Var finner jag spets lagrade 2mm axlar

Här diskuterar vi allt som har med smalspårigt modellbygge och förebilder att göra.
Användarens profilbild
Micke Brane
Inlägg: 652
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 22:35

Var finner jag spets lagrade 2mm axlar

Inlägg av Micke Brane »

Hej

Behöver få tag i spetslagrade 2 mm axlar med en längd av 25,7 mm (Magic Train axlar).
Köpte axlar från Perl, men de mäter bara 24,4 mm och blir lite för korta med
Ultra Scales hjul (15,3 mm back to back) på växlar byggda i code 83 med hjälp av Fast Fracks jigg.
Tacksam för hjälp.

//Micke
En förvirrad återfalls rallare
Björn D
Inlägg: 231
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 20:33

Re: Var finner jag spets lagrade 2mm axlar

Inlägg av Björn D »

Hej Micke!

Det blir en del frågor och sedan ett antal tips. Är det Ultra Scales vagnshjul eller lokhjul som du har? Vagnshjulen levereras ju normalt med spetslageraxlar som är 26 mm långa över spetsarna. De 0,3 som diffar borde ju gå att borra upp i axellagret.

En annan möjlighet är ju att borra ur de nuvarande lagren och stoppa i nya mässingslager. MRV har tidigare haft sådana från Markits. Nu vet jag inte hur aktuell MRW:s katalog är. Annars går det att beställa direkt från Markit, de återfinns på sidan 28 i deras katalog, länk till den bifogas nedan:
http://www.markits.com/MARKITS_Price_Guide_2013_09.pdf

En annan källa är Parkside Dundas som jag handlar någorlunda regelbundet ifrån och som jag har mycket goda erfarenheter av. De har i princip (och kanske mer än i princip) samma lager som MRW och Markits, se bifogad länk:
http://www.parksidedundas.co.uk/acatalo ... HEELS.html

Den typ som heter "Waisted" är den nättaste. När jag har monterat mässingslager i plastaxelboxar har jag även borrat ett litet hål från utsidan så att jag kan finjustera lagrets spel. Det ska ju vara ett litet spel så att axeln kan kompensera för ojämnheter om vagnen inte är trepunktslagrad.

Även PECO har spetslager, även plast något som jan vara bra om man har mässingsaxlar, se bifogad länk:
http://www.peco-uk.com/prodtype.asp?str ... Position=1
Borde gå att beställa från någon handlare som har PECO i sitt sortiment.

Har även för mig att Sture H brukar ha spetslager i sitt sortiment, det kan ju vara lönt att slå en signal.

Nu vet jag inte hur Magic Train hjulsatserna är konstruerade och vilken axeldiameter de har. Men om det är 2 mm axlar så borde det finnas en del sådana över från de som spårat om Magic Train vagnar till andra spårvidder, t.ex. Tobbe.

Nu misstänker jag att du ska använda dem i nollan. Då tror jag att det är bättre med axlar med tapp istället för med spets. Spetslager är ju definitivt ingen optimal lösning om ett lager belastas nämnvärt. Du skulle ju kunna använda antingen PERL-lagergafflar innanför Magic Train gafflarna efter lite kirurgi, men då bör vagnen trepunktslagras. Att mj-tillverkarna favoriserar spetslager även i skalorna ovanför N beror nog mest på att det är en billigare och enklare lösning än tapplager, speciellt om man kan gjuta axelboxens lager i någon plast med goda lageregenskaper.

Slutligen, rör det sig om en handfull axlar, de kan tillverkas i mässing, kanske det kan lösas på ett annat sätt om du skickar ett PM eller slår mig en signal.

Mvh
Björn D
Användarens profilbild
Micke Brane
Inlägg: 652
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 22:35

Re: Var finner jag spets lagrade 2mm axlar

Inlägg av Micke Brane »

Tack för svaret Björn.
Det är diesel lokhjul på 12-13 mm i diameter som har fyra små antydningar till hål.
Dessa borrar jag upp/ur, och vips så ser hjulen ut som Decauville hjul.
Jag använder som du skriver faktiskt Perls H0 lagergafflar och Erik Waldes fjäderpaket för 3 fot i 1:45.
Skalan är numera 1:35 och 600 mm på 16,5 mm code 83.

Tackar för dina råd och tar till mig att jag borde ha axlar med tapp.
Jag har några från Perl, men de är för korta.
Har missat att Ultra Scale har spetslagrat på 26 mm och får kolla om han har tapp lagrat på 26 mm.
Får kontakta både Tobbe och Sture och kolla det spåret åxå.
Annars så kanske jag tar din inbjudan på allvar.

//Micke
En förvirrad återfalls rallare
folke
Inlägg: 115
Blev medlem: tor 31 mar 2016, 08:15

Re: Var finner jag spets lagrade 2mm axlar

Inlägg av folke »

KB-scale har 26 mm axel.
samt en del intressanta hjul.
www kbscale com
Gladbyggande skalahoppare
Användarens profilbild
Micke Brane
Inlägg: 652
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 22:35

Re: Var finner jag spets lagrade 2mm axlar

Inlägg av Micke Brane »

Tack Folke.

Såg att du fick 10 axlar för endast ₤3.50.
Beställde några för mitt vagnsprojekt AOJ 3 godsfinka i 1:35.

Men jag undrar om någon känner till vad jag kan finna tapplagrade axlar på 26mm
som Björn D tipsade mig om att använda?

//Micke
AOJ.JPG
AOJ.JPG (95.74 KiB) Visad 3272 gånger
9.jpg
9.jpg (101.54 KiB) Visad 3272 gånger
En förvirrad återfalls rallare
Skriv svar