Borra i styren-akrylnitril

Här diskuterar vi allt som har med smalspårigt modellbygge och förebilder att göra.
Olof
Inlägg: 1701
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Borra i styren-akrylnitril

Inlägg av Olof »

Köpte en skiva plast-glas hos Biltema av styren-akrylnitril (SAN) http://www.biltema.se/sv/Bygg/Ovrigt/Pl ... 000030030/
Tanken är att den skall användas som panel för att indikera växelläge. För att få ström till alla lysdioder så behöver jag borra ett stort antal hål i skivan men borren sätter sig hela tiden. Det blir snabbt så varmt att plasten smälter och då blir hålen för stora. Provar jag att borra långsammare så fastnar boren.
Någon som har förslag på hur jag skall göra? Finns det något man kan kyla borren med?

Tack på förhand

/Olof
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
FAF
Inlägg: 111
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 21:33

Re: Borra i styren-akrylnitril

Inlägg av FAF »

Verkar inte helt lätt men det verkar som att man ska börja med ett mindre hål och stega sig upp och ta små tag. Ett annat alternativ är borr med 60 graders vinkel eller i alla fall borr med svag stigning.
https://www.youtube.com/watch?v=pNzuX1Y6sJk
eller slöa ner eggen på borret
https://www.youtube.com/watch?v=8Ri6poVpQM8

Tryckluft som kylning kan också användas.

/Gunnar
Björn D
Inlägg: 231
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 20:33

Re: Borra i styren-akrylnitril

Inlägg av Björn D »

Hej Olof!

På Biltemas hemsida föreslår de att man ska använda tvålvatten att kyla med. Bygg upp en lite damm med modellera runt borrhålet alternativt lägg ned hela skivan i en braspanna med tvålvatten i och ha något mellan skivan och braspannebotten för att inte förstöra husfriden. Om borren hugger, köp en billig borrsats och bryn borrens eggvinkel så att den blir noll grader (fungerar även bra för mässing).

Om skivan är tunn och man behöver lite större hål använd en stegborr efter att först borrat ett 4 mm hål.

Sedan skulle jag nog kunna tänka mig att experimentera med någon typ av plattborr, t.ex. centrumborr för trä.

/Björn D
Olof
Inlägg: 1701
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: Borra i styren-akrylnitril

Inlägg av Olof »

Tack för goda råd
Skall prova dem
Jag skulle nog nämnt att hålen jag skall borra skall vara ungefär 0,7 mm i diameter.

Olof
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Björn D
Inlägg: 231
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 20:33

Re: Borra i styren-akrylnitril

Inlägg av Björn D »

Hur tjock är skivan och vad ska du stoppa i 0,7 mm hålen? Jag trodde att det skulle vara ljusdioder och de är väl normalt inte mindre än 3 mm.

/Björn D
BEF
Inlägg: 15
Blev medlem: ons 16 maj 2012, 11:24

Re: Borra i styren-akrylnitril

Inlägg av BEF »

Prova att "smörja" med T-röd. Fungerar utmärkt i aluminium.
/BEF
Peter Estelius
Inlägg: 308
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 22:24

Re: Borra i styren-akrylnitril

Inlägg av Peter Estelius »

Är det något i den här stilen du tänker dig? Bilden från min panel till min dolda bangård.
Bild
På min panel har jag en "bärskiva" av 2 mm Aluminiumplåt, ovanpå den en utskriven plan och ovanpå den en 1,5 mm plexi/styrengalsskiva. Alupanelen borrades i min bänkborr med en plywoodbit som underlägg. Jag tejpade en utskriven plan på aluskivan och körnade alla hålställen före borrning. skarpt borr och medelhastighet gjorde det jobbet snyggt.

Använde sedan aluplåten som mall för plastskivan och även här en plywoodbit som underlag. en sandwich av ply/plastskiva/aluskiva ihoptejpade gjorde att plastskivan kunde borras utan större bekymmer. Dock bör hålen i både aluskiva och plastskiva städas upp efteråt med en försänkare som bryter vassa kanter och ger ett lite bättre utseende.

/Peter
Olof
Inlägg: 1701
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: Borra i styren-akrylnitril

Inlägg av Olof »

Tack för fler bra tips.

Lite förtydligande av vad det är jag håller på med:
Panelen är bara till för att visa vilka tågvägar som är lagda. Det behövs eftersom Lundarallarnas 0-bana går genom två rum med en betongvägg i mellan. Då måste vi kunna se hur växlarna är ställda på hela anläggningen för att kunna köra enmanstrafik.
Jag har använt tejp med RGB-dioder för att "rita upp" spårplanen på skivans framsida.
Hålen behövs för att ansluta tejpbitarna med dioder till sladdarna på baksidan.
Förutom problemet med att borra hål så är det rätt bra att kunna se både fram- och baksida samtidigt tack vare den genomskinliga skivan. Det minskar risken för felkoppling.
Tanken är att när det hela är klart och fungerar så skall framsidan målas i en täckande färg.
Bilagor
Panelen som den ser ut idag. De gröna sladdarna går på baksidan.
Panelen som den ser ut idag. De gröna sladdarna går på baksidan.
DSC_1664.JPG (155.93 KiB) Visad 6340 gånger
En lite suddig bild som visar skarven mellan tejpremsorna och hålen jag borrat för att kunna göra en förbindelse till panelens baksida
En lite suddig bild som visar skarven mellan tejpremsorna och hålen jag borrat för att kunna göra en förbindelse till panelens baksida
DSC_1665.JPG (150.43 KiB) Visad 6340 gånger
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
FAF
Inlägg: 111
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 21:33

Re: Borra i styren-akrylnitril

Inlägg av FAF »

Smart lösning!

/Gunnar
Olof
Inlägg: 1701
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: Borra i styren-akrylnitril

Inlägg av Olof »

Åter tack för alla goda tips.
Det jag kommit fram till fungerar är:
  • Smörj-kyl med en blandning av saliv och diskmedel
  • Avslipad borr
  • Aldrig låta borren stanna utan hela tiden röra den upp och ner
  • Acceptera att varje hål måste öppnas efter borrning med miniborrmaskin med en handborr eftersom det smälter igen
  • Med jämna mellanrum rensa borren från fastsmälld plast
/Olof
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Skriv svar