Sandtorn

Här diskuterar vi allt som har med smalspårigt modellbygge och förebilder att göra.
lokputsaren
Inlägg: 3
Blev medlem: ons 29 aug 2018, 14:40

Sandtorn

Inlägg av lokputsaren »

Är det någon som har dokumentation på sandtorn som fanns på lokstationerna förr. Det ska vara den kvadratiska med behållare av trä. Jag har inte sett någon sådan på någon anläggning. Så det kanske är fler som är intresserade. En saknad detalj. Kanske det finns beskrivning om funktion och anslutande rör för sanden.
Hauk
Inlägg: 936
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 18:55
Kontakt:

Re: Sandtorn

Inlägg av Hauk »

Du har sikkert sett disse bildene før, men det er kanskje flere enn meg som ble nysgjerrige på hvordan slike sandtårn ser ut.

Her er tre bilder jeg fant på Digitaltmuseum.se av slike tårn:

Bild
Fotograf ukjent, Jarnvegsmuseets samling, ingen copyright

Bild
Fotograf ukjent, Jarnvegsmuseets samling, ingen copyright

Bild

Det siste bildet er et svært lite utsnitt av et bilde av lokstallsmiljøet på Nessjø stasjon. Synes det bildet var så trevligt at det fortjent å bli vist i sin helhet:

Bild
Foto: Lundberg, Sven Ove (ingen copyright, CC-lisens)
Mvh Håvard H
--
Min blogg:
Remembrance Of Trains Past
Trainmaniac
Inlägg: 8
Blev medlem: sön 27 nov 2011, 22:14

Re: Sandtorn

Inlägg av Trainmaniac »

Nu vet jag inte om jag missar något i första bilden, men jag vill nog hävda att den visar kolningsanordningen "Orrspelet" på Mora-Norets lokstation.
Namnet lär det ha fått efter dess konstruktör Maskiningenjör Orre som var chef för lokstationen i Mora-Noret.
Fler bilder:
Tågtätt på Mora-Noret 1971 (åttonde bilden).
SJK resa på Dala-Hälsingland med A6 1542 den 14 mars 1970 (fjärde bilden).

Mats H, Suv
Hauk
Inlägg: 936
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 18:55
Kontakt:

Re: Sandtorn

Inlägg av Hauk »

Trainmaniac skrev: tis 06 aug 2019, 14:40 Nu vet jag inte om jag missar något i första bilden, men jag vill nog hävda att den visar kolningsanordningen "Orrspelet" på Mora-Norets lokstation.
Det er nok heller Järnverksmuseet som har missat något!
Jeg har ingen kjennskap til disse tingene, har kun søkt på DM med "Sandtorn" som søkeord.

Beklager feilinformasjonen!
Mvh Håvard H
--
Min blogg:
Remembrance Of Trains Past
Håkan Grundstedt
Inlägg: 80
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 07:00

Re: Sandtorn

Inlägg av Håkan Grundstedt »

Jag har byggt nåt som skulle kunna vara det du far efter. Min förebild finns (/fanns?) i Falun f.ö. Bilden jag gått efter är tagen av Peter Norberg och märkt med 'copyright' så jag lägger inte ut den här.

http://www.hokey.nu/byggnader/j%C3%A4rn ... n-43161161

Bild
Skriv svar