Brigadloken på svensk MJ-wiki

Här diskuterar vi allt som har med smalspårigt modellbygge och förebilder att göra.
Jan Frelin
Inlägg: 531
Blev medlem: fre 25 maj 2007, 20:11

Brigadloken på svensk MJ-wiki

Inlägg av Jan Frelin »

Ny artikel om brigadloken på svensk MJ-wiki:
http://www.svenskmjwiki.se/Heeresfeldba ... _brigadlok

Tala gärna om om jag missat något!
Olof
Inlägg: 1701
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: Brigadloken på svensk MJ-wiki

Inlägg av Olof »

Trevlig sida.

Två frågor:
  1. Det står att "De sista loken användes i ordinarie trafik på 1940 och 1950-talet." Bilderna visar Emfors i utfärdstrafik 1962. Hur länge hade man kvar Emfors i reserv eller formulerat på ett annat sätt, när togs hon ur ordinarie trafik. Du kanske skulle komplettera texten med att vissa lok fanns kvar i reserv senare än 50-talet.
  2. Gjordes inte Tobias Ljung en liten serie Brigadlok i nollan som i så fall borde vara med på listan?
/Olof
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Olof
Inlägg: 1701
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: Brigadloken på svensk MJ-wiki

Inlägg av Olof »

Dessutom har väll loken broms, en mekanisk fällbroms om jag minns rätt.
/Olof
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Jan Frelin
Inlägg: 531
Blev medlem: fre 25 maj 2007, 20:11

Re: Brigadloken på svensk MJ-wiki

Inlägg av Jan Frelin »

Olof skrev:Trevlig sida.

Två frågor:
  1. Det står att "De sista loken användes i ordinarie trafik på 1940 och 1950-talet." Bilderna visar Emfors i utfärdstrafik 1962. Hur länge hade man kvar Emfors i reserv eller formulerat på ett annat sätt, när togs hon ur ordinarie trafik. Du kanske skulle komplettera texten med att vissa lok fanns kvar i reserv senare än 50-talet.
  2. Gjordes inte Tobias Ljung en liten serie Brigadlok i nollan som i så fall borde vara med på listan?
/Olof
Jag tror att Tobias bara gjorde Virå som 600 mm-lok.
clas ahlstrand
Inlägg: 134
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 22:17

Re: Brigadloken på svensk MJ-wiki

Inlägg av clas ahlstrand »

Står i MJ-wiki att brigadloket från Minitrains är i H0, alltså 1:87 med 9 mm spårvidd, dvs H0e. Vill minnas att det är närmare 009 dvs 1:76 med 9 mm spårvidd. Detta är alltså vad jag vill minnas, men kanske minns jag fel. Har hänt förr.
Jan Frelin
Inlägg: 531
Blev medlem: fre 25 maj 2007, 20:11

Re: Brigadloken på svensk MJ-wiki

Inlägg av Jan Frelin »

Jag tror att du har rätt Clas, åtgärdat nu.
Björn D
Inlägg: 231
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 20:33

Re: Brigadloken på svensk MJ-wiki

Inlägg av Björn D »

Hej!

Några uppgifter som jag ställer mig lite frågande inför. Brigadloken kan väl knappast sägas ha haft sidoförskjutbara axlar utan istället var de två ytteraxlarna radiellt inställbara (eller om man ska vara riktigt noggrann var de två yttre hjulparens hålaxel radiellt inställbar). Radiellt inställbara axlar är väl det som gäller för dagens högteknologiska "mjuka boggier". Sedan tror jag att ÖSlJ:s Emsfors har en sth på minst 20 Km/tim, annars skulle loket inte kunna gå i tidtabellslagda tåg. En lite egenhet som de har och som kan ställa till en del problem är att hävstångsbromsen bara verkar på två axlar med påföljd att hjulen slits olika mycket. Hjuldiametrar som skiljer sig mellan ett loks drivhjul kan vålla en del problem. På sidan:
http://www.douglas-self.com/MUSEUM/LOCO ... indner.htm finns ett bra foto på hur det ser ut.

Mvh
Björn D
Jan Frelin
Inlägg: 531
Blev medlem: fre 25 maj 2007, 20:11

Re: Brigadloken på svensk MJ-wiki

Inlägg av Jan Frelin »

Notera att MJ 3 fick sth 20 km/h, det kan ha gällt i Sverige generellt? Uppgiften om sth 15 avser HFB.
Olof
Inlägg: 1701
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: Brigadloken på svensk MJ-wiki

Inlägg av Olof »

Citat från Östra Södermanlands Järnväg 1966 - 1976 av Bo-Lennart Nelldal 1976:
Under första trafiksässongen med förlängd linje [till Läggesta Södra] märktes vissa allvarliga brister beträffande EMFORS gång och dragegenskaper. Loket krängde kraftigt på rakspår då farten närmade sig 20 km/tim. Detta är en naturlig följd av Klien-Liednerarrangemanget på axel 1 och 4, som medger sidoförskjutning [sic] av dessa. Vissa försök att lugna krängningarna med hjälp av stötdämpare har gjorts men dessa avbröts utan positiva resultat
Citat från Ånglok vid Sveriges industrier av Lars Olov Karlsson 2015:
Östra Södermanlands Järnväg har ändrat axlarna på sitt Brigadlok och där är alla axlar nu fasta. Och loket går stadigare.
Rimligen är det så att 15 km/h är högsta användbar hastighet på lok med Klien-Liendnerarrangemanget kvar (även om loket på MJ fick max hastighet 20 km/h). ÖSLJ har tagit bort arrangemanget från Emfors för att kunna använda loket i tidtabellslagda tåg.

/Olof
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
clas ahlstrand
Inlägg: 134
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 22:17

Re: Brigadloken på svensk MJ-wiki

Inlägg av clas ahlstrand »

Jan Frelin skrev:Jag tror att du har rätt Clas, åtgärdat nu.
I wikin står "2014 lanserade Minitrains ett brigadlok som färdigmodell för H0e"men ingenting om att det är närmare 009 - dvs skala 1:76, vilket ju var vad jag påstod i mitt inlägg. Alltså större än skalenlig H0 som ju är 1:87.
Skriv svar