Scanias arkiv ?

Här diskuterar vi allt som har med smalspårigt modellbygge och förebilder att göra.
Användarvisningsbild
henrix72se
Inlägg: 213
Blev medlem: sön 22 feb 2009, 01:25
Ort: Göteborg
Kontakt:

Scanias arkiv ?

Inlägg av henrix72se » tor 20 jul 2017, 19:44

Pratade med en av lokförarna på ÖSLJ som tipsade mig att kolla upp Scanias arkiv, vad gäller ritningar över personvagnar som finns i Mariefred.
Vagnar som gått på JGJ finns massor på http://www.jgj.se/Ritningar.htm men övriga vagnar är lite värre.

Är det ngn som kan ge detaljer, gärna email eller webb adress till detta "scania arkiv" ?

Det är främst KLJ 103 personvagnen jag söker, men även övriga vagnar av stort intresse.

Henrik


I build Industrial and Military Light Railways in 0f ( 1/45 ) scale - http://Laurell.Today/

Redaktören
Inlägg: 66
Blev medlem: tor 04 jun 2015, 10:11

Re: Scanias arkiv ?

Inlägg av Redaktören » tor 20 jul 2017, 23:17

Henrik,skicka mig ett mail som påminnelse så ska jag maila dig de kontaktar jag har.

Mvh
Göran
(Redaktören)
:)



Björn D
Inlägg: 228
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 20:33

Re: Scanias arkiv ?

Inlägg av Björn D » fre 21 jul 2017, 08:29

Hej Henrik!

KLJ:s 103:a är en Décauville vagn byggd av Tyska R Dolberg och har ingenting med (Scania) Vabis att göra. Den är lite speciell i förhållande till andra 600mm-personvagnar med rejält avvikande boggier (fjädrarna ligger innanför boggins ramsidor) som jag tror bara fanns på KLJ:s boggivagnar (med undantag av 104:an som hade standardboggier). Enligt uppgift är vagnens ramverk väldigt klent, vilket i sin tur kräver en flexibel korg som följer med ramverkets rörelser och en av anledningarna att den bara används i begränsad omfattning på ÖSlJ.

På ÖSlJ har man ofta anpassat personvagnarna till ÖSlJ:s behov, vilket har inneburit att man försett flertalet vagnar med övergångsmöjligher (något som jag bara tror fanns på NAEJ, JGJ och Stavsjö jvg på den tiden det begav sig), samt bromsar som verkar på bägge boggierna.

Kungavagnens korta avdelning är pentryn och inte kungens tillhåll. ;)

/Björn D



Användarvisningsbild
henrix72se
Inlägg: 213
Blev medlem: sön 22 feb 2009, 01:25
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Scanias arkiv ?

Inlägg av henrix72se » fre 21 jul 2017, 10:43

Hej Björn, Stort tack för info!

Om den är 10 meter som dem flesta andra, har jag dock många bilder jag kan estimera mått ifrån ?

Ngn idé om bredd ? Om jag gissar runt 175 cm kan det inte bli mycket fel i nollan.

Henrik


I build Industrial and Military Light Railways in 0f ( 1/45 ) scale - http://Laurell.Today/

Anders Östlund
Inlägg: 505
Blev medlem: fre 25 maj 2007, 15:25

Re: Scanias arkiv ?

Inlägg av Anders Östlund » fre 21 jul 2017, 12:39

Ritningarna är inte kvar hos Scania utan har lämnats vidare till riksarkivet (tror jag, någon arkivinstans i huvudstaden i alla fall). Jag jobbar på Saab så jag lyckades efter flera års väntan få direktkopior från originalen av han som hade hand om arkivet, han gjorde dom strax innan han gick i pension när han städade av skrivbordet och hittade mitt brev med önskemål om kopior... ;)

Så... Vad är det du vill veta eller ha (när det gäller Vabis vagnar)? Jag kan nog lösa det och har dom också skannade någonstans... Tror jag...

