H09

Här diskuterar vi allt som har med smalspårigt modellbygge och förebilder att göra.
folke
Inlägg: 115
Blev medlem: tor 31 mar 2016, 08:15

H09

Inlägg av folke »

Känner någon denna firma?
Hittade ingen svensk återförsäljare.

Personvagnsboggierna påminner väl om svenska 600 mm boggier.

http://www.pmt-modelle.de/2011/seiten/52449.html
Gladbyggande skalahoppare
Per N
Inlägg: 207
Blev medlem: lör 28 jan 2012, 21:44

Re: H09

Inlägg av Per N »

Hej Folke!

Nej PMT är nya för mig.
Men jag håller med om att personvagnsboggierna är intressanta. Speciellt som de finns lösa som tillbehör med snäppfäste (# 57201) respektive för skruvfäste (# 57202). http://www.pmt-modelle.de/2011/seiten/57201.html

Tyvärr är man väldigt hemlighetsfulla om sina priser och säljer bara genom tyska handlare. Jag hittade i alla fall min favorithandlare i München, Die Modelleisenbahn Bernd Caesar (stor och välsorterad butik vid Ostbahnhof) med på listan. http://www.modellbahncentrum.de/ Gissar dock att inte allt finns i lager utan man får ringa/maila och fråga för att få pris och leveransbesked.

MVH / Per N
Per N
Inlägg: 207
Blev medlem: lör 28 jan 2012, 21:44

Re: H09

Inlägg av Per N »

Hej igen!

Fick snabbt svar från Die Modelleisenbahn Bernd Caesar.

Boggieparet # 57202 är tillgängligt från PMT. Vid beställning denna vecka får de leverans nästa vecka, och sedan tillkommer frakten till Sverige med ett antal dagar.
Pris per styck; 11:50 € Frakt till Sverige för en styck kostar 6:50 €, d.v.s. totalt 18:- €
Är någon intresserad att hänga på en beställning?

Maila mig i så fall på per.el.nilsson(at)glocalnet.net! Ersätt (at) med @ !

MVH / Per N
PeO Helgesson
Inlägg: 258
Blev medlem: mån 07 jul 2008, 19:13

Re: H09

Inlägg av PeO Helgesson »

PMT, Profi Modelle Thürow, verkar vara en småserietillverkare. Han har i många år delat monter med Auhagen på IM i Dortmund. Han hade för några år sedan en drivning till Uerdinger rälsbuss i H0m, med samma axelavstånd som Yp, men kunde inte leverera till Hon3, men hjulen gick bra att pressa in. http://www.pmt-modelle.de/2011/seiten/72409.html
Lite andra roliga småttigheter har han också haft genom åren. Uerdingen ska naturligtvis ha passagerare http://www.pmt-modelle.de/2011/seiten/72501.html .
Användarens profilbild
Klas Blomberg
Inlägg: 358
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 15:35

Re: H09

Inlägg av Klas Blomberg »

Jag har köpt några vagnar därifrån. De är riktigt snygga för att vara industritillverkade plastvagnar.

Jag har handlat via Schmalspurbedarf - leverera snabbt och jag har för mig att det gick att betala med kort.
Björn D
Inlägg: 231
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 20:33

Re: H09

Inlägg av Björn D »

Hej!

Jag tror att dessa boggier är lite väl stora för H09 om man vill efterlikna svenskt tvåfot i skala 1:87. De är även väldigt tredimensionella vilket bygger ut på bredden och där har man ont om utrymme. Svenska tvåfotahjul hade som "standard" en diameter av 450 mm vilket i skala 1:87 blir 5,17 mm. Ett bättre alternativ är nog de lite äldre godsvagnsboggierna, här på en Minitrixvagn:
Minitrix 15416.jpg
Minitrix 15416.jpg (49.66 KiB) Visad 5355 gånger
Dessa har två bladfjädrar per sida och en relativt kort hjulbas, precis som svenska tvåfotaboggier. Att själva ramsidan ser lite annorlunda ut får man stå ut med liksom att de har rullager istället för glidlager. Hjulen lär ha en diameter på omkring 6 mm (tror 6,2 mm för att vara exakt) men om dessa kan bytas ut mot 5,2 mm hjul (finns normalt på amerikanska godsvagnar) vet jag inte. Förr i tiden brukade Minitrix ha 1,5 mm axlar på sina Europeiska modeller, hur det är nu vet jag inte. Parkside Dundas har 5,2 mm hjul för 1,5 mm axlar, även om de har S-ekrar. Roco hade 1,0 mm axlar på sina europeiska modeller och detsamma gällde för deras små H09-truckar som då har/hade 5,2 mm hjul. Det som skiljde var axellängden. Men det gick att skifta hjul på axlarna.

Det som utmärker en tvåfotavagn är ju att boggierna sitter lång in under vagnen och att man inte ser så mycket av dem. Elaka normalspårsbyggare har hävdat att tvåfotavagnar inte har några hjul, vilket skulle förklara den något stötiga gången...

Det brukar gå att köpa begagnade N-vagnar på olika mässor till oftast ganska bra priser, speciellt om man kan tänka sig dem som har spår av omild hantering. Boggierna brukar dock oftast ha klarat sig från den omilda behandlingen. De tidiga N-modellerna hade ofta metallboggier, vilket är att föredra men svårt att finna.

Technomodell tillverkas nog inte så industriellt utan ganska hantverksmässigt med en massa smådelar som ska monteras. Ursprungligen kunde de köpas på ett av järnvägsmuseerna i Östtyskland och de hade även materialsatser till spår med code 100 (2,54 mm höga) räler. Jag köpte några vagnar från Bernd Beckmann i Västtyskland för en sisådär 35 år sedan. En del av vagnarna är lite grova och plastiga, gäller främst en del av de tvåaxliga godsvagnarna. Däremot är personboggivagnarna fint gjorda. De ursprungliga östtyska modellerna hade bedrövliga hjul som behövde bytas ut men det är säkert åtgärdat idag. En del av modellerna, speciellt boggipersonvagnarna skulle mycket väl kunna passa in på en svensk H09-bana som försöker efterlikna en 802 eller 891 mm bana fast i ett lite mindre format.

/Björn D
Senast redigerad av Björn D den fre 25 nov 2016, 13:05, redigerad totalt 1 gånger.
Per N
Inlägg: 207
Blev medlem: lör 28 jan 2012, 21:44

Re: H09

Inlägg av Per N »

Hej Björn!
Länken till vad jag trodde skulle vara en godsvagnsboggie verkar inte fungera som tänkt. Jag får bara upp en Märklin-logotyp.

MVH / Per N
Björn D
Inlägg: 231
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 20:33

Re: H09

Inlägg av Björn D »

Hej Per!

Nej länken fungerade inte. Men nu har jag lagt in bilden direkt.

Mvh
Björn D
Skriv svar