Centrumborr?

Här diskuterar vi allt som har med smalspårigt modellbygge och förebilder att göra.
Jan Frelin
Inlägg: 531
Blev medlem: fre 25 maj 2007, 20:11

Centrumborr?

Inlägg av Jan Frelin »

Jag har försökt centrumborra i svarven med klent resultat. Borren börjar vandra i cirklar och hamnar inte alls centralt. Jag misstänker än så länge att chucken till min MJ 189 är för klen, och inte håller borret tillräckligt fast.
Hauk
Inlägg: 936
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 18:55
Kontakt:

Re: Centrumborr?

Inlägg av Hauk »

Jan Frelin skrev:Jag har försökt centrumborra i svarven med klent resultat. Borren börjar vandra i cirklar och hamnar inte alls centralt. Jag misstänker än så länge att chucken till min MJ 189 är för klen, och inte håller borret tillräckligt fast.
Kan det være at bakdokken ikke er på linje med aksen til chuckén? Sett en senterspiss I bakdokken og drei en spiss I chucken. Da kan du sjekke om spissene står rett mot hverandre:

Bild

På bildet er ting IKKE i orden...
Mvh Håvard H
--
Min blogg:
Remembrance Of Trains Past
Användarens profilbild
HJP
Inlägg: 143
Blev medlem: fre 15 jun 2007, 10:50

Re: Centrumborr?

Inlägg av HJP »

Jan Frelin skrev:Jag har försökt centrumborra i svarven med klent resultat. Borren börjar vandra i cirklar och hamnar inte alls centralt. Jag misstänker än så länge att chucken till min MJ 189 är för klen, och inte håller borret tillräckligt fast.
****
Om Haugs tips utfaller till belåtenhet, och du misstänker chucken eller dubbdockan, så känn med fingrarna om det finns något glapp i dubbdockan eller i chucken.
Jag vet inte hur en MJ 189 ser ut, men den bör klara att borra ett centrumhål utan problem. I vart fall, om det är mässing du borrar i.
Spänn fast dubbhåls-/centrumborren, långt in i chucken, så att den inte sticker ut längre än nödvändigt.
Du bör inte heller låta arbetsstycket sticka ut för långt, så att det är det som kastar. Men det där känner du säkert till.
Björn D
Inlägg: 231
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 20:33

Re: Centrumborr?

Inlägg av Björn D »

MJ189 är en Unimat 3 klon som är monterad på ett litet fundament. Det närmaste man kan komma idag är en SIEG C0. Ibland har precisionen på såväl Unimat 4, MJ189 och SIEG C0 fallerat och bl.a. har dubbdockan inte centrerat riktigt i förhållande spindeln. På mer avancerade svarvar kan man justera detta men inte på dessa enklare svarvar. Min Unimat 3 som tillverkades i Österrike är avvikelsen bara några hundradels millimeter, på de kinestillverkade ofta lite mera. Arc Eurotrade som tidigare sålde SIEG C0 lät ta fram en liten adapter för att komma till rätta med detta. Såväl spindelns och dubbdockan borrning skiljer sig mellan Unimat 3 (10,38 mm) gentemot SIEG C0 som enligt databladet ska ha en borrning på 10,00 mm. Vad som gäller för MJ189 vet jag inte. Även spindeln ytterdiameter skiljer sig lite mellan Unimat 3 och SIEG C0 även om bägge har en M14x1 mm gänga.

Ett annat fel skulle ju kunna vara att chucken inte centrerar riktigt.

/Björn D
Användarens profilbild
HJP
Inlägg: 143
Blev medlem: fre 15 jun 2007, 10:50

Re: Centrumborr?

Inlägg av HJP »

Björn D skrev: Ett annat fel skulle ju kunna vara att chucken inte centrerar riktigt.
****
En chuck centrerar aldrig(?) riktigt, även om avvikelsen kan vara liten. Den består ju av rörliga backar. Tar man loss ett arbetsstycke ur chucken, så kan man inte sätta tillbaka det, och räkna med att det centrerar. Det är väl därför bl.a. det finns spännhylsor.
Björn D
Inlägg: 231
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 20:33

Re: Centrumborr?