Hälsar,
Anders Ö


Bygger främst smalspår i nollan och amerikanskt i N men även en hel del annat...
Intresserad av nollan? Besök gärna nollan.nu
Habo Hobby & Tågspecialisten - Södra Sveriges största hobbybutik

Björn D
Inlägg: 228
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 20:33

Re: Scanias arkiv ?

Inlägg av Björn D » fre 21 jul 2017, 14:52

Hej!
Någonstans i mitt huvud finns det en siffra på att normalbredden för svenska tvåfotapersonvagnar var 160 cm. De två sommarvagnar som levererades från Kosta Mekaniska verkstad varav två till HRRJ, varav en senare blev JGJ 11 och ett ytterligare exemplar (spekulationsbygge?) blev kvar på KLJ som nr 104 var betydligt bredare, tror att korgbredden för dessa är 180 cm.. Men jag åka till Mariefred, eventuellt redan denna helg och då skulle jag kunna mäta.
Kan det sedan vara så lyckligt att Vabisritningarna finns på Riksarkivet i Arninge? Ligger ju bra till för mig.
/Björn D



Användarvisningsbild
henrix72se
Inlägg: 213
Blev medlem: sön 22 feb 2009, 01:25
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Scanias arkiv ?

Inlägg av henrix72se » fre 21 jul 2017, 17:41

Anders Östlund skrev:Ritningarna är inte kvar hos Scania utan har lämnats vidare till riksarkivet (tror jag, någon arkivinstans i huvudstaden i alla fall). Jag jobbar på Saab så jag lyckades efter flera års väntan få direktkopior från originalen av han som hade hand om arkivet, han gjorde dom strax innan han gick i pension när han städade av skrivbordet och hittade mitt brev med önskemål om kopior... ;)

Så... Vad är det du vill veta eller ha (när det gäller Vabis vagnar)? Jag kan nog lösa det och har dom också skannade någonstans... Tror jag...

Hälsar,
Anders Ö
Just nu söker jag ritningar på KLJ 103, men allmänt nyfiken vad för övriga ritningar som går att skaka fram med tanke på framtida projekt.

Stort tacksam om du kan hjälpa mig med detta!

Henrik


I build Industrial and Military Light Railways in 0f ( 1/45 ) scale - http://Laurell.Today/

Användarvisningsbild
henrix72se
Inlägg: 213
Blev medlem: sön 22 feb 2009, 01:25
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Scanias arkiv ?

Inlägg av henrix72se » fre 21 jul 2017, 17:47

Björn D skrev:Hej!
Någonstans i mitt huvud finns det en siffra på att normalbredden för svenska tvåfotapersonvagnar var 160 cm. De två sommarvagnar som levererades från Kosta Mekaniska verkstad varav två till HRRJ, varav en senare blev JGJ 11 och ett ytterligare exemplar (spekulationsbygge?) blev kvar på KLJ som nr 104 var betydligt bredare, tror att korgbredden för dessa är 180 cm.. Men jag åka till Mariefred, eventuellt redan denna helg och då skulle jag kunna mäta.
Kan det sedan vara så lyckligt att Vabisritningarna finns på Riksarkivet i Arninge? Ligger ju bra till för mig.
/Björn D
Vore super!

Runt 160 cm förvånar mig. De flesta jag mätt på ohsabanan ligger runt 175 ...

Vore najs om vi kunde samla alla ritningar på forumet, även lagrings mässigt. Oavsett nit-räknare eller inte, en ritning är ju alltid en bra start på ett projekt ;)

Henrik


I build Industrial and Military Light Railways in 0f ( 1/45 ) scale - http://Laurell.Today/

Björn D
Inlägg: 228
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 20:33

Re: Scanias arkiv ?

Inlägg av Björn D » sön 20 aug 2017, 15:10

Hej!

Var nere i Mariefred helgen som var och passade då på att måtta några vagnbredder, samt upptäckte några intressanta korgkonstruktioner.

