12, 14, eller 16,5: Vilken spårvidd skall jag välja

Här diskuterar vi allt som har med smalspårigt modellbygge och förebilder att göra.
Olof
Inlägg: 1702
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

12, 14, eller 16,5: Vilken spårvidd skall jag välja

Inlägg av Olof »

Jag är starkt frestad att slå till på [link=http://www.kbscale.com/]KB Scales[/link] Deutz OMZ 117. Den är snygg och pundet faller. Men min fråga till er är: Vilken spårvidd skall jag välja?
Modellen finns för 12, 14 och 16,5 mm spårvidd. Jag gillar KB Scales (Roy C Link) vagnar för 14 mm. Jag har byggt ett par smalspårstruckar från ett annat företag för 16,5 mm men jag tycker de känns lite för stora även om de passar bra med min Fleischman MagicTrain diesel. Går det att köpa växlar för 14mm? Att lägga rakspår skulle jag väll kunna klara men växlar är bortom min kapacitet.
Jag ser fram emot många spännande argument om vilken spårvidd som är bäst :-)

/Olof
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Tobias Ljung
Inlägg: 727
Blev medlem: ons 06 jun 2007, 15:50

Re: 12, 14, eller 16,5: Vilken spårvidd skall jag välja

Inlägg av Tobias Ljung »

Personligen tycker jag att 12mm sparvidd passar bäst:
- Det finns färdig räls och växlar fran Bemo; antingen som den är för testkörning eller med varannan slipers borttagen. Slipersarna är faktiskt bara aningen för korta jämfört med de kortaste slipersarna i verkligheten (tex Gyttorpbanan)
- Om man väljer att ha 016,5 för 891mm fordon sa blir den relativa skillnaden till 12mm för 600mm "rätt"; 14mm hamnar för nära.
- Med en smalare sparvidd far man mer utrymme för tex löphjulsutslag. Inte sa viktigt för en kort tvaaxlig diesel, men väl för manga anglok och boggivagnar.

Annars tycker jag (surprise) att 0n2 är ett bra alternativ med 12,7mm sparvidd. Det är bara 0,6mm fran skalriktig sparvidd för 600mm i 1:45. En fördel är att man kan köpa färdiglödda växlar. Det finns ocksa flexräls, dock med Amerikanska slipers, men bra för provkörning. Dessutom kan man ju köra Amerikanska 2' modeller i 1:48 utan att ändra nagot.

Här en bild fran min första anläggning i 0f, dvs 12mm sparvidd, med Bemospar:
Bild
Olof
Inlägg: 1702
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: 12, 14, eller 16,5: Vilken spårvidd skall jag välja

Inlägg av Olof »

Tack för infon Tobias! Ser fram emot synpunkter från er andra.
Vem säljer 0n2 räls? Dollarkursen rasar...

Är det någon som provat att spåra om Roy C Links "rugga skip" till 12 eller 12,7 mm? (Ja jag vet att flänsarna på ramen går åt fel håll men jag gillar vagnarna ändå. :-)

/Olof
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Användarens profilbild
Micke Brane
Inlägg: 653
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 22:35

Re: 12, 14, eller 16,5: Vilken spårvidd skall jag välja

Inlägg av Micke Brane »

Hej Olof

Jag håller helt med Tobias angående spårvidd och åsikter om kurvtagning.
Vad är det egentligen som ska vara skalriktigt?
Bredd mellan rälsskallarna?
Ytterkant mellan hjulen?
Ytterkant på boggiesidor?

Hjul och boggesidor har en egenhet i modell att öka måttet över skalriktigheten.
Se Erik Waldes modeller 891 mm i 1:45 där han har valt 16,5 mm vilket ser helt rätt ut.
Här finns ju dessutom färdig räls från PECO
12-12,7 mm är det som ser mest rätt ut i skala 1:45.
BEMO är väl inte fel om man snabbt vill komma vidare för att komma igång och köra.
Se bara Tobias bild och jämför med ett foto på någon bild i skala 1:1 på ett 600mm motiv.
Det ser riktigt bra ut.
Den som sett Jörgen Wetterskogs anläggning i H0 går oftast bet på spårvidden på hans 3 fotaspår.
det är 9mm och code 40 vilket lurar samtliga betraktares hjärna att tro det är 10,5 mm spårvidd.
Relationen höjd och bredd blir propotionellt skalenlig.

Lycka till i ditt val var du än väljer.
Kom ihåg att det är ditt val som är det rätta utifrån dina förutsättningar och prioriteringar.
Huvudsaken är väl att man själv är nöjd och enkelt kommer framåt, och har kul.

