Etsning efter Brexit?

Här diskuterar vi allt som har med smalspårigt modellbygge och förebilder att göra.
Mats Nilsson
Inlägg: 76
Blev medlem: tis 15 sep 2009, 20:42

Re: Etsning efter Brexit?

Inlägg av Mats Nilsson »

Nja, man kan nog fortf välja på ”Airsure” och TNT men de senaste gångerna har de iaf rekommenderat TNT eftersom tydligen Airsure är lite osäkert med leveranstid. Om de skickar med Airsure så är det NordPost som ”tar över” i Sverige. Har för mig att det är ungefär dubbelt så dyrt med TNT som Airsure. Över en viss vikt på paketet är det alltid TNT, vad jag förstått.
/Mats
Mallet
Inlägg: 242
Blev medlem: lör 06 okt 2012, 21:04

Re: Etsning efter Brexit?

Inlägg av Mallet »

Jag har ju fått hem en etsning från PPD, se "DONJ på spåret". Den beställdes i slutet av januari och levererades i slutet av februari. Beställningen hanterades av PPD ganska snabbt och eftersom jag kommunicerade bråttom bråttom så gjorde PPD sitt jobb ganska omgående och jag fick ett mail om detta och ett trackingnummer runt den 7 februari. Engelska posten hanterade sen försändelsen så att den var i Sverige den 11 feb. Sen försvann den en tid men den 16 eller 17 fanns det en uppgift om att den skulle tulldeklareras. Efter ytterligare en vecka så kom då en faktura på 181 kr för moms (betalade 980 kr för etsningen med frakt, 10 vagnar faktiskt) och Postnords avgift dels via mail och dels nån dag senare via post som jag omgående betalade. Paketet kunde sen hämtas lokalt 2 dagar senare. Bortsett från den i mina ögon långa handläggningen så var det just inga problem. En ny plåt beställdes sen den 1 mars där PPD meddelade att man har runt 6 veckors kö.
Vi får väl se!

Mvh LH
Mats B
Inlägg: 39
Blev medlem: tis 05 jun 2007, 20:13

Re: Etsning efter Brexit?

Inlägg av Mats B »

Första leveransen från PPD efter Brexit har landat.

Tillverkningstid från beställning ca 5 veckor. Transporttid från Skottland till min dörr 10 dagar inklusive tullhantering och momsbetalning. TNT har skött förtullning och inte debiterat något (synbarligen) extra. Varukod 95030030 korrekt angivet (scale model assembly kits bl a) vilket ger tullsats 0%.

Enda frågetecknet är möjligen att varuvärdet har angivits lite lägre (av PPD?) än det som jag betalat. Tidigare betalade jag 20% engelsk VAT (som tillföll de bråkiga britterna) nu ca 24% svensk moms (som tillfaller "oss"). Helt OK.

/Mats B
Västerås Vagnagentur
Bengt Andréasson
Inlägg: 133
Blev medlem: lör 14 jul 2007, 10:16

Re: Etsning efter Brexit?

Inlägg av Bengt Andréasson »

Frakt och import från UK kan gå fort också.

Jag fick problem med en elektronikkomponent (ej mj). Den svenska kundtjänsten fanns på Irland (republiken) men var svensktalande. Felet var känt och jag fick en ersättningsprodukt på garantin när jag mailade in kvittot. Ersättningsprodukten skickades från UK, så jag tänkte att det tar en evig tid. Oj, vad jag bedrog mig. Den skickades igår med DHL och skulle komma i morgon enligt avisering igår. Men, som Povel Ramel (ungefär) skaldade: "Den skulle kommit först imorgon, men så kommer den idag" enligt aviseringsändring klockan nio i morse - och nu är den redan här.

Jag har ingen aning vad de betalade för frakt, förtullning och moms, för det betalades av avsändaren på garantin - men snabbt gick det!

DHL.jpg
DHL.jpg (170.91 KiB) Visad 3592 gånger
Docklands, UK - Sävedalen, SE på 20h44m inkl. tullklarering. Inte illa.

/Bengt
Skriv svar