Montering av T-bord

Här diskuterar vi allt som har med smalspårigt modellbygge och förebilder att göra.
Daniel Bergqvist
Inlägg: 574
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 09:54

Montering av T-bord

Inlägg av Daniel Bergqvist »

Det största problemet med min CNC-fräs är att T-bordet inte är jämt. Lite ojämnhet kan jag acceptera, men det var alldeles för stor höjdskillnad mellan olika delar av T-bordet vilket ställer till problem om man ska fräsa stora delar.

Men jag har skaffat ett nytt T-bord från Tyskland som är fräst och ska ha precisionen +/- 0,01 mm / 200 mm. Det jag dock funderar på är om plattan under T-bordet på min fräs är ojämnt så antar jag att det nya T-bordet kan bli skevt också. Jag har extra prylar (fjärde och femte axel) som jag kommer placera på T-bordet som väger en del så T-bordet behöver vara stabilt.

Har någon idéer hur man säkrar att T-bordet förblir plant även om underlaget inte är det? Jag funderar på att fästa T-bordet på en tjockare makrolonplatta, kanske 10 - 20 mm tjock beroende på vad glasmästaren har att erbjuda så att Makrolonskivan ger stöd åt T-bordet. Makrolon är ungefär som plexiglas men bättre.

Med vänlig hälsning
Daniel
Björn D
Inlägg: 231
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 20:33

Re: Montering av T-bord

Inlägg av Björn D »

Hej Daniel!

Som jag tror att jag skrivit tidigare är mina erfarenheter av fräsar mycket begränsade. Jag har en vertikalpelare till min Unimat 3 och Proxxons lilla mikrofräs MF70. Det ska man ha i åtanke när man läser detta inlägg, ta allt med en nypa salt. Det finns säker någon annan med mer erfarenhet som kan bidra med en mer kvalificerad lösning.

Jag tror inte att ditt nyinköpta aluminiumfräsbord är den optimala lösningen och detta av två anledningar. Den första är att aluminium är ett lätt material och det finns inget som ett antal kilon för att dämpa vibrationerna i en verktygsmaskin. Den andra är att aluminiumfräsbordet är för vekt, det deformeras (böjs) alldeles för lätt. Det är ju avsett att monteras på ett plant bord och då behöver det inte vara styvt.

Jag monterar ofta mitt lilla Unimat 3 fräsbord som är tillverkat i gjutjärn på aluminiumfräsbordet i min Proxxonfräs. Det böjs inte och minskar tendenser till vibrationer.

Jag tror därför att du kanske skulle överväga att införskaffa ett fräsbord i gjutjärn (cast iron) och montera ovanpå ditt befintliga fräsbord. Skruva fast det i minst fyra punkter med distanser. Distanserna höjd skulle kunna anpassas efter ojämnheter i originalbordet (fräs dem till rätt höjd på plats). Alternativt skulle du kunna fräsa originalbordet så att fästpunkterna får samma höjd.

Arc Eurotrade har ett fräsbord med måtten 240 x 110 mm och en vikt på 3,6 Kg, som jag tror skulle fungera och som kostar GBP 34,84. De fyra fästhålen med 40 mm avstånd sitter nog för nära varandra om bordet ska fästas i ett vekt aluminiumbord. Men om man skruvar fast det nya fräsbordet i originalhålen på två tvärgående fyrkantsstänger med dimension omkring 20 mm (IronBill har 20 x 30 mm) och sedan fäster dessa på lämpliga ställen i originalbordet med distanser för att få det hela plant. (Även de två tvärgående fästena kan ju fräsas så att de blir helt plana efter att de monterats). Man slipper då att göra åverkan på det gjuta fräsbordet genom borra nya fästhål, något som det är ont om plats att göra, inte helt enkelt att borra i gjutjärn och slutligen finns det ju alltid en viss risk att bordet slår sig då bearbetning kan utlösa spänningar (det senare tror jag mest är ett teoretiskt problem).
Fräsbord 1.jpg
Fräsbord 1.jpg (39.29 KiB) Visad 2662 gånger
Då det är ett Siegbord från Kina finns det många andra inköpsställen. I Sverige tror jag att Schuchardt Maskin AB säljer Siegmaskiner. Little Machine Shop i USA verkar att sälja samma bord och där finns även en ritning.

Det finns även större Siegfräsbord att köpa men dessa verkar ofta inte ha en plan undersida utan försedda med ena halvan av en slid.

/Björn D
Daniel Bergqvist
Inlägg: 574
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 09:54

Re: Montering av T-bord

Inlägg av Daniel Bergqvist »

Tack Björn.

I sakfrågan håller jag med dig i allt du skriver. Men tyvärr är fräsbordet du tipsar om alldeles för litet. Det är ingen slump att jag beställt ett T-bord som är 400 x 200 mm. Speciellt om jag ska fräsa ångpannor till ånglok med min fjärde axel så behövs längden.

Å andra sidan kör jag små fräsar på låg matningshastighet så fräsen i sig ger nog inte så stora vibrationer. Och hela fräsmaskinen är i aluminium. Givetvis vill man ha en CNC fräs i gjutjärn, men då närmar man sig nog 100 000 kr för maskinen.

Men jag har monterat ner delar av maskinen så jag tror att jag ska få till det med de delar jag har. Samt att jag samtidigt lär mig mer om hur maskinen är konstruerad. Så det finns hopp om det.

Med vänlig hälsning
Daniel
Skriv svar