Inspiration..

Här diskuterar vi allt som har med smalspårigt modellbygge och förebilder att göra.
lenelg
Inlägg: 616
Blev medlem: mån 24 sep 2007, 14:37

Inspiration..

Inlägg av lenelg »

"Arne Wharf" är en liten utställningsanläggning i OO9 (2x3 fot), med en hamn och ett kalkbruk.

http://www.nevardmedia5.fotopic.net/sho ... hp?id=4543

När man tittar på komponenterna så har Chris Nevard använt sånt som många av oss startade med för 30 år sedan och tycker oss ha "vuxit ifrån": Lokbyggsatser i vitmetall, ett ombyggt Liliputlok, tippvagnar från Roco.. Blickfånget - kalkbruket - är en amerikansk plastbyggsats från Walthers!

Med dessa enkla medel har Chris byggt en helhet som är en av de mest realistiska jag sett. Till detta bidrar kompositionen, lagom mycket detaljer (där de behövs..) men framförallt - tror jag - en färgskala som binder ihop allt till en helhet.
/ Lennart Elg
Sloat Lumber Co. - logging i On30"
Göran T
Inlägg: 455
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 19:10

Re: Inspiration..

Inlägg av Göran T »

lenelg skrev: Med dessa enkla medel har Chris byggt en helhet som är en av de mest realistiska jag sett. Till detta bidrar kompositionen, lagom mycket detaljer (där de behövs..) men framförallt - tror jag - en färgskala som binder ihop allt till en helhet.


Inspirerande var ordet.
Färgskalan bidrar till helheten, precis som du säger. Nyckelordet är tycker jag, ytbehandling. Den här killen verkar veta hur man använder torrpasteller. Inte en blank yta någonstans. Visst är det snyggt!
/Göran
Användarens profilbild
Micke Brane
Inlägg: 652
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 22:35

Re: Inspiration..

Inlägg av Micke Brane »

I senaste numret av den franska smalspårstidningen "Voie Libre" nr 47 mars 2008 är banan med på omslaget samt 3,5 sidor i färg.

Micke Brane
"Förvirrad järnvägskantarell"
En förvirrad återfalls rallare
lenelg
Inlägg: 616
Blev medlem: mån 24 sep 2007, 14:37

Re: Inspiration..

Inlägg av lenelg »

Micke Brane skrev: I senaste numret av den franska smalspårstidningen "Voie Libre" nr 47 mars 2008 är banan med på omslaget samt 3,5 sidor i färg.


En engelsk översättning av texten, där Chris beskriver sina byggmetoder, kan laddas ned från Voie Libres hemsida http://www.voielibre.com/. Leta rätt på No. 47 och klicka på "English translation".

/Lennart
/ Lennart Elg
Sloat Lumber Co. - logging i On30"
Skriv svar