Sida 1 av 2

H0n3 spårval

Postat: fre 15 dec 2017, 11:31
av Ulf Smedbo
Jag har vissa planer på att bygga ut min H0n3-anläggning. Hittills har jag använt mig av Shinohara code 70. Jättebra kvalitet med rälerna ger ett väldigt grovt intryck, likaså är slipersavståndet för tätt för att det skall se svenskt ut.

En räl med code 40 är ju cirka 1,0 mm hög, detta motsvarar kanske cirka 20-kilosräls i verkligheten. En code 55-räl är cirka 1,4 mm hög, detta motsvarar kanske cirka 40-kilosräls. Svenska smalspår är alltså närmare code 40 än code 55.
Hur bör jag tänka i valet mellan code 40 och code 55? Kan någon dela med sig av sina erfarenheter?
Kan det finnas en risk att hjulflänsarna tar i rälsspiken med code 40?

Finns det någon spårtillverkare som har större och mer svenskliknande slipersavstånd? Vem är i så fall leverantören?

Kurvväxlar är ju platsbesparande. Slanka kurvväxlar är dessutom snygga. Samtidigt ringer det en väckarklocka att det kan bli problem när hjulen passerar (det som inte heter) hjärtstycket. Kan någon dela med sig av sina erfarenheter?

Re: H0n3 spårval

Postat: fre 15 dec 2017, 13:25
av Anders Johansson
Vanlig 27kg/m räl är mellan 105 och 115 mm beroende på bana. Det ger 1.2-1.3 mm i H0.

Re: H0n3 spårval

Postat: fre 15 dec 2017, 15:13
av Beeblebrox
Sen är det ju intressant att veta vilka olika tillverkare som finns att tillgå. Förutom Shinohara finns väl bara PECO och Micro Engineering? Detta är ett synnerligen intressant ämne då vi ligger i startgroparna.

Re: H0n3 spårval

Postat: fre 15 dec 2017, 15:19
av PeO Helgesson
1,3 låter godkänt nära code55 (1,4)
Jag har byggt stambana med code 70, lött på kretskortlaminat, bibana och smalspår med code55. Det fungerar bra med allt rullande material jag har, ända till Roco-loken får "punktering" (tappar slirskydden), då börjar det rassla.
Att jag byggde med just dessa storlekar berodde mest på att jag hade "en del" sådan profil liggande.
Det är pilligare att bygga, framför allt fila tungor och korsning med code55, men visst går det. Så klent spår ställer dock större krav på plant och stabilt underlag, korkbanvall direkt på skumgummi gick inte riktigt bra.

Re: H0n3 spårval

Postat: fre 15 dec 2017, 20:45
av Jan Frelin
Slipersavståndet på flexräls kan man alltid fixa till, genom att skära bort mellanbitarna mellan sliprarna och flytta dem. Idé från Jens Dahlström:
Jens Dahlström: "Om modellspår", i Modelltåg -96, Inspirationsbok, 1996

Re: H0n3 spårval

Postat: sön 17 dec 2017, 20:52
av Beeblebrox
När man tittar runt bland olika spår så är det en sak som slår mig: det finns 3-skensspår, men inte något där H0 och H0n3 delar på sig. Har jag missat något här eller?

Re: H0n3 spårval

Postat: mån 18 dec 2017, 21:23
av Anders_S
Finns hos både Shinohara i ccode 70 och hos Micro Engineering i flera olika code 40, 55,70.
Kolla på Walthers.

Re: H0n3 spårval

Postat: mån 18 dec 2017, 21:31
av K Lemming
Micro E har jag ingen koll på, kör själv med Shinohara och där har jag aldrig sett varken växlar eller spår där H0n3 och H0 delar på sig. Nu var det något år sedan jag kollade, är detta nåt som tillkommit i deras sortiment?

Tillägg: Kollat Walthers nu och hittar inga sådana
spår eller växlar.

Re: H0n3 spårval

Postat: tis 19 dec 2017, 09:33
av Beeblebrox
Anders_S skrev:Finns hos både Shinohara i ccode 70 och hos Micro Engineering i flera olika code 40, 55,70.
Kolla på Walthers.
Det är jag tveksam till. Jag har tittat på både ME hemsida och Walters. Det som finns är växlar för 3-sken samt "sidoskriftare där man byter från höger till vänster sida. Men en växel där det ena går ut har jag inte hittat.

Re: H0n3 spårval

Postat: tis 19 dec 2017, 10:25
av Olof
Beeblebrox skrev:När man tittar runt bland olika spår så är det en sak som slår mig: det finns 3-skensspår, men inte något där H0 och H0n3 delar på sig. Har jag missat något här eller?
Så länge som det är smalspåret som avviker så kan man bygga en sådan växel genom att lägga en rak skena parallellt med en smalspårväxel. Den ensamma skenan läggs på så att den utgör rakspår på den sida av växeln där kurvan inte är.

Just my 5c

Olof