Bygge av UDFo13p för H0n3 - [Började som bild-efterlysning]

Här diskuterar vi allt som har med smalspårigt modellbygge och förebilder att göra.
Användarens profilbild
pek54
Inlägg: 46
Blev medlem: tis 05 jun 2018, 13:49
Ort: Sollentuna, Stockholms län

Bygge av UDFo13p för H0n3 - [Började som bild-efterlysning]

Inlägg av pek54 »

.
Vidare framsteg!

Bygget fortskrider och nu är vagnskorgen komplett. D.v.s. alla separata byggdelarna är nu hopmonterade med ram och tak:
Lite mer finputsande kvarstår, men nu sitter den ihop!
Lite mer finputsande kvarstår, men nu sitter den ihop!
UDFo13p - Vagnskorg komplett.jpg (110.63 KiB) Visad 5625 gånger
Fortsättning följer...

[Jag tog mig också friheten att byta rubrik på tråden, eftersom den inte längre handlar om någon bild-efterlysning!]

/Pehr
Mallet
Inlägg: 242
Blev medlem: lör 06 okt 2012, 21:04

Re: Bygge av UDFo13p för H0n3 - [Började som bild-efterlysning]

Inlägg av Mallet »

Väldigt snyggt och superintressant.
Väldigt fint gjort!
Har varit skeptisk till tekniken länge ffa. map. utskriftstider och upplösning men dina resultat är ju övertygande.
Så frågorna är många ex. plastsort, typ av skrivare? Hur tunt kan man skriva för att sen laminera?
Och så fortsätter det i all oändlighet liksom.
Det vore kul med en utförlig byggtråd men det är ju lite extraarbete med det.Det har väl aldrig publicerats nån sån vad jag vet.

MvhLH
Brsikon
Inlägg: 24
Blev medlem: mån 16 apr 2018, 15:14

Re: Bygge av UDFo13p för H0n3 - [Började som bild-efterlysning]

Inlägg av Brsikon »

Verkligen imponerande! Vilken helt ny värld som öppnar sig när man ser så fina resultat! Hur pass tåligt är det att hantera?
Användarens profilbild
pek54
Inlägg: 46
Blev medlem: tis 05 jun 2018, 13:49
Ort: Sollentuna, Stockholms län

Re: Bygge av UDFo13p för H0n3 - [Började som bild-efterlysning]

Inlägg av pek54 »

.
Tack för de värmande orden!

Jodå, jag har tänkt mig att skriva ihop något långt och utförligt i sinom tid. Jag har redan lovat att det blir en artikel (alternativt artikelserie) i en viss "smalspårig publikation" lite senare i år. Mer information kommer...

Jag använder mig av en "hembyggd" 3D-skrivare, byggsatsen 'Velleman K8400', som jag därför i princip kan utantill. Den förståelsen för tekniken underlättar faktiskt en hel del när man ibland vill göra någon "specialare", som ex-vis laborera med modifierade munstycken som inte håller standardmått.

Men de flesta modifieringar jag gör för att få ett bra resultat utgörs av manuell redigering av "gcode"-filen, alltså den print-fil som innehåller alla rörelsekommandon, tryck/sug-styrning för munstycket, temperaturinställningar och fläktstyrning. Att redigera en sådan fil är ett rejält hästjobb, men alternativet är att sitta och stirra på utskriften hela tiden och löpande göra nödvändiga modifieringar av flöde, temperatur och liknande. Sådana manuella ändringar behövs dock väldigt sällan när det gäller jämntjocka och platta delar, men är absolut nödvändiga när man skriver ut t.ex. ett tak som är välvt. Glöm det där som låter så enkelt: "Det är bara att slajsa objektet och starta utskriften". För det finns ingen riktigt SÅ intelligent "slicer"-programvara som verkligen tar hänsyn till absolut allt! Skulle jag köra samma höga temperatur när jag skriver ut de allra översta skikten på taket som jag gör vid de nedre, så blir resultatet bara skräp! Eftersom munstycket rör sig över en betydligt mindre yta mot slutet, tack vare välvningen, så blir de översta rillorna/sickingarna helt sönderbrända om jag inte minskar temperaturen och ökar fläkthastigheten succesivt vartefter utskriften närmar sig slutet.

