CNC-fräs / gravyrmaskin från Kina

Här diskuterar vi allt som har med smalspårigt modellbygge och förebilder att göra.
Daniel Bergqvist
Inlägg: 574
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 09:54

Re: CNC-fräs / gravyrmaskin från Kina

Inlägg av Daniel Bergqvist »

En inte helt oväsentlig del när man ska fräsa är naturligtvis råmaterial att fräsa i. Och de som vet vad de pratar om säger att man till fräsning ska använda gravyrmässing, t ex kvalitet Ms 58. "Vanlig" mässing är tydligen för mjukt att fräsa i. Jag behövde fylla på förrådet med 2 mm gravyrmässing och det går att köpa hos Wilms Metallmarkt Lochbleche GmbH i Tyskland. 2 plattor á 1,0 x 200 x 300 mm och 2 plattor á 2,0 x 200 x 300 mm gravyrmässing kostar totalt 61 euro och sen tillkommer moms och frakt så preliminärt blir totalkostnaden 92 euro eller ca 960 SEK. Sen tillkommer kostnaden för banköverföringen.

Wilms Metallmarkt Lochbleche GmbH har ett speciellt produktblad för hobbyister som jag har beställt ifrån. Själva beställningen gjorde jag genom att skicka ett e-brev till dem på engelska. Det finns ingen anledning att registrera ett konto på webbsidan för oss hobbyister då deras e-butik bara är för deras standardsortiment, t ex plattor som är 600 x 1000 mm.

Med vänlig hälsning
Daniel
Björn D
Inlägg: 231
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 20:33

Re: CNC-fräs / gravyrmaskin från Kina

Inlägg av Björn D »

Hej Daniel!

Wilms Metallmarkt verkar att vara en guldgruva för oss som är ute efter metall i begränsade kvantiteter. För alla lite grövre dimensioner av metallstänger finns det ju en kapningsavgift som borde innebära att man inte behöver köpa hela längder om 3 - 6 m. Längder på max en meter går ju normalt att skickas som Postpaket.

När det gäller betalningar inom EU och EES (Norge och Island) är det i princip inga bankavgifter om betalningen (elektronisk) görs i Euro, det ska gälla samma avgifter som för en inrikesbetalning. Däremot tillkommer ett litet växlingspåslag (banken ger en lite sämre kurs än den officiella) på beloppet när man växlar från Svenska kronor till Euro och ytterligare en växlingsavgift om det bankkontot som betalningen sker till inte är ett Eurokonto (denna avgift betalas av mottagaren).

Bankernas växlingsavgift är betydligt lägre än den som tas ut vid kortbetalningar, i alla fall om betalningen bara omfattas av en valutaväxling (från SEK till EUR).

Så tack för tipset.

Mvh
Björn D
Daniel Bergqvist
Inlägg: 574
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 09:54

Re: CNC-fräs / gravyrmaskin från Kina

Inlägg av Daniel Bergqvist »

Stämmer bra. Det var jag som inte hade koll på priserna på internationella betalningar och jag hittade inte uppgifterna på Swedbanks hemsida, undantaget expressbetalning. Nu var det gratis att göra betalningen och hela ordern gick på 908 SEK.

Behöver man mycket och besöker Stockholm så är annars ett alternativ att handla hos CGT Metallvaruhuset i Stockholm. Mässingsplåt gravyrmässing 0,2 x 1000 x 300 mm för 944 kr och privatpersoner kan handla om man betalar kontant på plats med kreditkort. Jag tror priset är inkl moms men är inte säker. Men de har lite udda öppettider: Månd-torsd 07,30 – 16, Fred 07,30 -14, Stängt varje dag 12-13. Och så måste man som sagt själv besöka butiken när man handlar som privatperson.

Med vänlig hälsning
Daniel
Jan Frelin
Inlägg: 531
Blev medlem: fre 25 maj 2007, 20:11

Re: CNC-fräs / gravyrmaskin från Kina

Inlägg av Jan Frelin »

Tack för tipset om CGT.
jschrader
Inlägg: 5
Blev medlem: mån 01 feb 2016, 09:03

Re: CNC-fräs / gravyrmaskin från Kina

Inlägg av jschrader »

Hej Daniel och alla fräsentusiaster,
Daniel Bergqvist skrev: Wilms Metallmarkt Lochbleche GmbH har ett speciellt produktblad för hobbyister som jag har beställt ifrån. Själva beställningen gjorde jag genom att skicka ett e-brev till dem på engelska. Det finns ingen anledning att registrera ett konto på webbsidan för oss hobbyister då deras e-butik bara är för deras standardsortiment, t ex plattor som är 600 x 1000 mm.
Förutom de minsta dimensionerna (typ. < 5mm) som oftast bara finns som 1m längder går det bra att beställa nästan hur små bitar som helst av både plåt och profiler hos Wilmsmetall. Websidan beräknar automatiskt prisen inkl. kapningsavgift. Jag har varit en nöjd kund i flera år nu - hur annars skulle jag har fåt tag i 10cm 15mm diameter kopparbrons t.ex? Men eftersom jag har bara beställt från och till Tyskland så kan jag inte säga hur bra det går med leveranser till Sverige.

Hälsningar
Jarmo
Daniel Bergqvist
Inlägg: 574
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 09:54

Re: CNC-fräs / gravyrmaskin från Kina

Inlägg av Daniel Bergqvist »

Tack! Ibland ser man inte det uppenbara. Jag trodde inte man kunde beställa delar av hela bitar, men det går ju alldeles utmärkt.

Beträffande leveranser till Sverige så fick jag paketet inom en vecka så leveranserna funkar utmärkt!

Med vänlig hälsning
Daniel
Skriv svar