HNJV BFp 352

Här diskuterar vi allt som har med smalspårigt modellbygge och förebilder att göra.
Patrik E
Inlägg: 171
Blev medlem: tis 12 jun 2007, 19:08

HNJV BFp 352

Inlägg av Patrik E »

Hej. Ni som tänker bygga HNJ Verkstads BFp 352 bör se upp. Förutom sedvanliga problem med passform och uteblivna detaljer på plåten så har "konstruktören" lyckats att placera toalettfönstret på fel sida. Det är ju lagom skoj för en som nästan byggt klart vagnen. Att man låter sånt här passera innan man skickar ut plåtarna tycker jag är kasst. En ny plåt är det minsta man borde kunna begära. Det känns surt nu när man lagt ner så mycket jobb och nästan känner att man vill förpassa vagnen till papperskorgen.
K Lemming
Inlägg: 87
Blev medlem: ons 26 aug 2015, 09:08

Re: HNJV BFp 352

Inlägg av K Lemming »

Måste säga att det är underligt att det jämt och ständigt är sådana är problem, missar och felkonstruktioner med HNJ-V's modeller. Först läser man om missarna i DF10p byggsatsen och nu om missarna på BFp 352. Jag hade funderingar på att köpa någon/några av smalspårsvagnarna som HNJ-V skulle komma med men avstod pga tidigare dåliga erfarenheter med konstruktionsmissar och misspassning av delar eller t.o.m uteblivna detaljer. Med tanke på detta i kombination med ganska höga priser på modellerna avstog jag i avvaktan på eventuella recensioner av vagnarna, det är jag glad för när jag nu läser om dessa båda vagnar.
Väldigt synd att det slarvas så här, särskilt med tanke på att Rimbo Grande ger intrycket av att ha packat ihop, i.a.f om man studerar deras hemsida, där finns i princip inga modeller listade längre.
Daniel Bergqvist
Inlägg: 574
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 09:54

Re: HNJV BFp 352

Inlägg av Daniel Bergqvist »

RimboGrande är nog fortfarande aktiva. Däremot har de gjort om sin hemsida i grunden och det tar tid för dem att få upp sina produkter på nytt. Så skicka ett mail till dem i stället om du vill handla av dem.

Med vänlig hälsning
Daniel
Patrik E
Inlägg: 171
Blev medlem: tis 12 jun 2007, 19:08

Re: HNJV BFp 352

Inlägg av Patrik E »

Jag kan väl nämna så här i efterhand att visst går det att fixa. Det är bara att klippa ut fönstret och byta plats med väggpanelen på andra sidan. Dock blev det extra jobbigt för mig eftersom hela korgen var färdig. Lite tennspackling på bägge sidor så gick det vägen. Jag behöver väl knappast påpeka att både DF10p och BFp 352 inte är lämpliga för nybörjaren. Efter mer än 100 avklarade mässingsbyggen har det blivit en hel del svordomar under detta bygge.
K Lemming
Inlägg: 87
Blev medlem: ons 26 aug 2015, 09:08

Re: HNJV BFp 352

Inlägg av K Lemming »

Får väl lite sent i efterhand tillägga att jag även köpt väldigt lyckade byggsatser från HNJ-V men som sagt tyvärr även en hel del med tidigare nämnda missar, liksom jag läst recensioner/byggtrådar där fel i byggsatserna omnämnts. Visst kan man fixa till dessa missar på egen hand med lite handpåläggning med verktyg, men jag anser att för dom priserna modellerna kostar så är det inte acceptabelt med så grova missar som nu omnämnts rörande BFp 352 och DF10p. Innan jag började bygga mer normalspår så har jag tidigare köpt en hel del av Rimbo Grandes byggsatser och enbart vid enstaka tillfällen råkar på någon småmiss så jag förstår inte varför det så ofta händer missar med HNJ-V´s byggsatser.

Apropå Rimbo Grande och hemsidan så är det ju snart fyra år sedan den nya sidan lanserades. Det är ju "bara" till att överföra allt från den tidigare hemsidan till den nya, allt fanns ju skrivet, och bilderna tagna, så m.a.o är det några timmars "klipp-och-klistra" för att överföra materialet till den nya sidan. När det nu gått fyra år så trodde jag att verksamheten gick på sparlåga eller eventuellt t.o.m var på väg att upphöra då inget ännu hänt med hemsidan.

