Växlar till 0n30/0e/016,5

Här diskuterar vi allt som har med smalspårigt modellbygge och förebilder att göra.
Olof
Inlägg: 1701
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: Växlar till 0n30/0e/016,5

Inlägg av Olof »

Tack för ett intressant förslag. Sådana växlar fanns med i den första utbyggnadssatsen jag fick i present någon gång runt 71 så de kanske går att hitta.

Om jag nu skall bygga själv, vad har en växel med "Märklin radie" för nummer. Är det ungefär som en #4 eller är det ett mindre nummer?

Trevlig helg
Olof
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Daniel Bergqvist
Inlägg: 574
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 09:54

Re: Växlar till 0n30/0e/016,5

Inlägg av Daniel Bergqvist »

Märklin M-växlar med R1 radie är 180 mm långa och kurvspåret motsvarar en 30 graders kurva med radie 360 mm, om jag kommer ihåg rätt. Se bild 1. Med reservation för att det var ett antal år sedan jag höll på med M-räls.

Nu är jag lite osäker på hur man räknar ut växelns nummer men jag har gjort ett försök och ni får korrigera mig om jag gjort fel. Men det växelnumme jag fått fram är 3,22, alltså 52,06 delat med 16,13. Se bild 2. Observera att kurvan fortsätter genom hela växeln, något den normalt inte gör i växlar.

Mäklin M-växlar finns det gott om på Tradera men observera skillnaden mellan växlar med R1 radie och R2 radie.

Detta är R1-växlar
Detta är en R2-växel
På en R1-växel grenar sidospåret ut mycket mer än på en R2-växel.

Med vänlig hälsning
Daniel
Bilagor
Märklin M-växel 1.png
Märklin M-växel 1.png (76.11 KiB) Visad 6898 gånger
Märklin M-växel 2.png
Märklin M-växel 2.png (52.92 KiB) Visad 6898 gånger
Användarens profilbild
Micke Brane
Inlägg: 652
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 22:35

Re: Växlar till 0n30/0e/016,5

Inlägg av Micke Brane »

Hej Olof

Har varit bortrest en vecka så jag har inte följt tråden så bra.
Jag tror helt och fullt på Jörgens förslag att bygga växlarna själv.
Har du aldrig byggt växlar själv så kanske detta kan vara vägen in utan att första trappsteget är för högt.
Roy.C.Link.jpg
Roy.C.Link.jpg (69.11 KiB) Visad 6827 gånger
Här har du en länk till Paul som jag tror har svaret på det du söker.
Han har använt Roy C Links 14 mm växlar som du bygger själv och bara förstorat upp spårvidden till 16,5 mm.
Här är länken till spår och växlar för utskrift till spårplanen som du får förstora från 14 till 16,5mm
http://www.kbscale.com/pdf/Track&Turnouts-A5.pdf

Pauls tråd på 6 sidor har du här. Första sidan behandlar spår.
http://www.rmweb.co.uk/community/index. ... out/page-1

KB scale säljer Roy.C.Links verktyg för att bygga växlar i code 70.
Byggde växlar för 15 år sedan med dessa verktyg.
Har tyvärr sålt verktygen, annars kunde du lånat dem.
http://www.kbscale.com/track-parts.html

Här kommer också tillverkare lista på leverantörer till 14 mm
http://o14group.org/o14-manufacturers-and-suppliers/

Hoppas denna tillbakakaka för dina inflik i min tråd kan vara till hjälp Olof.

//Micke
En förvirrad återfalls rallare
Olof
Inlägg: 1701
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: Växlar till 0n30/0e/016,5

Inlägg av Olof »

Tack Micke och Daniel!

Märklins R1 och R2 växlar har jag koll på sedan barndomen tack, men jag tror att det är en för komplicerad lösning. Förutom att plocka loss rälerna så skulle jag behöva göra nya tungor och de skall vara väldigt viktiga att få rätt enligt de växel-byggar-artiklar jag läst.

Jag har läst igenom Pauls tråd och i min tvekan fastnade jag speciellt för formuleringar som:
"I've finally finished the first point. This has taken rather longer than I had hoped, partly due to general busy-ness and distractions such as Warley, but also because I have been on a very steep learning curve trying to make the thing work"
:)

Så jag är fortfarande tveksam om jag skall ta det stora steget och bygga egna växlar. Det verkar som att alla framstående modellrallare bygger sina egna spår. Tony Koester har i åratal skrivit i Model Railroader om hur man slänger ihop en växelgata för att få den perfekta spårplanen. Men jag känner en hälsosam respekt för min egen oförmåga att få till mekanik som håller under flera år.

Min plan var att bygga något relativt snabbt baserat på Spexeryd där jag kunde visa mitt O&K lok. Till det behöver jag en eller högst två växlar. Så frågan är om jag skall ge denna banan den tid som kommer att krävas för att lära mig bygga egna växlar.

Vi får se vad det blir.

I vilket fall så uppskattar jag mycket era råd och förslag
Återigen tack

Olof
Anläggningen är påbörjad men har inte kommit så långt än
Anläggningen är påbörjad men har inte kommit så långt än
DSC_1885_.jpg (270.47 KiB) Visad 6746 gånger
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Daniel Bergqvist
Inlägg: 574
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 09:54

Re: Växlar till 0n30/0e/016,5

Inlägg av Daniel Bergqvist »

Hur har du tänkt spårplanen? Vilken radie (eller nummer) på växlarna hade du valt om du fått önska fritt?

