Gp 3118 i Smalspårigt, Extradelar?

Här diskuterar vi allt som har med smalspårigt modellbygge och förebilder att göra.
Lasse M
Inlägg: 521
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 00:56

Gp 3118 i Smalspårigt, Extradelar?

Inlägg av Lasse M »

Skriver detta med hopp om att artikelförfattaren kanske ser detta. Eller om någon annan kanske vet var man hittar extradelarna till Gp loket.

Har en obyggd Gp byggsats som jag efter att ha läst artikeln i Smalspårigt vill komplettera med dom extradelar som nämns i artikeln. Min tanke var också att bygga just 3118 men efter att ha läst artikeln får jag nog tänka om. Hade också helt missat att 3117 och 3118 levererades med öppen hytt, så tyvärr köpte jag inte ett Gp med öppen hytt utan med sluten hytt (första SJ leveransen) så nu blir det till att leta nytt lämpligt förebildslok. Lite synd då jag tycker Gp ser "häftigt" ut med huvudbehållarna på gångborden samt toppstrålkastare.

Snokade i HNJ-Verkstads lista med byggdelar men där verkade inte dom i artikeln listade extradelarna finnas. Är det något som fanns tidigare hos HNJ-V och nu utgått?
Eller kan man inskaffa delarna från något annat håll?

Är också nyfiken på hur du byggde gnistsläckaren (Smålandshatten)?
Likaså nyfiken på luckorna till personalens matförråd, tog du bara 0,3 mm (eller tunnare?) plåtbitar och lödde fast utanpå tendersidorna?
Anders69
Inlägg: 2
Blev medlem: sön 15 jan 2017, 16:21

Re: Gp 3118 i Smalspårigt, Extradelar?

Inlägg av Anders69 »

Hej.
De extradelar som jag köpt till är från HNJv, Perl och Skultorps vagn & lokverkstad. HNJv gav ut en del delar samtidigt som sina lokbyggsatser. Då passade jag på och komplettera byggsatsen.
Av SV&LV köpte jag luftinsläppningsventilerna till cylindrarna. Dessa finns nog fortfarande.
Gnistsläckaren har jag byggt av ett fiinmaskigt mässingsnätsom jag lödde på en ring av 0,5 mm mässingtråd som hade samm ytterdiameter som skorstenen. Därefter filade jag nätet runt och lödde på en krans av platt nysilver utanpå ringen. Därefter även en likadan krans på skorstenens topp.
Därefter lödde jag på gnistsläckaren ovanpå skorstenen.

Handtagen till asklådan byggde jag efter bilder och så det "såg rätt ut".

Du talade om att bygga lok 3118, men hade inte sett att hytten var annorlunda. Varför inte bygfa lok 3119 eller 3120!
Sök efter bilder, det är oftast bästa lösningen för att få modellen rätt. Jag litar inte på byggsatserna oavsett vem som levererar utan bilder är bästa byggbeskrivningen.

Hälsningar
Anders Göth
Lasse M
Inlägg: 521
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 00:56

Re: Gp 3118 i Smalspårigt, Extradelar?

Inlägg av Lasse M »

Hej Anders, tack för svar.
HNJ-V hade tyvärr inget alls kvar av Gp delar. Får kontakta SV&LV och kolla om luftinsläppsventilerna, hittat en del hos Perl, sen får jag helt enkelt strunta i delarna som fanns från HNJ-V.

Blir inte helt klok på hur du menade med den där ringen av nysilver till gnistsläckaren, du har inte möjlighet att lägga upp en närbild på gnistsläckaren på ditt Gp lok?

Jo 3119 eller 3120 får det bli, 3120 hade varit roligast då loket inte finns längre, men det finns väldigt lite bilder att hitta på 3120. Då finns det mer på 3119 som ju dessutom finns kvar. 3118 har jag en hel del bilder på men det har man ju inte så stor nytta av nu. Största problemet nu är att lyckas få till ytterligare en huvudbehållare till gångbordet då jag av någon anledning bara har en i min byggsats.
Skriv svar