Buschs spårplaner

Här diskuterar vi allt som har med smalspårigt modellbygge och förebilder att göra.
GunnarB
Inlägg: 10
Blev medlem: mån 18 jan 2016, 08:53

Buschs spårplaner

Inlägg av GunnarB »

Hej. Jag förstår inte Buschs spårplaner. Som jag förstår elförsörjningen så kan man inte bygga som Buschs visar i sina spårplaner. Vill gärna ha kontakt och hjälp från någon som har en Busch bana med lite växlar. Gunnar B
Björn D
Inlägg: 231
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 20:33

Re: Buschs spårplaner

Inlägg av Björn D »

Hej Gunnar!

Din fråga är något kortfattad. Men jag misstänker att din fråga kan röra Buschs strömställande växlar. Det finns i princip två typer av växlar i mj-världen, de som har en elektriskt isolerad korsning (ofta felaktigt kallad hjärtstycke) som oftast är tillverkad i plast men ibland av metall vilket innebär att när ett lokhjul rullar genom korsningen så får detta hjul ingen ström. Så ser de traditionella mj-växlarna ut. De är enkla att bygga med och kräver ingen sladdragning. Den andra typen är strömställande växlar med en korsning tillverkad av metall och där polariteten växlar beroende på i vilket läge växeln ligger. Det innebär att ett lokhjul som rullar genom korsningen matas med ström genom hela passagen. Den här varianten har Peco på sina "Electrofrog" (som alla smalspårsväxlar har), Shinohara, Busch m.fl. Matningen sker via växeltungorna och korsningen (med tillhörande utgående räler) kommer att ha samma polaritet som den räl som växeltungan sluter an mot.

Detta innebär att om du har ett enkelt stickspår kommer stickspåret att matas med ström bara när växeln ligger i läge in mot stickspåret. Ligger växeln i det andra läget kommer stickspårets bägge räler att ha samma polaritet och ett lok parkerat där kommer att stå still.
Bygger du ett mötesspår blir det knepigare. Ligger bara den ena växeln omlagd till mötesspåret kommer det att bli kortslutning då den räl som förbinder mötesspårets två korsningar kommer att matas med olika polaritet. Samma kortslutning kommer även att uppstå i det spår som är parallellt med mötesspåret. De två räler som förbinder de två korsningarna måste isoleras någonstans. Jag tycker att det enklaste är att stoppa in isolerskarvjärn vid varje utgående räl från korsningen, men det finns andra lösningar.

Man kan även råka ut för motsatsen. Om du bara matar ett av mötesspåren från din körkontroll kommer allt att fungera bra så länge växlarna ligger lagda mot detta spår. Lägger du om växlarna mot det andra spåret kommer i princip detta och resten av banan bli isolerad (bägge rälerna får samma polaritet).

Jag skulle välja att mata de olika spåravsnitten var för sig. Om man väljer att dra sladdarna till ett ställverk för att kunna slå av och på strömmen är ju en smaksak, kör man med DCC är ju detta ganska onödigt. Sedan skulle jag välja att isolera de utgående rälerna från varje växels korsning.

Det blir en del sladdragning. Men det finns ingen elektrisk begränsning när det gäller vilken bana man kan bygga.

Men det är i princip ganska enkelt. Varje växelkorsning matas från växeltungornas spets och de två utgående rälerna får samma polaritet som den räl som den räl som växelns tunga sluter emot. Ett spåravsnitt får i princip bara matas från en punkt, antingen via sladdar kopplade till spåret eller från EN växel (som t.ex. ett litet stickspår).

Nu finns det en risk att jag svarat på helt fel sak, men i så fall får du återkomma.

Björn D
Per N
Inlägg: 208
Blev medlem: lör 28 jan 2012, 21:44

Re: Buschs spårplaner

Inlägg av Per N »

Hej!

Jag har gjort en enkel provkörningsbana med Buschspår. En rundslinga med ett mötesspår på vardera långsidan. Totalt fyra växlar och matning med Busch´s batteripack. Jag har inte isolerat växlarna, vilket innebär att båda växlarna för respektive mötesspår måste ligga mot samma spår annars kortsluts hela banan, precis som Björn skriver här ovanför.

