Häftiga smalspårsmiljöer att avbilda?

Här diskuterar vi allt som har med smalspårigt modellbygge och förebilder att göra.
ubjs
Inlägg: 16
Blev medlem: tor 30 aug 2007, 09:25

Häftiga smalspårsmiljöer att avbilda?

Inlägg av ubjs »

Tänkte bygga några smalspårsmoduler med svenskt tema och skulle vilja ha lite idéer på vad jag ska bygga.
Om jag skulle bygga tyskt så skulle jag bygga kirschstrasse i Wernigerode, kanske finns/fanns något liknande i Sverige?
Men även andra uppslag som naturmiljöer är intressant.
Lasse M
Inlägg: 521
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 00:56

Re: Häftiga smalspårsmiljöer att avbilda?

Inlägg av Lasse M »

Det närmsta en miljö av Kirschstrasse typ i Sverige jag kan komma på är Karlshamn och Ronneby på BKB när BKB var smalspårig. Sök på Samlingsportalen, där finns en del bilder.
Robban
Inlägg: 13
Blev medlem: tor 31 maj 2007, 20:36

Re: Häftiga smalspårsmiljöer att avbilda?

Inlägg av Robban »

Engelbrektsgatan på SRJ.
Eller vid Sparren.

Robban
Olof
Inlägg: 1701
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: Häftiga smalspårsmiljöer att avbilda?

Inlägg av Olof »

Intressant fråga.

När du letar efter smalspårsmiljöer vad tänker du dig då? Det finns rätt mycket att välja på. Är det "stort" smalspår som 891 och 1067 milmeter eller lite mindre som en industrijärnväg eller en 600 bana?

Jag googlade på Kirschstrasse Wernigerode och fick upp ett YouTube klipp med ett stort ånglok som körde genom en gata i en småstad med ganska låga hus runt omkring.

En liknande miljö fanns i Höganäs på brukets bana genom staden, därav frågan om vilken typ av smalspår du tänker dig.

Klassiska naturmiljöer på det lilla smalspåret är annars JGJ passage vid Vista kulle och Munkedals järnväg längs älven ner mot havet.

/OIof
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
ubjs
Inlägg: 16
Blev medlem: tor 30 aug 2007, 09:25

Re: Häftiga smalspårsmiljöer att avbilda?

Inlägg av ubjs »

¨Stort¨ smalspår är det jag tänker mig. Finns många miljöer, hittade själv bilder på järnvägsövergången vid Verkebäck och Sundsbron på Lelångensbanan.
Hittade sedan den här siten som jag missat helt, http://www.lelangenbanan.se/banan.html, imponerande bygge.
Olof
Inlägg: 1701
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: Häftiga smalspårsmiljöer att avbilda?

Inlägg av Olof »

En annan intressant naturmiljö är utanför tunneln söder om Anten. Tunnelportal och spåret mellan bergssidan och vattnet om jag inte minns fel.

/Olof
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Jan Frelin
Inlägg: 531
Blev medlem: fre 25 maj 2007, 20:11

Re: Häftiga smalspårsmiljöer att avbilda?

Inlägg av Jan Frelin »

Bild
PeO Helgesson
Inlägg: 258
Blev medlem: mån 07 jul 2008, 19:13

Re: Häftiga smalspårsmiljöer att avbilda?

Inlägg av PeO Helgesson »

Olof skrev: tor 04 apr 2019, 13:23 En annan intressant naturmiljö är utanför tunneln söder om Anten. Tunnelportal och spåret mellan bergssidan och vattnet om jag inte minns fel.

/Olof
Stig Johansson har visat ett par bilder, även på banvaktstugan vi korsningen söder om. Missionshuset strax över banvaktsstugan har nyss hamnat inom WN:s trafikområde.
Bilden från NKlJ påminner inte så lite om platsen.
Hälsning från Dortmund, där en och annan smalspårsbana ust nu visas
Lasse M
Inlägg: 521
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 00:56

Re: Häftiga smalspårsmiljöer att avbilda?

Inlägg av Lasse M »

PeO Helgesson skrev: lör 06 apr 2019, 22:14 Stig Johansson har visat ett par bilder, även på banvaktstugan vi korsningen söder om. Missionshuset strax över banvaktsstugan har nyss hamnat inom WN:s trafikområde.
Bilden från NKlJ påminner inte så lite om platsen.
Hälsning från Dortmund, där en och annan smalspårsbana ust nu visas
Var har dessa bilder visats om man nyfiket får fråga, på nätet eller vid någon sammankomst?

En nyfiken fråga till. :) Vad är WN:s trafikområde?

Instämmer helt angående NKlJ bilden, vid första anblicken tänkte jag, vad gör NKlJ´s AEG lok vid Brobacka.
PeO Helgesson
Inlägg: 258
Blev medlem: mån 07 jul 2008, 19:13

Re: Häftiga smalspårsmiljöer att avbilda?

Inlägg av PeO Helgesson »

Jag korrekturläste för dåligt. Jag sitter i Dortmund med en gammal laptop, där jag måste knacka hårt bl.a. på "J" för att nå resultat. Det skulle stått WNJ:s trafikområde. Missionshuset håller på att planteras i Forsvik.
Stigs bilder har visats på nätet, jag tror på Järnvägshistoriskt forum, t. ex.
http://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=154428
Skriv svar