Själv förstår jag inte varför man bytte ut den tidigare väl fungerande hemsidan till nuvarande mer röriga och därtill tyvärr ännu innehållslösa hemsida. Rimbo Grande hade (har?) så många intressanta och välkonstruerade byggsatser/etsplåtar så det är synd att man inte har någon hemsida där man se sortimentet och eventuella nyheter.
Daniel Bergqvist
Inlägg: 574
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 09:54

Re: HNJV BFp 352

Inlägg av Daniel Bergqvist »

Jag kan inte uttala mig för vare sig HNJ verkstad eller RimboGrande, men några reflektioner:

Att göra en etsplåt är svårt och tidskrävande. Många gånger finns få bilder, ritningar kan saknas, osv. Vilket gör det svårt att veta exakt hur förebilden såg ut.

Även om man har ritningar och bilder så kan man ändå göra misstag. Även erfarna konstruktörer gör misstag som man senare ångrar.

Mässingsmodeller är en liten marknad, i synnerhet om vi pratar svenska modeller. Att ta fram en modell är inte gratis. Det kostar en massa tid för efterforskningar, en massa tid för att konstruera modellen och det kostar en hel del pengar att få modellen etsad. I synnerhet första steget i etsning, att ta fram "phototool" kostar. Om man tar fram en etsmodell, provbygger och inser att det blir fel och ändrar etsplåten, så måste man beställa en ny "phototool", vilket fördyrar produktionen avsevärt.

Det är lätt att klaga, det är lätt att sitta i sin egen vrå och klaga på andras dåliga modeller. Tills man själv försöker konstruera en egen etsplåt och inser hur mycket arbete det är, både med efterforskningar och själva konstruktionsarbetet. Så vi byggare har all anledning att vara och visa tacksamhet till de som tar fram etsmodeller.

Om du inte känner att HNJ verkstad lever upp till dina krav så avstå från att handla från HNJv. Att klaga lär inte hjälpa, i värsta fall leder det bara till att HNJ verkstad (och kanske även andra) tröttnar och lägger ner verksamheten. Att folk klagar gör knappast att man blir mer motiverad att lägga ner den tid och de pengar som krävs för att ta fram en ny modell.

-------------------------------------

Beträffande RimboGrandes hemsida har jag heller inga svar. Men du skriver att den förra hemsidan fungerade bra. Dels kan det ha varit så att den förra hemsidan var svår att hålla uppdaterad, dels kan programvaran för den gamla sidan ha varit föråldrad, vilket i förlängningen är ohållbart. Så det som ser välfungerande ut på utsidan är inte alls säkert välfungerande på insidan.

Och det är knappast "bara" några timmars klipp och klistra för att lägga in det gamla sortimentet. Inte minst bilderna på produkterna behöver läggas upp i det nya systemet. Så det är inte konstigt att sånt här kan ta tid.

Med vänlig hälsning
Daniel
Patrik E
Inlägg: 171
Blev medlem: tis 12 jun 2007, 19:08

Re: HNJV BFp 352

Inlägg av Patrik E »

Jag bryr mig inte ett dugg om att du tycker att jag är en gnällspik. I detta fallet tycker jag att det är befogat att någon hissar en varningsflagg. Hur skoj är det för den byggare som lägger ner massor med timmar på en modell för att när den är färdig få pekpinnar om att modellen är fullständigt felaktig? Då är det väl bättre att detta kommer ut innan så att man åtminstone har möjlighet att rätta till det. Jag har ganska högt i tak när det gäller hur byggsatser är konstruerade och att fel smyger in sig är nästan en omöjlighet att komma ifrån. Men att fönster hamnar på fel plats eller i fel antal tycker jag är för grova fel för att förbise.
Daniel Bergqvist
Inlägg: 574
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 09:54

Re: HNJV BFp 352

Inlägg av Daniel Bergqvist »

Jag ber om ursäkt för att jag var otydlig. Mitt inlägg var inte riktat till dig Patrik utan till K Lemming som kritiserar både HNJ verkstad och RimboGrande.

Jag förstår kritiken. Jag förstår besvikelsen över att byggsatsen från HNJ verkstad inte håller vad man förväntar sig och jag tycker själv att det är tråkigt att man inte enkelt kan se vad RimboGrande har i sitt sortiment.

Min poäng är dock att om man som K Lemming har erfarenheten att levererade varor gång på gång inte lever upp till sina förväntningar så hjälper det inte så mycket att klaga, såvida inte målet med klagan är att få HNJ verkstad att sluta med sin produktion.

Det är en avsevärd skillnad mellan att som du ge konsumentupplysning:

Ni som tänker bygga HNJ Verkstads BFp 352 bör se upp. Förutom sedvanliga problem med passform och uteblivna detaljer på plåten så har "konstruktören" lyckats att placera toalettfönstret på fel sida.