Inlägg av Björn D »

Nej vare sig chuckar (med undantag för fyrbackschuckar med individuellt justerbara backar) eller spännhylsor centrerar ju exakt. Själv använder jag spännhylsor upp till 16 mm diameter (ER25) på min lilla Unimat 3 så långt som det går. Det bästa sättet att kunna återmontera ett arbetsstycke exakt är spänna upp arbetsstycket mellan dubbarna. Men en borrchuck ska ju normalt centrera borren ganska väl. Hur stor avvikelse som ett centrumborr eller dubbhålsborr klarar av utan att "vispa runt" beror på dess diameter och spetsens geometri. Det minsta dubbhålsborr som jag har, har en spetsdiameter på 0,8 mm och det klarar av att centrera utan problem om man matar lugnt i början när det får kontakt. Men att en borrchuck skulle vara så ocentrerad att det inte går att centrumborra med säg ett 5 mm dubbhålsborr med en 2 mm spets låter som om det är en större avvikelse än normalt. Jag skulle sätta upp borrchucken med ett borr i på spindeln för att se hur väl den centrerar. Är den för ocentrerad är det bara att köpa en ny. Om chucken är OK bör det vara så att felet ligger hos dubbdockan och det bör kunna åtgärdas med Arc Eurotrades adapter. Man även skulle kunna tillverka adaptern själv, men det är ju bra mycket enklare att beställa, den är ju inte speciellt dyr.

För att borra små diametrar har jag gjort en liten adapter som fästs i dubbdockan och som har plats för borr med 2,35 mm skaft. (Hålet i adaptern är borrat med ett 2,35 mm borr, hade varit bättre att brotscha men en 2,35 mm brotsch brukar kosta en halv förmögenhet och för den sista hundradelen kanske det inte är värt. De minsta hål som jag vågat mig på är 0,3 mm hål.) Hålet är i princip helt centrerad i förhållande till spindeln. Adaptern är borrad med adaptern på plats i dubbdockan med borren hållna i spännhylsor monterade på spindeln. Med denna adapters har jag kunnat borra dubbhål i 1,5 mm axlar så att axelsatser har kunnat svarvas mellan dubbarna med hjälp av en medbringare som sticks in mellan hjulekrarna. Jag skulle uppskatta att eventuell avvikelse ligger på någon hundradels millimeter (vilket motsvarar nästan en millimeter i skala 1:1!).

/Björn D
Hauk
Inlägg: 936
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 18:55
Kontakt:

Re: Centrumborr?

Inlägg av Hauk »

HJP skrev:
Björn D skrev: Ett annat fel skulle ju kunna vara att chucken inte centrerar riktigt.
****
En chuck centrerar aldrig(?) riktigt, även om avvikelsen kan vara liten. Den består ju av rörliga backar. Tar man loss ett arbetsstycke ur chucken, så kan man inte sätta tillbaka det, och räkna med att det centrerar. Det är väl därför bl.a. det finns spännhylsor.
Det er derfor jeg skriver at han bør svarva en spiss på det emnet han setter i chucken for å kontrollere dubbdokken. En svarvat spets skal være 100% sentrert
Mvh Håvard H
--
Min blogg:
Remembrance Of Trains Past
Hauk
Inlägg: 936
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 18:55
Kontakt:

Re: Centrumborr?

Inlägg av Hauk »

Björn D skrev: Ett annat fel skulle ju kunna vara att chucken inte centrerar riktigt.
Nei, det skal ikke ha noe å si. Om du spenner opp et emne i en chuck som er hur ucentrert som helst vil du likevel ha et punkt som centerborret kan treffe uten å vandre om dubbdokken er presis.

Og om du spenner opp en kvadratisk arbeidsstykke i en 4-back chuck skal du likevel kunne bore et hull i den uten at boret begynner å "vandre" så lenge dubbdokken er presis.

Du har selvsagt rett i at en vanlig 3-bakk chuck er mindre presis enn spennhylser, men det er en annen diskusjon.
Mvh Håvard H
--
Min blogg:
Remembrance Of Trains Past
Användarens profilbild
HJP
Inlägg: 143
Blev medlem: fre 15 jun 2007, 10:50

Re: Centrumborr?

Inlägg av HJP »

Hauk skrev:
Björn D skrev: Ett annat fel skulle ju kunna vara att chucken inte centrerar riktigt.
Nei, det skal ikke ha noe å si. Om du spenner opp et emne i en chuck som er hur ucentrert som helst vil du likevel ha et punkt som centerborret kan treffe uten å vandre om dubbdokken er presis.

Og om du spenner opp en kvadratisk arbeidsstykke i en 4-back chuck skal du likevel kunne bore et hull i den uten at boret begynner å "vandre" så lenge dubbdokken er presis.

Du har selvsagt rett i at en vanlig 3-bakk chuck er mindre presis enn spennhylser, men det er en annen diskusjon.
****
Jag tror att Haug har en poäng. Det finns alltid en centrumpunkt i själva rotationen. Jag var inne på den tanken tidigare, men tappade bort den :oops:
Hauk
Inlägg: 936
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 18:55
Kontakt:

Re: Centrumborr?

Inlägg av Hauk »

HJP skrev:
Hauk skrev:Det finns alltid en centrumpunkt i själva rotationen.
Exactly!
Mvh Håvard H
--
Min blogg:
Remembrance Of Trains Past
Skriv svar