Dags för modell av Motala verkstads sexkopplade 600-lok?Jag vill bygga en modell av ett av Motala verkstads sexkopplade

Här diskuterar vi allt som har med smalspårigt modellbygge och förebilder att göra.
svane
Inlägg: 23
Blev medlem: ons 26 feb 2014, 20:30

Dags för modell av Motala verkstads sexkopplade 600-lok?Jag vill bygga en modell av ett av Motala verkstads sexkopplade

Inlägg av svane »

Jag, Örjan Svane, vill bygga en modell av ett av Motala verkstads sexkopplade lok för tvåfotabanor, NAÄJ 3, och söker sätt att dela på jobbet och få hjälp med det jag inte är så bra på. Därför öppnar jag denna tråd.

Det gäller inte bara en enda förebild, vilket kan göra att fler är intresserade: JGJ 5-8 var i huvudsak likadana som NAÄJ 3. Nättrabybanans lok 4 och JGJ:s 9:a var liknande, men hade längre ångpanna och annan rörelse. Kan man göra en etsplåt som underlättar bygget av något av dessa lok i modell? Kanske kan samma plåt rymma de flesta varianterna. Går det kanske till och med att ta fram en byggsats, eller åtminstone gjutdelar förutom plåten?

En tanke till som gör att grundarbetet fördelas på flera modeller, flera byggare: Kan man göra i princip samma grundkonstruktion för både 1:87, 1:76 och 1:45? (Det är kanske bara jag som är intresserad av 1:76…). Jag kan tänka mig att underredet för HO och 00 kan vara liknande, men att 0:an behöver en annan konstruktion. Resten av etsplåten kan vara samma men i olika skalor. Eventuella gjutdelar måste förstås göras i rätt skala.

Är du intresserad av att diskutera hur detta vision kan förverkligas, svara här.
Daniel Bergqvist
Inlägg: 574
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 09:54

Re: Dags för modell av Motala verkstads sexkopplade 600-lok?Jag vill bygga en modell av ett av Motala verkstads sexkoppl

Inlägg av Daniel Bergqvist »

Några bilder finns i boken "Sveriges smalspåriga ånglok" av Lars Olov Karlsson.

NAEJ 3 på sidan 205
JGJ 7 på sidan 102
JGJ 8 på sidan 103
JGJ 9 på sidan 103

Med vänlig hälsning
Daniel
svane
Inlägg: 23
Blev medlem: ons 26 feb 2014, 20:30

Re: Dags för modell av Motala verkstads sexkopplade 600-lok?Jag vill bygga en modell av ett av Motala verkstads sexkoppl

Inlägg av svane »

Dokumentation i form av ritningar och foton har jag så det räcker för nu, men just denna boken har jag inte kollat, så tack Daniel. Det jag vill åt med min tråd är kontakter, intresseanmälningar.

Finns det folk som är intresserade av en etsplåt eller mera hjälp till bygge av ett sådant lok? I vilken skala? Kostnaden får man gissa med hänvisning till liknande projekt i detta skede.

Finns det någon med erfarenhet av att ta fram original till etsplåtar, som är intresserad av att förvandla ritningsunderlag och annan dokumentation till ett etsoriginal?

Finns det någon med erfarenhet av detta som är intresserad att ta fram original till skorsten, domer osv gjutdelar, kanske via 3D-utskrift?

Svara via Forum. Så småningom övergår vi, om intresse finns till epost
Daniel Bergqvist
Inlägg: 574
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 09:54

Re: Dags för modell av Motala verkstads sexkopplade 600-lok?Jag vill bygga en modell av ett av Motala verkstads sexkoppl

Inlägg av Daniel Bergqvist »

Jag var mest nyfiken på vad det var för lok, därav att jag letade bilder i boken.

Det är ett trevligt lok och det skulle inte vara helt fel att ha ett i 0n2. Och viss kunskap i CAD och 3D-printning har jag. Ev. viss möjlighet att ta fram etsplåt, men det är i så fall en senare fråga.

Dock har jag fullt av andra projekt så frågan är om jag hinner/orkar hjälpa till med detta också, men jag är intresserad av att vara med i projektgruppen.

Jag har bl a CAD:at kopplet på Lars Hegestads vagn.

Med vänlig hälsning
Daniel
Björn D
Inlägg: 231
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 20:33

Re: Dags för modell av Motala verkstads sexkopplade 600-lok?Jag vill bygga en modell av ett av Motala verkstads sexkoppl

Inlägg av Björn D »

Hej Örjan!

