Lokhjul . Ekrar med T-profil.

Här diskuterar vi allt som har med smalspårigt modellbygge och förebilder att göra.
Olof
Inlägg: 1701
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: Lokhjul . Ekrar med T-profil.

Inlägg av Olof »

Mitt förslag är att du innan du ger upp hoppet om att köpa färdigt skickar några ebrev till olika engelska hjultilverkare med bilderna du visat här och de mått och antal ekrar du önskar. Jag tycker att det ofta kan vara svårt att hitta vad man söker hos brittiska tillverkare. Ofta står det bara på hemsidan vilken förebild som delen motsvarar i skala 1:76, något i stil med "hjul GWR diagram 3B", men de brukar vara serviceinriktade och om de inte har själva kan de ibland tipsa om någon konkurrent man kan vända sig till. Om loket dessutom är tillverkat i England så blir de extra intresserade av att hjälpa till.

Lycka till, det är ett roligt och ovanligt lok.

Olof
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Björn D
Inlägg: 231
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 20:33

Re: Lokhjul . Ekrar med T-profil.

Inlägg av Björn D »

Hjultypen var mycket ovanlig även på engelska lok. Jag är därför ganska säker på att det inte går att få tag i några 12,3 mm hjul med T-ekrar. Håvards förslag att skriva ut dem själv är ju möjligt, hur det blir med hållfastheten vet jag inte men det ska ju gå att få dem gjutna i mässing. När det gäller hjulringar bör man göra dem i stål eller nysilver, mässing oxiderar snabbt. Men det går ju att förnickla mässingsringar, men det skiktet håller inte hur länge som helst.

Men vad ska man lägga krutet på? En normalspårig hjulring får maximalt vara 150 mm bred enligt Lokomotivläran, vilket blir 1,72 mm i skala 1:87. Flertalet H0-hjul har en bredd av 2,79 mm (RP 25 Code 110) eller 2,24 mm (RP 25 Code 88). Det innebär att ett Code 110 hjul är 60% för brett. Dessa avvikelser tror jag har en betydligt större visuellt intryck än om lokets ekrar skulle vara fel eller fel till antalet. Det man skulle vinna på att tillverka ett eget hjul är förutom att ekrarna och antalet blir korrekt även att man kan välja en mer skalenlig axeldiameter, vevtappsdiameter och inte minst hjulringar som har en mer skalenlig tjocklek. Hur man gör med de för breda hjulen återstår att lösa, kanske börja bygga i Proto 87? ;)

En "fuskis" vore att använda Göran Nilssons D-1200 drivhjul med 12 mm diameter och 10 vanliga ekrar, då de är avsedda för H0n3 har de Code 88 hjulbanor som är smäckrare. Men det kommer att vara för grovt och med "för lite dagsljus mellan ekrarna". Ett annat alternativ vore att bli medlem i The Three Millimetre Society de har ett antal drivhjul med 12 mm diameter bl.a. ett 10-ekers med 1,7 mm breda hjulringar och för 2 mm axel som skulle vara ett bra utgångshjul till Proto 87.

Men det är ett trevligt lok och mycket brittiskt. Att tankarna är bredare än hytten är något som jag nästan bara sett på brittiska lok.

Lycka till med bygget och återkom gärna med hur du slutligen löser hjulfrågan. Det skulle vara intressant att få veta hur det går att skriva ut drivhjulscenter och hur man monterar dem.

/Björn D
Skriv svar