Eggvinklar för träsvarvning i liten svarv

Här diskuterar vi allt som har med smalspårigt modellbygge och förebilder att göra.
Björn D
Inlägg: 231
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 20:33

Eggvinklar för träsvarvning i liten svarv

Inlägg av Björn D »

Hej!

Jag skulle behöva svarva ned en rundstav av trä någon eller några millimeter. Har tänkt göra det i min lilla Unimat 3 svarv och montera svarvstålet i verktygshållaren, samt använda svarvens längdmatning. Att använda vanliga svarvstål avsedda för metall går sådär, det blir ganska orena skär. Så om man vill slipa ett svarvstål för träsvarvning vilken Släppvinkel, Eggvinkel och Spånvinkel kan vara lämplig, samt vilken hastighet.

/Björn D
Peter Estelius
Inlägg: 308
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 22:24

Re: Eggvinklar för träsvarvning i liten svarv

Inlägg av Peter Estelius »

Hej Björn,

Det bör gå att köra med skär som sitter i verktygshållaren och ändå få bra yta. Tänk på att köra på högsta varv tillgängligt och testa att använda ett verktyg som har ett stål liknande det här:
http://static.axminster.co.uk/media/cat ... 471_xl.jpg
(Bilden lånad från Axminster.co.uk)
Det stålet har en verkligt skarp skärkant men slipningen är enkel. Ett fint brynt och skarpt slipat stål bör alltså funka bra. Gärna med en lätt rundad skärsida för att undvika åsar.

Själv har jag kört med vanliga hårdmetallskär i min metallsvarv men på rejält högt varvtal och snälla tag, det har funkat fint för mig.

Lagt till lite mer:
Jag tog en bild på ett av de vanliga träsvarvstålen (handhållna) som jag har. En bild lite snett ovanifrån visar slipningen.
Bild
Stålet är helt plant på ovansidan och riktigt vass skärkant. Fungerar som ett skrapstål och ger fin yta.

Mvh

/Peter
Skriv svar