Det tunnaste skikt jag kan skriva ut är 0,05 mm. Men enstaka smådelar som jag tar fram för att limma på i efterhand (när jag missat någon liten detalj på den ursprungliga CAD-ritningen och definitivt inte vill göra om hela processen från början) brukar jag aldrig göra tunnare än 0,1 mm. Annars är risken stor att de knappt går att skönja efter att jag finslipat det hopmonterade objektet.

Jag använder enbart PLA-plast. Denna har, beroende på fabrikat och tillverkningsserie, en smältpunkt på mellan 180 och 210 grader. Tyvärr kan det dock skilja en hel del från rulle till rulle, även från samma tillverkare, så det blir en del "trial-and-error" när man precis har köpt en ny. Specifikationer och gränsvärden verkar vara ganska generöst skrivna för detta material, så att säga. Men när man väl har "hittat rätt" så går det ganska lätt att beräkna lämpliga temperaturer för utskrifterna.

Materialet är förhållandevis hårt, så slipningen blir därför lite mödosam. Men det ger god detaljrikedom. För övrigt kan jag närmast likna det vid vinylen som gamla singlar och LP-skivor pressades med. Tyvärr med samma förmåga att buckla sig om det utsätts för alltför extrem värme, så jag skulle nog avråda från att parkera vagnarna precis innanför ett fönster i söderläge under sommaren. (Var det bara jag som hade skivspelare i bilen och ibland råkade låta skivor ligga framme i bakrutan, en gång i tiden?)

Det tål också ganska omild behandling. I alla fall lika bra som plast-vagnar av kända fabrikat. Jag använder väggtjocklekar på mellan 0,6 och 0,7 mm, som jag limmar mot en 1 mm tjock ram, till vagnskorgarna. Och de håller faktiskt för att ramla i golvet, i alla fall från soffbordets höjd...

Däremot vet man naturligtvis absolut ingenting om åldrings-egenskaperna hos dessa relativt nya material. Kanske ser mina vagnar mer ut som bananer om 50 år, vad vet jag? Hur som helst lär inte jag personligen ha någon glädje av dem då, så jag känner inte denna lilla osäkerhet som något direkt hot.

Nu blev det här lite mer text än jag hade räknat med från början. Men ännu mer detaljer kommer i framtiden, som sagt.

Glad midsommar för övrigt!

/Pehr
Brsikon
Inlägg: 24
Blev medlem: mån 16 apr 2018, 15:14

Re: Bygge av UDFo13p för H0n3 - [Började som bild-efterlysning]

Inlägg av Brsikon »

Tack för mycket givande och intressant information! Helt otroligt att det går att få ett bra resultat med så många parametrar som kan gå fel. Glad midsommar! Mvh Brsikon
Användarens profilbild
pek54
Inlägg: 46
Blev medlem: tis 05 jun 2018, 13:49
Ort: Sollentuna, Stockholms län

Re: Bygge av UDFo13p för H0n3 - [Började som bild-efterlysning]

Inlägg av pek54 »

.
När jag nu ändå har semester och därmed plötsligt fått lite tid över, så vispade jag ihop silikon och gjorde en gjutform, för att se om mitt 3D-printade exemplar möjligen skulle kunna duga som "master" för att framställa fler. Tyvärr blev inte den första formen riktigt lyckad enligt min mening, men nummer två blev betydligt bättre.

Detta är således ett resin-gjutet exemplar, som jag blåste på lite färg på nu under kvällens lopp:
UDFo13p - Gjutet första exemplar ur form nummer 2
UDFo13p - Gjutet första exemplar ur form nummer 2
UDFo13p - Gjuten.jpg (138.24 KiB) Visad 5205 gånger
Naturligtvis skall det bli en stor gul fyrkant runt brevinkasten också, samt texten "POST" ovanför. Men det kommer senare. En sak i taget.

Det börjar bli lite rullande materiel på smalspårsbangården nu...

/Pehr
Jan-Inge Gunarsson
Inlägg: 224
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 19:18

Re: Bygge av UDFo13p för H0n3 - [Började som bild-efterlysning]

Inlägg av Jan-Inge Gunarsson »

Morron!!!
Jag har tillgång till en 3D skrivare som står på ett utvecklings center. Måtten på denna skrivare är stor, vet ej vad de ligger.
Såg bara ett alster som de printat och det var Eiffeltornet och det var en halv meter högt.
Skulle du vara intresserad att prova på att skriva ut en rälsbuss, skala 0, i denna skrivare så hör av dig.
Jigun.
Skriv svar