Lastplatser för normalspårsvagnar på överföringsvagn?

Här diskuterar vi allt som har med smalspårigt modellbygge och förebilder att göra.
ubjs
Inlägg: 16
Blev medlem: tor 30 aug 2007, 09:25

Lastplatser för normalspårsvagnar på överföringsvagn?

Inlägg av ubjs »

Hur såg sådana ut?
Jag har kollat på en massa bilder i böcker och på nätet men inte hittat någon där man lastar/lossar en godsvagn som står på en överföringsvagn.

Mvh UB
Per N
Inlägg: 207
Blev medlem: lör 28 jan 2012, 21:44

Re: Lastplatser för normalspårsvagnar på överföringsvagn?

Inlägg av Per N »

Hej!
Jag har också försökt leta på nätet, men i stort sett gått bet. På samlingsportalen hittade jag dock ett foto av flislastning i en G-vagn i Myresjö.Bild Den är dock inte speciellt representativ.

Mina egna minnesbilder från Karlshamn-Ryd är att i Fridafors lastades kraftpapper från bruket i G-vagnar på spår 3 längs med bruket. Det fanns en relativt smal lastbrygga längs med byggnaden som troligtvis hade blivit förhöjd för överföringsvagnarna. Norr om byggnaden fortsatte lastbryggan i en betongkaj som sannolikt också hade anpassats till normalspårsvagnarnas höjd på överföringsvagnarna. Detta så att man via en stålplatta i dörröppningen skulle kunna köra in i vagnen med truck och ställa ned pallar.

I Ryd lastades plastbåtar i öppna stolpvagnar vid lastbryggan på spår tre. De lär ha lastats från sidan med en större truck, så här behövde man nog inte höja lastbryggan. Man lastade också flis med hjälp av en elevator. För detta räckte det med att elevatorn var hög nog att nå över kanten på Fbu-vagnarna när de stod på överföringsvagnarna.

Det skulle vara kul med något foto som kunde verifiera detta. Tyvärr är min fotosamling otillgänglig pga flytt för närvarande.

MVH / Per N
ubjs
Inlägg: 16
Blev medlem: tor 30 aug 2007, 09:25

Re: Lastplatser för normalspårsvagnar på överföringsvagn?

Inlägg av ubjs »

Fin bild. Det var såna där små träställningar som jag såg framför mig, kul att få bekräftat att det förekommit.
Truckar användes antagligen för att lasta i slutna godsvagnar också.
En anledning till frågan, förutom att det är intressant i sig, är att vi tänkte köra lite trafikspel med överföringsvagnar i skala H0 och då börjar man fundera på hur det kunde ha sett ut.
Tänker att en del trafik hade destination inom slutna industriområden och vagnarna kanske kördes in i byggnader, kan förklara att det är så svårt att hitta bilder. Jag hittar annars ganska många bilder på överföringsvagnar i böcker om smalspår, så trafiken borde ha varit rätt omfattande.

Mvh UB
Daniel Bergqvist
Inlägg: 574
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 09:54

Re: Lastplatser för normalspårsvagnar på överföringsvagn?

Inlägg av Daniel Bergqvist »

Titta och njut!
http://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=116189

Hela serien med Tp-loks-bilder är 24 trådar lång, med massor av fina bilder. Har du gott om tid så har du alla trådarna här (bläddra ner till slutet på sidan):
http://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=118626

Med vänlig hälsning
Daniel
Björn D
Inlägg: 231
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 20:33

Re: Lastplatser för normalspårsvagnar på överföringsvagn?

Inlägg av Björn D »

Jag besitter nästan obefintliga kunskaper om detta men Göran Engström berättade följande för mig, om jag nu minns rätt.
Överföringsvagnar användes ursprungligen för vagnar som innehöll gods som var besvärligt att lasta om, som träkol, kol, koks och flytande gods i tankvagnar. Allt styckegods och t.ex. virke och timmer lastades om mellan vagnar för respektive spårvidd. Det fanns ju oftast rejäla omlastningsskjul och gott om folk. Beroende på godsslagen rörde det sig mest om öppna vagnar som kunde lastas och lossas vid kajer och frilastspår.

Med tiden förändrades detta. De ursprungliga godsslagen försvann, flyttades över till vägtransporter och strukturrationaliseringar gjorde att antalet godskunder längs med smalspårsbanorna reducerades. Ett mindre antal kunder fortsatte dock med med vagnslasttrafik, Volvo BM i Braås(?) och även på NKlJ som i princip bara använde överförings- och containervagnar i "modern tid". Mitt enda personliga minne av godstrafik på överföringsvagnar (förutom NKlJ och Växjö - Hultsfred - Västervik) är ett antal överföringsvagnar i Rimbo med O-vagnar lastade med nya jordbruksmaskiner.

/Björn D
ubjs
Inlägg: 16
Blev medlem: tor 30 aug 2007, 09:25

Re: Lastplatser för normalspårsvagnar på överföringsvagn?

Inlägg av ubjs »

Tackar, Tp-lokstråden verkar innehålla en hel del, bara hunnit skumma den än så länge.

Det Björn D redogör för verkar logiskt, något att tänka på när man gör trafikspel med överföringsvagnar.

Mvh UB
Per N
Inlägg: 207
Blev medlem: lör 28 jan 2012, 21:44

Re: Lastplatser för normalspårsvagnar på överföringsvagn?

Inlägg av Per N »

Hej igen!
I lördags hade Sven-Olof Blad och jag en diskussion över lunch om lastning av normalspårsvagnar på överföringsvagnar.
Sven-Olof hade minnen av lastning av virke från lastbil över på öppna vagnar vilket gjordes för hand. Flis lastades med traktor, och då gällde det att skopan räckte över kanten på vagnen. I båda fallen gjordes detta på frilastspår alternativt vid lastkaj, men utan anpassning till normalspårsvagnarnas högre golvnivå.
En lastning som däremot lär ha behövt anpassas till den högre golvhöjden på normalspårsvagnar på överföringsvagnar är lastningen vid Volvo BM i Braås. Där kördes nylevererade dumpers upp på öppna stolpvagnar. Rimligen borde man ha byggt en ramp som avpassades efter golvhöjden på normalspårsvagnarna. Dessutom bör vagnarna ha stagats (eller åtminstone bör man ha pallat under överföringsvagnarna) för att förhindra risken att vagnarna välte vid lastning.
Det skulle vara intressant om någon kunde bekräfta detta med foton eller egna vittnesmål.
Med Vänliga Hälsingar / Per N
Skriv svar