Jämfört med att klaga på konstruktören:

Måste säga att det är underligt att det jämt och ständigt är sådana är problem, missar och felkonstruktioner med HNJ-V's modeller.

Om jag konstruerar en modell och säljer till andra så finns det ett värde både för mig och potentiella köpare om man noterar saker som är fel, t ex att toaletten sitter på fel sida. Ren klagan däremot, typ att den där Daniel Bergqvist konstruerar undermåliga modeller, skulle bara få mig att sluta, alternativt enbart sälja till ett fåtal personer jag har god kontakt med.

Konsumentupplysning är bra. Köper du en modell och den inte lever upp till dina förväntningar så har jag ingen invändning mot att du påtalar det, inte ens om det är jag som har konstruerat modellen. Men allmän klagan som K Lemming gör hjälper ingen.

Med vänlig hälsning
Daniel
K Lemming
Inlägg: 87
Blev medlem: ons 26 aug 2015, 09:08

Re: HNJV BFp 352

Inlägg av K Lemming »

Då kan jag tala om för dig Daniel att jag har erfarenhet av både etsplpåtsframtagning och webdesign.

Jag vidhåller att det tar ett antal timmar att föra över material från en tidigare websida till en ny, jag har gjort det ett flertal gånger när jag jobbade med webdesign. Jag anser inte att det är dåligt av Rimbo Grande, däremot tycker jag det är konstigt att det inte blivit gjort på snart fyra år om firman fortfarande är lika aktiv som tidigare. Det borde ju ligga i deras eget intresse att kunna visa sitt utbud så att köpare kan se vad som finns. Precis som du skriver så kostar det lite att ta fram en etsplåt/byggsats och då förmodar jag att man vill sälja.

Rörande HNJ-V så skrev jag om du missade det att jag köpt ett antal byggsatser av HNJ-V och även blivit nöjd med flera av dom, men även köpt en del som hade katastrofala missar. Därefter slutade jag köpa då det är för stor chanstagning tycker jag, bättre att vänta och se om det dyker upp någon recension/byggtråd för modell/modeller jag har intresse av. Nu hade jag intresse av framförallt BFp men även den charmiga DF10p vagnen, men när jag läste om dessa grova missar tappade jag intresset, Så det var ingen allmän klagan utan baserat på vad som framkommit av Patriks inlägg. Jag vidhåller att så grova fel som tagits upp är inte acceptabelt för en modell för det priset, sen bryr jag mig inte om ifall du eller HNJ-V eller andra forummedlemmar tycker jag är gnällig. Skulle man inte få ventilera åsikter rörande fel som framkommit på modeller bara för att man inte själv köpt sig ett ex av nämnda modeller?

Jag förstår verkligen inte åsikten om att när det gäller mj-produkter så får ingen negativ kritik/åsikt tas upp, allt ska sväljas med hull och hår och vi ska alla bara vara tacksamma för vad som kommer i modellväg oavsett hur stora fel det eventuellt är på en modell. Hur många hade agerat på samma sätt när de köpt något annat, som exempel en ny tv där det saknats uttag för kablar som du då istället själv får inskaffa och montera dit, nog inte många. Där finns fler producenter av etsplåtar och dessa har inga sådana ofta återkommande fel och missar på sina modeller, hur kommer det sig då,ja helt enkelt noggrannare förarbete med koll av förebilder och troligen också noggrannare efterkoll och provbygge innan byggsatsen släpps på marknaden.

Jag har sagt min åsikt och något ytterligare har jag inte att säga i frågan, åter till mitt Xoa7 bygge istället. En helt fantastisk byggsats för övrigt. :)
Vagnverkstaden
Inlägg: 35
Blev medlem: tis 31 mar 2015, 15:54

Re: HNJV BFp 352 / DF10p

Inlägg av Vagnverkstaden »

Eftersom jag normalt inte längre är aktiv på forumen, har jag på omvägar fått höra att dessa modeller inte lever upp till godtagbar standard, men grava felaktigheter som malplacerade fönster mm.
Detta är naturligtvis inte OK, och jag kan bara beklaga att det blivit så.

Jag har varit i kontakt med Patrik Erikson som givit mig en del information, vilket jag är mycket tacksam för.

Jag kommer nu att låta rita om båda modellerna, för att, utan kostnad för dig som köpare, byta ut etsplåtarna. Det tar givetvis några veckor innan det kan vara löst.

Eftersom jag inte noterar vem som köpt vad, efter att fakt är betald, måste jag be dig meddela mig om du är en av de som köpt och behöver ersättningsplåtar.

Vagnverkstaden
Skriv svar