Det innebär att banan kortsluts varje gång man lägger om växlarna - först läggs växel 1 i ena ändan av spåret om = kortslutning, och sedan läggs växel 2 i andra ändan av spåret om = kortslutningen är hävd. För att inte totalt tömma batterierna under kortslutningen så ligger det ett effektmotstånd i serie med batteripaketet. Jag kommer inte ihåg om det levererades tillsammans med batteripacken i startsatsen, eller om det kom med varje växel. (Förmodligen det senare).

Eftersom jag bara har ett lok att köra med så är det inget problem att jag måste stanna innan jag lägger om växlarna. Om jag däremot skulle bygga en permanent bana och köra med flera lok, kanske t.o.m. digitalisera, så skulle jag isolera växlarna och dubbelmata som Björn har beskrivit här ovan.

MVH / Per N
GunnarB
Inlägg: 10
Blev medlem: mån 18 jan 2016, 08:53

Re: Buschs spårplaner

Inlägg av GunnarB »

Hej Björn och Per och tack för svar. Bifogar foto på en del av Buschs förslag till spårplan. Se t ex slingan runt tegelbruket. Den försörjs med ström upptill. Men titta på de två växlarna "rygg i rygg" nedanför tegelbruket: Där finns ju ingen ström i övre raka skenan. Därmed finns ingen ström i de två stickspårens övre skena. Hur har de tänkt? Har de en massa extra icke redovisade elanslutningar, eller tänker jag fel? för den "inre" raka skenan i en växel måster väl alltid vara isolerad?
]Gunnar
Bilagor
20161104_153753_resized.jpg
20161104_153753_resized.jpg (66.29 KiB) Visad 3860 gånger
Olof
Inlägg: 1704
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: Buschs spårplaner

Inlägg av Olof »

Spårplanen ser ut att vara till en utställningsbana där man kan visa så många av Buschs produkter som möjligt samtidigt. En massa slingor där de olika tågen kan snurra runt utan att någon behöver kontrollera dem.

Då gör det inget att det är omöjligt att köra in på stickspåren. De är där bara som ögongodis.

Trevlig helg
Olof
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
GunnarB
Inlägg: 10
Blev medlem: mån 18 jan 2016, 08:53

Re: Buschs spårplaner

Inlägg av GunnarB »

Ja Olof, så är det nog. I samma folder finns en annan spårplan helt utan redovisad elanslutning.
Tack och hej.
Björn D
Inlägg: 231
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 20:33

Re: Buschs spårplaner

Inlägg av Björn D »

Hej Gunnar!

Det är nog så såsom du och Olof konstaterar, den spårplan som Busch presenterar inte riktigt skulle fungera i verkligheten. Isolerar man den ena växelns utgående raka räl vid korsningen skulle det fungera att lägga om växeln och köra in på det stickspåret. Lägger man om den andra växeln blir det kortslutning. Den lösning som jag ser är att även mata rundbanan mellan de två växlarna och isolera respektive växels utgående raka räl vid dess korsningen.

Om jag skulle bygga banan skulle jag bara bara mata den mellan växlarna, isolera de två raka utgående rälerna vid växelkorsen och sedan koppla en brygga förbi respektive korsning till den anslutande rälen. Man får då att respektive växel är strömställande till "sitt stickspår" och inget krångel på resten av banan. Men då kan man inte använda Buschs anslutningsskena utan måste löda dit anslutningarna själv. Är man rädd att sätta lödpennan i Buschrälsen kan man alltid löda fast anslutningarna i ett löst skarvjärn (Pecos Z-skarvjärn borde fungera) och byta ut ett av Buschs skarvjärn mot detta.

Själv är jag lite skeptisk till strömställande växlar där tungorna sköter om strömställningen, vill nog göra det med en extern strömbrytare. Men att strömställande växlar kan fungera visar körningen på Patrik Miesenbergers H09-bana med strömställande Pecoväxlar där vi under Hobbymässan hade intensiv trafik under 14 timmar utan någon glappkontakt i växlarna.

Med vänlig hälsning
Björn D
Skriv svar