Att mäta vagnsbredder är inte alltid så lätt. Först finns det folk som vill stiga av och på. Sedan är det så att vagnskorgarnas yttermått inte alltid är så väldefinierade. Det förekommer en och annan list och sedan förekommer det lite lösa sidoplåtar. Måtten nedan är mätta över vagnarnas plåtar. Normalt förekommer det en midjelist som sticker ut mer eller mindre, men den har jag inte räknat med.

HRRJ CFo 7, 180 cm bred mätt över de vertikala väggpartierna
MJ Co 1, 170 cm bred i fönsterhöjd, 162 cm vid korgens nederkant
AOJ Co 1, 182 cm bred i fönsterhöjd, 176 cm vid korgens nederkant
HRRJ Coö 6, Golvets bredd är 169 cm, till detta kommer de två gångborden/fotstegen
Kungavagnen, 190 cm bred i fönsterhöjd, 186 cm vid korgens nederkant
KLJ 102, 168 cm bred över hörnstolparna
JGJ 41, 162 cm bred över golvet och lämmarna, sidostolparna tillkommer
KLJ BCFo, 103 170 cm bred i fönsterhöjd.

Både KLJ BCFo, 103 och HRRJ CFo 7 har lite olika lösningar på att hantera skjutdörrarna. På bägge vagnarna har resegodsavdelningarna helt vertikala väggar utan korginsvängning. På HRRJ CFo 7 låter man bara bli att smalna in nederdelen av korgen vid resegodsavdelningen och skjutdörren sticker ut från resten av vagnskorgen. Resgodsavdelningens gavelvägg är helt verikal.
På KLJ BCFo 103 har man löst det på ett lite elegantare sätt. Resegodsavdelningen väggar är helt raka men även indragna i förhållande till reseavdelningens, så att skjutdörrarna inte sticker ut från resterande vagnskorg. Den eleganta detaljen är att resegodsavdelningens ”hörnstolpar” har samma insvängning som passageraravdelningen, så alla fyra vagnsgavlarna är insvängda.


Detta en lite rapport från en korginspektör.
/Björn D
Bilagor
HRRJ CFo 7.jpg
HRRJ CFo 7
HRRJ CFo 7.jpg (163.37 KiB) Visad 2158 gånger
KLJ BCFo, 103 Bild 1.jpg
KLJ BCFo 103 Vy från mittplattformen mot resandedelen
KLJ BCFo, 103 Bild 1.jpg (137.71 KiB) Visad 2158 gånger
KLJ BCFo, 103 Bild 2.jpg
KLJ BCFo 103 Vy av resegodsavdelningen mot mittplattformen
KLJ BCFo, 103 Bild 2.jpg (237.79 KiB) Visad 2158 gånger
KLJ BCFo, 103 Bild 3.jpg
KLJ BCFo 103 Ena resegodsavdelningens gavel med hörnstolpe
KLJ BCFo, 103 Bild 3.jpg (157.48 KiB) Visad 2158 gånger
KLJ BCFo, 103 Bild 4.jpg
KLJ BCFo 103 Skjutdörrens anslutning till hörnstolpen
KLJ BCFo, 103 Bild 4.jpg (144.23 KiB) Visad 2158 gånger
KLJ BCFo, 103 Bild 5.jpg
KLJ BCFo 103 Andra resegodsavdelningens gavel med hörnstolpe
KLJ BCFo, 103 Bild 5.jpg (152.2 KiB) Visad 2158 gånger
KLJ BCFo, 103 Bild 6.jpg
KLJ BCFo 103 Resegodsavdelningens anslutning till mittplattformen, andra sidan
KLJ BCFo, 103 Bild 6.jpg (131.38 KiB) Visad 2158 gånger



Användarvisningsbild
henrix72se
Inlägg: 213
Blev medlem: sön 22 feb 2009, 01:25
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Scanias arkiv ?

Inlägg av henrix72se » tor 24 aug 2017, 17:39

Stort tack för ditt arkiv arbete med dessa vagnar!

Denna info kommer vara till stor hjälp för många byggare framöver.

Henrik


I build Industrial and Military Light Railways in 0f ( 1/45 ) scale - http://Laurell.Today/

Skriv svar