Här hittar du lite räls och växlar:

http://wenz-modellbau.eshop.t-online.de ... /Shop00671
http://www.troutcreekeng.com/bko.html
http://www.troutcreekeng.com/bko.html
http://www.handlaidtrack.com/category.p ... nk_str=334
http://www.kapplerusa.com/y2k/p-ho-ties.htm
http://www.railwayeng.com/hatch/oldties/index.htm
http://www.railwayeng.com/

Micke Brane
En förvirrad återfalls rallare
Tobias Ljung
Inlägg: 727
Blev medlem: ons 06 jun 2007, 15:50

Re: 12, 14, eller 16,5: Vilken spårvidd skall jag välja

Inlägg av Tobias Ljung »

PSC säljer 0n2 flexräls.
Bild
Jag har byggt Roy C Links tippvagnar med 12,7mm sparvidd. De blir snygga men ack sa lätta. Om man bara kör dessa vagnar gar det bra, men tillsammans med tyngre vitmetall- och mässingsvagnar funkar det inte. Dessutom har de stalaxlar, sa om man kör över en Kadee avkopplingsmagnet sa aker de jojo.
Jag har även Ecores tippvagnar, de är bättre. Allra snyggast är nog Paul Petau's tippvagnar. Bada är av "O&K" modell med rambalksflänsarna utat.

Bild
Bild
Bild
Anders Östlund
Inlägg: 647
Blev medlem: fre 25 maj 2007, 15:25

Re: 12, 14, eller 16,5: Vilken spårvidd skall jag välja

Inlägg av Anders Östlund »

Efter att ha encisats med 13.3 så har jag personligen insett att de flesta som bygger 600 förebilder i Sverige (och någon utomlands... ;-) verkar ha valt 12,7 mm som "sin" spårvidd. Jag kommer att gå över till detta även på mina modeller. Tror alla som hittills i denna tråd numera bygger på 12,7... (Om inte det framgick redan).

Själv är jag nog på gång att köpa med en OMZ också... Det är egentligen redan bestämt men det ska "bara göras" också...

Även jag har en "bunt" Roy C Link vagnar och även ett antal av Tobias vagnar. Det känns dock som de senare kräver lite större lok än dessa små industrimaskiner...

Hälsar,
Anders Ö
Bygger främst smalspår i nollan och amerikanskt i N men även en hel del annat...
Intresserad av nollan? Besök gärna nollan.nu
Habo Hobby & Tågspecialisten - Södra Sveriges största hobbybutik
Tobias Ljung
Inlägg: 727
Blev medlem: ons 06 jun 2007, 15:50

Re: 12, 14, eller 16,5: Vilken spårvidd skall jag välja

Inlägg av Tobias Ljung »

Om man behöver mer dragkraft finns ju alltid Henkes HF130C (som ju dessutom finns i Sverige). Enligt uppgift kostar en färdigmodell 785 EURO för 0f.
Bild
http://www.modellbauhenke.de/html/trieb ... duct=hf130
CGO
Inlägg: 72
Blev medlem: ons 02 jan 2008, 20:59

Re: 12, 14, eller 16,5: Vilken spårvidd skall jag välja

Inlägg av CGO »

Hej. Nu är det väl så här, att vill man komma igång någorlunda snabbt och gärna bygga något eget och hålla kostnaderna nere eller inom rimliga nivåer, gör som jag, bygg 2-fota förebilder på 16,5 mm spårvidd och vilket motsvarar ganska exakt 742 mm, vilket är futtiga 1 dm, 4 cm och 2 mm större än tvåfot. I modell sålunda 3,5 mm bredare. OK, det ser aningen bredare ut, men kostnaderna blir rimligare, utbudet större (och nu snackar vi inte om Magic Train som mer motsvarar meterspårslok i Tyskland och Österrike) och du kan bygga egna konstruktioner på kommersiella underreden. Bemo är dyrt!!! Peco gör 12 mm smalspårsräls som är billigare. En stor del av hemmatillverkarna gör kanonfina modeller, anpassade för 12, 12,7 eller 13,3 mm och inte så lätta ibland (enligt andras åsikter) att spårändra till 16,5. Den här hobbyn handlar mycket om att skapa, att bygga själv och det är en del av charmen. Har jag rört till det för dej? Du var inne på 13,3 och/eller 12,7 mm. Lycka till men du får spika rälsen själv och bygga egna växlar, det finns säkert något tillverkare av 12,7 men du får handla på nätet vilket är lätt men ändå?
Sören Andersson
Inlägg: 50
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 18:39

Re: 12, 14, eller 16,5: Vilken spårvidd skall jag välja

Inlägg av Sören Andersson »

CGO skrev: ... och du kan bygga egna konstruktioner på kommersiella underreden. ...


CGO har Du några bra exempel på lämpliga H0 underreden att använda
till olika typer av rullande materiel?

/Sören
Jan-Inge Gunarsson
Inlägg: 224
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 19:18

Re: 12, 14, eller 16,5: Vilken spårvidd skall jag välja

Inlägg av Jan-Inge Gunarsson »

Själv bygger jag i 12,7 då de flesta etssatserna man köper här i sverge eller av Tobias passar bra för denna spårvidd. Har hört av ett par som byggt i 12 mm att de skall gå över till 12,7 då fler och fler tycks föredra denna spårvidden. Själv köper jag mina växlar av Gary Kholer på denna adressen: http://www.maine2footquarterly.com/turnout.htm
Det har funkat bra och de är välgjorda. Räler och spik har nmodel så det är inga problem med spåret.
Sedan är det roligt om man kommer till någon annan och man kan köra på varandras banor.
Skriv svar