Dags för modell av Motala verkstads sexkopplade 600-lok?Jag vill bygga en modell av ett av Motala verkstads sexkopplade

Här diskuterar vi allt som har med smalspårigt modellbygge och förebilder att göra.
Daniel Bergqvist
Inlägg: 574
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 09:54

Re: Dags för modell av Motala verkstads sexkopplade 600-lok?Jag vill bygga en modell av ett av Motala verkstads sexkoppl

Inlägg av Daniel Bergqvist »

Fel av mig. Innerdiametern på pannan är 828 mm. Ytterdiametern är troligen ca 900 mm, vilket blir 20 mm i nollan.

Med vänlig hälsning
Daniel
Daniel Bergqvist
Inlägg: 574
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 09:54

Re: Dags för modell av Motala verkstads sexkopplade 600-lok?Jag vill bygga en modell av ett av Motala verkstads sexkoppl

Inlägg av Daniel Bergqvist »

Skorsten och ångdom till JGJ 5-8. Med reservation för att jag kanske inte har tolkat ritningen korrekt.

Med vänlig hälsning
Daniel
Bilagor
JGJ 5-8 Skorsten.png
JGJ 5-8 Skorsten.png (111.68 KiB) Visad 7272 gånger
JGJ 5-8 Ångdom.png
JGJ 5-8 Ångdom.png (84.57 KiB) Visad 7272 gånger
Björn D
Inlägg: 231
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 20:33

Re: Dags för modell av Motala verkstads sexkopplade 600-lok?Jag vill bygga en modell av ett av Motala verkstads sexkoppl

Inlägg av Björn D »

Hej Daniel!

Kan bara säga tjusigt!

Ritningar är ibland lite opålitliga, de är ju normalt ritade som man har tänkt sig och hur det ibland blev är en annan sak. Jag tror därför att man ska studera motsvarande detaljer på lok 2 (Virå), 4 (KM Nelson) och JGJ 9 på ÖSlJ och med foton på förebilderna. Dessa är ju tagna ur normala perspektiv och ska man ta bra underlag för modellbygge krävs det ibland lite klättrande och "konstnärliga fotovinklar". Vissa detaljlösningar framgår inte alltid av ritningarna.

Skulle man kunna använda de CAD-modeller som du gjort för att göra utskrifter i olika skalor?

När det gäller andra detaljer som är svåra att tillverka, förutom skorstenen, domerna (ång- och sanddom) kan jag tänka mig delar till ejektorn och cylindrarna.

Har någon erfarenheter av att bearbeta Brimalms bronsgjutningar? Har själv både borrat och svarvat i ett antal mässingsgjutdelar och en del gick bra att bearbeta medan andra hade en fruktansvärd aptit för små borrar.

/Björn D
Daniel Bergqvist
Inlägg: 574
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 09:54

Re: Dags för modell av Motala verkstads sexkopplade 600-lok?Jag vill bygga en modell av ett av Motala verkstads sexkoppl

Inlägg av Daniel Bergqvist »

Tack!

Skorstenen och ångdomen är ritade direkt på ritningen i skala 1:1 så det är bara att skala ner till 1:87, 1:76, 1:45 eller vad som önskas. Det gör man med ett enkelt kommando i CAD-programmet. Sedan är det bara att spara filen i lämpligt format och skicka till Brimalm så gjuter de prylarna.

Det är tyvärr lite för långt för mig att åka till ÖSlJ men jag tänkte att jag gör ett utkast så ser ni ungefär vad som går att göra. Och sedan underlättar det om någon har möjlighet att ta foton på loken så blir det lättare för mig att se hur det ska vara.

Om någon besöker ÖSlJ med kameran så skulle jag även uppskatta bilder på ÖSlJ Lotta, deras lilla 20hk O&K-maskin, samt allmänna bilder på KM Nelson.

