Spackel för vitmetall?

Här diskuterar vi allt som har med smalspårigt modellbygge och förebilder att göra.
Lasse M
Inlägg: 503
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 00:56

Spackel för vitmetall?

Inlägg av Lasse M » lör 02 dec 2017, 17:49

Råkade borra för djupt från baksidan så det gick igenom och blev hål, det värsta är att precis där hålet blev fanns en detalj på utsidan. Hade det bara varit slät yta hade det varit mer lättlagat. Halva detaljen blev förstörd/försvann då hålet uppstog där. Min tanke var att spackla igen hålet plus att lägga på lite extra spackel till en liten klump där den saknade delen av detaljen fanns så att jag kunde skulptera fram den försvunna biten av detaljen ur spacklet.

Jag prövade Plastic Padding 100 men det släppte direkt från vitmetallen när jag började fila i det. Så bort med det och prövade att fylla hålet med loctite plus en liten extra blaffa där detaljen skulle återuppbyggas. Tyvärr samma resultat här. Funderade på att armera loctitlimmet enligt klassisk bakpulver metod, men av tidigare erfarenhet blir den kombinationen stenhård och förmodligen svår/omöjlig att skulptera fram detaljen ur.
Det hela är väldigt smått, hålet är ca 1,5 mm och den förstörda delen av detaljen är ca 2 x 2 mm.

Tennspackla vågar jag inte, har aldrig lött vitmetall plus att jag är rädd att det som återstår av detaljen smälter om jag försöker.

Så har någon spacklat på vitmetall och kan tipsa om spackel som fäster på det?



Ringe
Inlägg: 64
Blev medlem: lör 04 jul 2009, 18:19

Re: Spackel för vitmetall?

Inlägg av Ringe » lör 02 dec 2017, 20:35

Forma delen i mässing. Av tråd, plåt eller profil och tryck in den i hålet som du redan har. När delen passar limmas den dit. Att forma en del som är lös kan vara enklare än att forma spackel, spackel kan sparas till den sista justeringen.



Skriv svar