Det låter som ett intressant projekt och som jag skulle kunna tänka mig att både hänga på och bidra med mina kunskaper och färdigheter. Om någon har möjlighet att CAD:a vissa detaljer som bör gjutas, bör ju dessa kunna gjutas i både skala 1:87 och 1:76, alternativt att man gör dem i skala 1:81,5 vilket skulle ge ett skalfel på 7% vilket knappast torde vara märkbart när det gäller små detaljer.

Locos n Stuff har en sida med bygginstruktioner http://locosnstuffuk.yolasite.com/contact-details.php med väldigt pedagogiska skisser bl.a. hur han har konstruerat slidstyrningar och andra ramverkslösningar. En del av dessa borde även kunna användas i mindre skalor om än lite modifierade.

/Björn D
Miesenberger
Inlägg: 38
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 08:40

Re: Dags för modell av Motala verkstads sexkopplade 600-lok?Jag vill bygga en modell av ett av Motala verkstads sexkoppl

Inlägg av Miesenberger »

Hej Örjan,

Jag anmäler mitt intresse till detta projekt. Både för 1:76 och 1:87 eller något mitt emellan.

Häls,
/P
Per N
Inlägg: 207
Blev medlem: lör 28 jan 2012, 21:44

Re: Dags för modell av Motala verkstads sexkopplade 600-lok?Jag vill bygga en modell av ett av Motala verkstads sexkoppl

Inlägg av Per N »

Hej Örjan,
Som Bleking (numera åter i förskingringen) anmäler jag också mitt intresse för projektet. I första hand för 1:87 - vilket väcker fråga om spårvidden. 6,5 mm vore trevligt, men är kanske att sikta för högt....

Med Vänliga Hälsningar

Per Nilsson
svane
Inlägg: 23
Blev medlem: ons 26 feb 2014, 20:30

Re: Dags för modell av Motala verkstads sexkopplade 600-lok?Jag vill bygga en modell av ett av Motala verkstads sexkoppl

Inlägg av svane »

Dagsläget: Björn Dahlström och jag har börjat diskutera modell i H0-00 och Daniel Bergqvist är intresserad av att se vad som går att göra i 0:an. Jag informerar emellanåt i denna tråd vad som händer, och det är naturligtvis öppet för (många) flera att anmäla intresse här.

Observera följande: Modell i H09 kräver kompromisser: Spårvidden är 2,1 mm för stor, hjulen är dubbelt så tjocka som förebildens. Det utvändiga ramverket måste flyttas ut, cylindrarna likaså. Naturligtvis går det att använda det som finns ovanför gångbordet oavsett spårvidd. Men vi går i första hand in för H06,9 elller H0
JGJ.pdf
(111.69 KiB) Nerladdad 613 gånger
NAÄJ 4.pdf
(121.78 KiB) Nerladdad 563 gånger
6,5 som kräver betydligt mindre kompromisser.

Vad jag vet finns det två översiktsritningar av denna loktyp, en över JGJ:s motsvarighet till NAÄJ 3, en över NAÄJ 4. Jag bifogar dem. De blir väldigt lågupplösta eftersom Forums övre gräns är så låg. Intresserade kan kontakta mig direkt så sänder jag en mera högupplöst fil via epost.
folke
Inlägg: 115
Blev medlem: tor 31 mar 2016, 08:15

Re: Dags för modell av Motala verkstads sexkopplade 600-lok?Jag vill bygga en modell av ett av Motala verkstads sexkoppl

Inlägg av folke »

Hej!

Som byggare i nollan är jag absolut intresserad. (spårvidd 13,3)
Har ingen erfarenhet av datoriserad produktion, såg och fil är vad som gäller...

Är 20 mm mässingsrör för stort till pannan?

Folke
Gladbyggande skalahoppare
Daniel Bergqvist
Inlägg: 574
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 09:54

Re: Dags för modell av Motala verkstads sexkopplade 600-lok?Jag vill bygga en modell av ett av Motala verkstads sexkoppl

Inlägg av Daniel Bergqvist »

Pannan är enligt ritningen 828 mm i diameter vilket blir 18,4 mm i nollan. Wilmsmetall har MS58 mässingsrör i dimension 20 x 2 mm (diameter 20 mm, godstjocklek 2 mm). MS58 är gravyrmässing vilket är bra om man vill svarva röret. Ett 120 mm rör kostar 3,24 euro plus moms och frakt.

Med vänlig hälsning
Daniel
Skriv svar