Airbruchutrustning

Här diskuterar vi allt som har med smalspårigt modellbygge och förebilder att göra.
Olof
Inlägg: 1701
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: Airbruchutrustning

Inlägg av Olof »

Arne Falk skrev: tis 26 nov 2019, 08:12
HJP skrev: mån 25 nov 2019, 17:37

Ett tips jag fick, när sprutan började "spotta" färg, som lade sig som små klickar på modellen: Efter några minuters sprutmålning, torka av den droppe, som tenderar att skapas vid sprutans mynning. När den växer sig för stor, så släpper den, och följer med färgstrålen. Jag följde rådet, och det blev mycket bättre.
Är det färgen eller sprutan som är problemet? Eller är det ett problem som alltid uppstår oavsett utrustning eller val av färg?

/Arne
HJP tips är bra men det kunde kanske formulerats som OM det händer.
Om man fått till alla parametrar rätt så skall det inte bildas någon droppe vid mynningen men...
Olof
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Användarens profilbild
HJP
Inlägg: 143
Blev medlem: fre 15 jun 2007, 10:50

Re: Airbruchutrustning

Inlägg av HJP »

Arne Falk skrev: tis 26 nov 2019, 08:12 Är det färgen eller sprutan som är problemet? Eller är det ett problem som alltid uppstår oavsett utrustning eller val av färg?

/Arne
Olof skrev: tis 26 nov 2019, 11:01
Arne Falk skrev: tis 26 nov 2019, 08:12
HJP skrev: mån 25 nov 2019, 17:37

Ett tips jag fick, när sprutan började "spotta" färg, som lade sig som små klickar på modellen: Efter några minuters sprutmålning, torka av den droppe, som tenderar att skapas vid sprutans mynning. När den växer sig för stor, så släpper den, och följer med färgstrålen. Jag följde rådet, och det blev mycket bättre.
Är det färgen eller sprutan som är problemet? Eller är det ett problem som alltid uppstår oavsett utrustning eller val av färg?

/Arne
HJP tips är bra men det kunde kanske formulerats som OM det händer.
Om man fått till alla parametrar rätt så skall det inte bildas någon droppe vid mynningen men...
Olof
****
Jag fick tipset när jag frågade om problemet, i ett annat forum, för några år sedan. Jag fick då uppfattningen att det var vattenbaserade färger, som orsakar detta. Därför skrev jag "när", och inte "om" (Arne vill ju använda sådana), som kanske hade varit lämpligare.
Då kanske man kan säga att man bör vara observant, om det bildas någon droppe. Om inte, så är det inget problem. Men det är bättre att upptäcka ett litet problem, innan det blir stort, så att man får lacka om sin modell.
Jag är inte jätteduktig på detta, men jag torkar bort den droppe som bildas, och det har funkat för mig.
Användarens profilbild
Arne Falk
Inlägg: 384
Blev medlem: tor 12 nov 2009, 18:19
Ort: Eket

Re: Airbruchutrustning

Inlägg av Arne Falk »

Tackar för tipsen! Bra att veta vad man kan råka ut för och hur man enkelt kan förhindra större problem.
Har beställt ett gäng Vallejo Air. Lite klurigt att beställa färg på nätet. Man vet inte hur väl nyanserna stämmer med verkligheten. Men det får bli en inkörningsperiod. Jag har ju inte varit särskilt bortskämd med att hitta rätt nyans med sprayburkar, så det kan ju bara bli bättre.

/Arne
Skriv svar