Kolla gärna Smalspårsfrämjandets jubileumsbok "Mjf Smalspårsfrämjandet 25 år", artikeln "Fortfarande skalspårigt" av Örjan Svane, sidorna 26 - 44. Och framförallt sidorna 34 - 44.

Med vänlig hälsning
Daniel
Olof
Inlägg: 1701
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: Växlar till 0n30/0e/016,5

Inlägg av Olof »

Daniel Bergqvist skrev:Hur har du tänkt spårplanen? Vilken radie (eller nummer) på växlarna hade du valt om du fått önska fritt?

Kolla gärna Smalspårsfrämjandets jubileumsbok "Mjf Smalspårsfrämjandet 25 år", artikeln "Fortfarande skalspårigt" av Örjan Svane, sidorna 26 - 44. Och framförallt sidorna 34 - 44.

Med vänlig hälsning
Daniel
Tack för bra frågor och tips

Spårplanen och hela anläggningen är inspirerad av fotot nedan som jag fotograferade av på en utställning i Ödestugu för något år sedan.
Ödestugu hembygdsförenings samlingar
Ödestugu hembygdsförenings samlingar
DSC_1253_800.JPG (219.4 KiB) Visad 6597 gånger
Det blir en växel utanför anrikningsverket i utrymmet till vänster, eventuellt ytterligare en växel för ett spår till timmerbangården i framkanten och en fummelbangård i form av en tågvändskiva i utrymmet till höger.
Foto Olof Wickström
Foto Olof Wickström
DSC_1885_.jpg (270.47 KiB) Visad 6597 gånger
Tack för tipset om Smalspårfrämjandets jubileumsbok. Där skriver Örjan att "Nior" verkar ha varit standard på svenska tvåfota-banor. Jag gick vidare och hittade en ritning på en "Femma" på främjandets hemsida så en fyra är kanske inte så fel när allt kommer omkring.

Dock verkar det vara annorlunda på industrispår. På främjandets hemsida hittade jag också en länk till O&K katalog. Där framgår på sidan 23 att långa växlar (för långa vagnar) har en längd på 7 meter med 20 meters radie (155 respektive 444 mm i nollan). Normala växlar är 5 meter långa med radie 10 meter (111 respektive 222 mm). En växel i det häradet med gärna lättare räls än code 100 hade varit smaskens.

Olof
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Användarens profilbild
Micke Brane
Inlägg: 652
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 22:35

Re: Växlar till 0n30/0e/016,5

Inlägg av Micke Brane »

Hej Olof.

Smaskens är rätta ordet.
Här hittar du vad du söker om du vill ha korta växlar med code 70 för 16,5 mm spårvidd.

http://www.handlaidtrack.com

Jag har haft en sådan gigg för 12,7 mm/0n2 och lyckades 100% med min första byggda växel
utan att tidigare någonsin ha byggt en växel med dessa verktyg.
Byggde 6-7 växlar som fungerade perfekt med Tobias Ljungs vagnsbyggsatser när jag höll på i 1:45
På hemsidan finns instruktionsfilmer och det mesta en nybörjare i ämnet behöver.

Här har du länkar till mallar att ladda ned hos Fast Track
för #4 och #5 or.

http://www.handlaidtrack.com/assets/dow ... 30-t-4.pdf
http://www.handlaidtrack.com/assets/dow ... 30-t-5.pdf

Så lättare än så här blir det inte Olof.
Det är bara att "bläddra i lädret" och beställa.

//Micke
En förvirrad återfalls rallare
Torbjörn Holmberg
Inlägg: 209
Blev medlem: ons 05 sep 2007, 19:43

Re: Växlar till 0n30/0e/016,5

Inlägg av Torbjörn Holmberg »

Om du endast behöver två växlar till din bana så kan jag bygga dom till dig för en rimlig kostnad. Bygga växlar har jag gjort under en lång tid så det ska inte vara något problem att göra två stycken i den "udda" spårvidden 16,5 mm. Kan även sälja slipers till dig och andra om någon är intresserad, sågat från äkta svensk lind.
Går bra att höra av sig till mig på adressen " tobbe57(a)live.se "

Tobbe H
Olof
Inlägg: 1701
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: Växlar till 0n30/0e/016,5

Inlägg av Olof »

Tack för era inlägg!

Fast Tracks verktyg är säkert alldeles strålande och avgjort intressant den dagen jag börjar bygga en lite större anläggning, till exempel den länge planerade anläggningen för de fina 0n2 vagnar jag köpt av en duktig byggare som sadlade om till en större skala, men att ur lädret bläddra fram $330 + moms och avgifter känns lite häftigt för en eller två växlar. Tanken var att detta bara skulle bli ett begränsat tittskåp för att visa upp mina japanska On30 fordon.

Tack för ditt förslag Tobbe, jag återkommer i veckan via epost.

Trevlig helg alla

Olof
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
PeO Helgesson
Inlägg: 258
Blev medlem: mån 07 jul 2008, 19:13

Re: Växlar till 0n30/0e/016,5

Inlägg av PeO Helgesson »

Tobbes kommenterade växelbygge för några år sedan med orden: de 25 första blir inget vidare, men sedan går det av bara farten" Så många som 25 tog det inte innan det började ge körbara växlar, men noggrannhet skadar inte. Nu har jag inte spikat, utan lött på kretskortlaminat, men generellt kan sägas: ju grövre profil, desto lättare, det går mycket fortare med code 70 än 55.
Videoserien "The right track" nr 10 gav en ingående beskrivning om spårlödning. Den ska finnas på tuben, men jag lyckas inte hitta den.
Skriv svar