Motala verkstads sexkopplade 600-lok i skala 1:45

Här diskuterar vi allt som har med smalspårigt modellbygge och förebilder att göra.
Daniel Bergqvist
Inlägg: 567
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 09:54

Motala verkstads sexkopplade 600-lok i skala 1:45

Inlägg av Daniel Bergqvist » sön 19 feb 2017, 23:51

Som kanske framgått i Örjan Svanes tråd om Motala verkstads sexkopplade 600-lok är det två olika projekt, H0/00 och 0, som delvis överlappar varandra. Så jag väljer därför att dela på tråden och fortsätta diskussionen om loken i skala 1:45 i den här tråden för att det inte ska bli alltför rörigt.

Gjutdetaljer som ångdom, skorsten, m.m, går nog att använda rakt av mellan de båda projekten och jag kan ta på mig att rita dem i 3D-CAD samt att skala om till rätt skala (1:45, 1:76, 1:87). Dessa kan sedan 3D-printas hos t ex Brimalm.

Min prioritet just nu är som sagt ÖSlJ Lotta, men om det faller väl ut så är tanken att jag tar fram en etsplåt samt fräst underrede.

Med vänlig hälsning
Daniel

Edit: Ändrat 00 till 1:76.



Ringe
Inlägg: 64
Blev medlem: lör 04 jul 2009, 18:19

Re: Motala verkstads sexkopplade 600-lok i skala 1:45

Inlägg av Ringe » mån 20 feb 2017, 19:15

Det ser lovande ut. Hoppas att vi blir några stycken.



Jan Frelin
Inlägg: 507
Blev medlem: fre 25 maj 2007, 20:11

Re: Motala verkstads sexkopplade 600-lok i skala 1:45

Inlägg av Jan Frelin » mån 20 feb 2017, 21:21

00 är som bekant 1/76 och inget annat.



Raymond Hedman
Inlägg: 15
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 12:35

Re: Motala verkstads sexkopplade 600-lok i skala 1:45

Inlägg av Raymond Hedman » tis 21 feb 2017, 09:35

Jo, jag är också intresserad av att vara med på en modell i skala 1:45 även om jag inte har så mycket att bidra med när det gäller själva framtagningen.



Användarvisningsbild
henrix72se
Inlägg: 214
Blev medlem: sön 22 feb 2009, 01:25
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Motala verkstads sexkopplade 600-lok i skala 1:45

Inlägg av henrix72se » tor 02 mar 2017, 11:41

Missade denna "fork" så skriver här oxå.

Jag är intresserad av ett typ "KM Nelson" lok i 1/45 på 12mm spv.

Beroende på slutpriset är 2 exemplar intressant, även bara komplett chassi för egna projekt.

Henrik


I build Industrial and Military Light Railways in 0f ( 1/45 ) scale - http://Laurell.Today/

Daniel Bergqvist
Inlägg: 567
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 09:54

Re: Motala verkstads sexkopplade 600-lok i skala 1:45

Inlägg av Daniel Bergqvist » tor 02 mar 2017, 12:52

Det är inte omöjligt att det är fler intresserade än som skriver i tråden, förutsatt att man får till ett "scratch aid kit" med etsplåt, underrede och gjutdetaljer.

Med vänlig hälsning
Daniel



Användarvisningsbild
henrix72se
Inlägg: 214
Blev medlem: sön 22 feb 2009, 01:25
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Motala verkstads sexkopplade 600-lok i skala 1:45

Inlägg av henrix72se » fre 03 mar 2017, 11:23

Vore det inte najs med ett inlägg i medlemsbladet? Inte alla som följer forumet ...

Henrik


I build Industrial and Military Light Railways in 0f ( 1/45 ) scale - http://Laurell.Today/

Daniel Bergqvist
Inlägg: 567
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 09:54

Re: Motala verkstads sexkopplade 600-lok i skala 1:45

Inlägg av Daniel Bergqvist » fre 03 mar 2017, 14:27

Ja, men jag vill ta fram en enkel prototyp först så jag ser vad som går att göra.

Med vänlig hälsning
Daniel



Daniel Bergqvist
Inlägg: 567
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 09:54

Re: Motala verkstads sexkopplade 600-lok i skala 1:45

Inlägg av Daniel Bergqvist » tis 07 mar 2017, 17:30

Hur kritisk är hjuldiametern på drivhjulen? Enligt ritning ska loken ha hjuldiameter 600 mm eller mindre i fullskala vilket motsvarar 13,3 mm i Nollan. Med mindre avses att hjulen slits under drift och att hjulen därmed får en mindre diameter.

Men för mig underlättar det mycket om man kan använda axlar med fyrkantiga ändar och motvikter med fyrkantiga hål, för att då enkelt få till kvartningen på alla hjulen. Jag har en idé om hur det kan göras, men det ger begränsar då urvalet på hjul och axlar. Det alternativ jag funderar på innebär hjul som är 14,4 mm i diameter, alltså 1,1 mm för stora eller 8 % för stora. Det skulle i så fall innebära att loket kommer 0,5 mm för högt.

Är detta en acceptabel kompromiss i Nollan?

På dessa lok sitter ju hjulen innanför ramen men jag är även intresserad av om det är en rimlig kompromiss på lok där hjulen sitter utanför ramen. För Mallet-lok (Lessebo, m.fl.) som har bakre hjulen innanför ramen och främre hjulen utanför ramen innebär det bakre hjul med diametern 14,4 mm och främre hjul med 14,6 mm. Med 14,6 mm fram innebär det 1,3 mm för stora hjul eller 10 % för stora, på hjul sitter utanför ramen.

Med vänlig hälsning
Daniel



folke
Inlägg: 79
Blev medlem: tor 31 mar 2016, 08:15

Re: Motala verkstads sexkopplade 600-lok i skala 1:45

Inlägg av folke » tis 07 mar 2017, 23:27

Hej!

Med 750 mm axelavstånd verkar det bli trångt, inte skalenliga flänsar väl! RP 25 är väl rimligt?

Hur många ekrar har drivhjulen?

Markits.com har tenderhjul med 13 mm dia, 10 ekrar, osäker på axeldia.
BR13TS LMS/BR 3ft3" 10 Spoke Tender Wheelset N/S Tyres £3.84 £4.61

mvh Folke


Gladbyggande skalahoppare

Skriv svar