Skicka ett mail till Brimalm och fråga om de har någon misslyckad gjutning som du kan köpa billigt och prova att borra i.

Med vänlig hälsning
Daniel
Ola.D
Inlägg: 4
Blev medlem: tis 13 dec 2016, 08:59

Re: Dags för modell av Motala verkstads sexkopplade 600-lok?Jag vill bygga en modell av ett av Motala verkstads sexkoppl

Inlägg av Ola.D »

Jag är i verkstaden på ÖSLJ nästan varje helg. Har dock endast min mobil att fota med, men om någon har vägarna förbi så är det bara att ringa så öppnar jag, om vi bestämmer något i förväg.

Vill man fota KM så är det nog läge att göra det ganska snart (inom ett år) då hon väntar på större renovering som omfattar bla pannan, tankarna och fjädringen m.m.

Lotta står i verkstaden med delar av sin rörelse isär och div armaturer bortplockade.

Både Virå och Nian finns i verkstaden och går nog att dra ut i ljuset om någon vill fota och säger till i förväg.

Jag kan nog fota vissa saker om det är något speciellt som du vill ha bild på som inte kräver någon super kvalitet.


Ola
Daniel Bergqvist
Inlägg: 574
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 09:54

Re: Dags för modell av Motala verkstads sexkopplade 600-lok?Jag vill bygga en modell av ett av Motala verkstads sexkoppl

Inlägg av Daniel Bergqvist »

Tack Ola. Dåliga bilder är bättre än inga bilder alls så jag uppskattar mycket om du har möjlighet att fota.

För mig står Lotta först på tur och jag undrar hur loket ser ut bakifrån. Jag har en ritning på ett systerlok, men baksidan verkar inte stämma. (Den stora klumpen bak på loket är Kadee-kopplet). Och så är bilder på pannans stöd i framkant på loket önskvärt. Även bilder i största allmänhet på Lotta är mycket uppskattade då jag bara har en handfull bilder på loket.

Jag har epostadress daniel.b AT bergqvist.se (byt ut AT mot @).

Med vänlig hälsning
Daniel
Bilagor
ÖSlJ Lotta 1.png
ÖSlJ Lotta 1.png (78.87 KiB) Visad 7079 gånger
lenelg
Inlägg: 616
Blev medlem: mån 24 sep 2007, 14:37

Re: Dags för modell av Motala verkstads sexkopplade 600-lok?Jag vill bygga en modell av ett av Motala verkstads sexkoppl

Inlägg av lenelg »

Kanske finns nåt användbart bland min samling ÖSlJ-foton: https://www.flickr.com/photos/len_elg/s ... 119066882/ ?
/ Lennart Elg
Sloat Lumber Co. - logging i On30"
Daniel Bergqvist
Inlägg: 574
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 09:54

Re: Dags för modell av Motala verkstads sexkopplade 600-lok?Jag vill bygga en modell av ett av Motala verkstads sexkoppl

Inlägg av Daniel Bergqvist »

Stort tack, Lennart.

Med vänlig hälsning
Daniel
Björn D
Inlägg: 231
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 20:33

Re: Dags för modell av Motala verkstads sexkopplade 600-lok?Jag vill bygga en modell av ett av Motala verkstads sexkoppl

Inlägg av Björn D »

Hej Daniel!
Här kommer en länk till lite bilder på ÖSlJ:s lok Avesta som i det närmaste är identiskt med Lotta bortsett från att det är treaxligt. Loket är delvis demonterat vilket ger möjlighet till en del ovanliga kameravinklar:
Demonterat Avesta
/Björn D
Daniel Bergqvist
Inlägg: 574
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 09:54

Re: Dags för modell av Motala verkstads sexkopplade 600-lok?Jag vill bygga en modell av ett av Motala verkstads sexkoppl

Inlägg av Daniel Bergqvist »

Stort tack! De bilderna är till stor hjälp!

Med vänlig hälsning
Daniel
Skriv svar