-halk mönster än på O-vagnarna i form av tunn plast tryckt på dekalpapper.

Jag funderar på om man kan skriva ut O-vagnens antihalkmönster med en 3D skrivare på ett dekalpapper.

Är det någon som provat att 3D printa på dekalpapper? Det borde gå tycker jag då papperet tål samma temperaturer som i en laserskrivare.

/Olof
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Beeblebrox
Inlägg: 73
Blev medlem: ons 26 jan 2011, 13:04

Re: Göra egna O-vagns-lämmar och nitar på dekal

Inlägg av Beeblebrox »

Nej, jag har inte provat det du föreslår. Däremot vet jag att jag för några år sedan sett någon som gjort detta mönster genom att spruta tunn svart färg genom ett metallnät och på så vis fått ett riktigt snyggt mönster på insidan av lämmarna.
Daniel Jonsson
Kalmar Modelljärnvägsklubb
Mats B
Inlägg: 39
Blev medlem: tis 05 jun 2007, 20:13

Re: Göra egna O-vagns-lämmar och nitar på dekal

Inlägg av Mats B »

Vanliga 3d-skrivare har oftast 0,4 mm munstycke som dessutom oftast trycks ut lite grann i första lageret för att få ordentligt fäste. Det går att byta till 0,2 mm men fortfarande gäller nog att det är svårta tt få den bredden på första lagret.

Från bilder jag måttat på så bör diagonalmönstret på en durkplåt i skala 0 ligga på 0,10-0,15 mm. Vilket också är vad Tobias provat med.

/Mats B
Sven G
Inlägg: 14
Blev medlem: sön 26 jul 2020, 16:57

Re: Göra egna O-vagns-lämmar och nitar på dekal

Inlägg av Sven G »

En fundering är ju att kombinera teknikerna, skriva ut (eller för den delen etsa) det positiva mönstret. Sen kan man börja med en mörk grundfärg och stämpla mönstret med en ljusare färg, med lite tjockare färg kan man till och med få lite relief.

/Sven
Olof
Inlägg: 1701
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: Göra egna O-vagns-lämmar och nitar på dekal

Inlägg av Olof »

Tack för bra svar!

Som Mats påpekar så begränsas en 3D-skrivare av "smälta-tråd" typ av munstycket. Skulle det gå med en resinskrivare?

Vänliga hälsningar
Olof
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Olof
Inlägg: 1701
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: Göra egna O-vagns-lämmar och nitar på dekal

Inlägg av Olof »

Anti-halk mönster utskrivet med resinskrivare.
Linjerna är 0,2 mm breda och 0,2 mm höga (på ritningen). Det kan avvika lite efter utskrift.

Biten de sitter på är 0,8 mm tjock. Enligt ritningen så skulle den bara vara 0,4 mm. Det kan vara något i utskriftsprocessen som gör att den blir för tjock. Är det någon som har erfarenheter av att skriva ut tunna saker? Förslag mottages tacksamt.

Romberna är lite för stora men det beror på att han som gjorde ritningen räknade fel.

IMG_0163.jpg
IMG_0163.jpg (802.96 KiB) Visad 4846 gånger
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Sven G
Inlägg: 14
Blev medlem: sön 26 jul 2020, 16:57

Re: Göra egna O-vagns-lämmar och nitar på dekal

Inlägg av Sven G »

Intressant teknik, vad är den önskade rombstorleken?

Jag förstår att det är nåt slags proof-of-concept, men hade du tänkt dig att byta ut hela lämmen (med gångjärn etc) eller som nåt slags pålägg på mässingslämmen?

/Sven
Olof
Inlägg: 1701
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: Göra egna O-vagns-lämmar och nitar på dekal

Inlägg av Olof »

Tanken var att göra ett pålägg.
Jag slår samman denna tråd med tråden om O-vagnsbygget
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Skriv svar