Växellåda till vändskiva

Här diskuterar vi allt som har med smalspårigt modellbygge och förebilder att göra.
Jan Frelin
Inlägg: 531
Blev medlem: fre 25 maj 2007, 20:11

Växellåda till vändskiva

Inlägg av Jan Frelin »

Jag letar efter bra uppslag till vändskivedrivar, antingen för motordrift eller handvevade. Alla uppslag mottages tacksamt!
Anders Johansson
Inlägg: 230
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 04:53

Re: Växellåda till vändskiva

Inlägg av Anders Johansson »

Hej

Jag har köpt ett antal växellådor med faulhaber på marknader i Tyskland avsedda till urverk för större klockor. De har kamskiva för optokopplare på motoraxeln och sextio steg per varv
Pris ca 10€
Mått ca tio cm i diameter på stora kamhjulet.

De kan nog hittas hos en av alla motor/skruv/kugghjulshandlar som är med på t ex Fashination Modellbau i Sinnsheim eller MJ-mässan i Dortmund.
Tobias Ljung
Inlägg: 727
Blev medlem: ons 06 jun 2007, 15:50

Re: Växellåda till vändskiva

Inlägg av Tobias Ljung »

PTCIII har ju funnits länge pa marknaden, har dock inte provat själv.
Bild
Bild
http://www.nyrs.com/ptc_overview.pdf
http://www.nyrs.com/installations.htm
http://www.nyrs.com/
Olof
Inlägg: 1702
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: Växellåda till vändskiva

Inlägg av Olof »

Jag såg en gång en fiffig lösning som kanske fungerar för Dig. Istället för växellåda fanns under vändskivan ett hjul monterat på samma axel som skivan. Hjulet hade större diameter än vändskivan. Vändskivan var placerad så nära banans kant att det större hjulet stack ut utanför modelljärnvägen där man kom åt att vrida det.

Fördel - Enkellt
Nackdel - Fungerar bara om skivan är nära anläggningskanten.

/Olof
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Jan Frelin
Inlägg: 531
Blev medlem: fre 25 maj 2007, 20:11

Re: Växellåda till vändskiva

Inlägg av Jan Frelin »

Olof skrev: Jag såg en gång en fiffig lösning som kanske fungerar för Dig. Istället för växellåda fanns under vändskivan ett hjul monterat på samma axel som skivan. Hjulet hade större diameter än vändskivan. Vändskivan var placerad så nära banans kant att det större hjulet stack ut utanför modelljärnvägen där man kom åt att vrida det.

Fördel - Enkellt
Nackdel - Fungerar bara om skivan är nära anläggningskanten.

/Olof


Tyvärr är min skiva för nära modulgaveln och för långt från framkanten...
lenelg
Inlägg: 616
Blev medlem: mån 24 sep 2007, 14:37

Re: Växellåda till vändskiva

Inlägg av lenelg »

En del beror ju på vad din vändskiva ska klara: Hur tung är den att rotera, etc.

Jag har byggt en vändskiva i mitt liv: Hängde på en snäckväxel av loktyp på vändskivans axel och handvevade därifrån. Fungerade utmärkt så länge du kommer åt att se att spåren ligger rätt.. Sen ordnade jag en simpel koppling, så att axeln bara vred vändskivan och inga andra krafter överfördes: Jag sågade ett spår i axelns ände och lödde fast en bit plåt i denna. I botten av vändskivan limmade jag en annat plåt, som hade ett hål som axeln passade löst i, och ett sågspår för plåtbiten (tänk nyckelhål om min beskrivning är otydlig). Vändskivan vilade alltså löst på axeln, axeln såg till att hålla vändskivan centrerad och plåtbiten överförde vridkraften.

Gropen hade en ringräls runt ytterkanten som vändskivan vilade mot. Tips: Jag förböjde rälsen till ungefär rätt radie. Sen gjorde jag en enkel jigg av en bit trälist med ett rör i ena änden som passade i centrumaxelns lagerhål, och en sågskåra i andra änden som höll fast ringrälsen medan jag lödde den på pertinaxsliper. På så sätt fick jag ringrälen perfekt centrerad.
/ Lennart Elg
Sloat Lumber Co. - logging i On30"
Jan Frelin
Inlägg: 531
Blev medlem: fre 25 maj 2007, 20:11

Re: Växellåda till vändskiva

Inlägg av Jan Frelin »

lenelg skrev: En del beror ju på vad din vändskiva ska klara: Hur tung är den att rotera, etc.

Jag har byggt en vändskiva i mitt liv: Hängde på en snäckväxel av loktyp på vändskivans axel och handvevade därifrån. Fungerade utmärkt så länge du kommer åt att se att spåren ligger rätt.. Sen ordnade jag en simpel koppling, så att axeln bara vred vändskivan och inga andra krafter överfördes: Jag sågade ett spår i axelns ände och lödde fast en bit plåt i denna. I botten av vändskivan limmade jag en annat plåt, som hade ett hål som axeln passade löst i, och ett sågspår för plåtbiten (tänk nyckelhål om min beskrivning är otydlig). Vändskivan vilade alltså löst på axeln, axeln såg till att hålla vändskivan centrerad och plåtbiten överförde vridkraften.


En sådan lösning är definitivt ett alternativ. Det rör sig om en liten vändskiva för "bilvagnen" på UWHJ.
Olof
Inlägg: 1702
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: Växellåda till vändskiva

Inlägg av Olof »

Ytterligare ett bidrag till avdelningen alternativa lösningar:

Om det är en liten och täckt vändskiva så kan Du göra den av den CD-skiva med fodral. CD skivan utrustas med räls och plankor. Fodralet (jewel-case) görs om till vändskive-”grop”. Skivan snurrar så lätt att du kan vrida den med ett finger mot de spakar som förebildens bilvagnsförare hade att dra i.

Tipset kommer från Carl Arendts [link=http://www.carendt.com/]hemsida[/link].

/Olof
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Jan Frelin
Inlägg: 531
Blev medlem: fre 25 maj 2007, 20:11

Re: Växellåda till vändskiva

Inlägg av Jan Frelin »

Denna skiva är tyvärr odäckad och byggd av räler. Se ritning i Adells bok om ÖCJ.
Jörgen Bergfors
Inlägg: 3
Blev medlem: lör 19 jan 2008, 19:49

Re: Växellåda till vändskiva

Inlägg av Jörgen Bergfors »

Jag skulle montera en kasserad CD-skiva på axeln under vändskivegropen och sedan låta motor/växellåda driva med en gummirulle mot CD-skivans kant. Fördel: man får ned kugglappet någon tiopotens.

/Jörgen
Skriv svar