CNC-fräs / gravyrmaskin från Kina

Här diskuterar vi allt som har med smalspårigt modellbygge och förebilder att göra.
Daniel Bergqvist
Inlägg: 574
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 09:54

Re: CNC-fräs / gravyrmaskin från Kina

Inlägg av Daniel Bergqvist »

När man ska konfigurera motorerna så behöver man börja med att ställa om programmet till att använda mm istället för tum. Så man går in på menyn, väljer "Config" och "Select native units". Välj sedan "MM's".

Därefter går man in på menyn, väljer "Config" och "Motor tuning".
mach3config18.png
mach3config18.png (15.65 KiB) Visad 5927 gånger
mach3config21.png
mach3config21.png (15.68 KiB) Visad 5926 gånger
mach3config20.png
mach3config20.png (15.99 KiB) Visad 5927 gånger
A och B-axlarna har jag inte riktigt koll på än så de får jag återkomma till.

Med vänlig hälsning
Daniel
Daniel Bergqvist
Inlägg: 574
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 09:54

Re: CNC-fräs / gravyrmaskin från Kina

Inlägg av Daniel Bergqvist »

När man håller på att lära sig fräsen inser man att man behöver lite mer prylar, t ex en probe som kan mäta i XY-led och som klarar icke elektriskt ledande material. Helst hade jag velat ha en sån här eller en sån här men ekonomin tillåter inte det för närvarande så det fick bli budgetalternativet. Budgetproben ska enligt uppgift ha en noggrannhet i XY-led på mindre än 0,01 mm och i Z-led mindre än 0,0025 mm.

Med en probe som klarar XY-led och alla typer av material hoppas jag automatiskt kunna lokalisera ytterkanterna på det material jag ska fräsa, vilket gör att jag dels kan hitta origo (ett av hörnen på biten som ska fräsas) och dels vrida koordinatsystemet så att koordinatsystemets X-axel ligger längs med kanten på den bit som ska fräsas. Då behöver jag inte vara så noga när jag placerar ut biten som ska fräsas på XY-bordet.

Med vänlig hälsning
Daniel
Daniel Bergqvist
Inlägg: 574
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 09:54

Re: CNC-fräs / gravyrmaskin från Kina

Inlägg av Daniel Bergqvist »

Det går sakta framåt med CNC-fräsen. Nu fungerar Z-probning, vilket innebär att jag enkelt kan kalibrera fräsen så att 0 mm i Z-led är precis i överkant på arbetsstycket. Jag har även skrivit mitt första program i G-kod, alltså det språk som fräsen använder för att veta vad den ska göra. Och jag har gjort en enkel "pryl" i SolidWorks, översatt till G-kod med SolidCam, och sedan fräst.

Än så länge är det bara trä jag har fräst i men mässing och aluminium ska jag också prova.

Filmen visar slutet av fräsningen av prylen som jag ritade i SolidWorks och bilden nedan visar hur prylen ser ut i SolidWorks. Den genomskinliga delen som omger prylen är för att tala om för SolidWorks hur råmaterialet ser ut. Det här är bara en test så det finns mycket att justera, men jag ville se att jag kan ta en ritning i SolidWorks och använda i CNC-fräsen.

Mvh Daniel
Bilagor
Test av CNC-fräsning 2.png
Test av CNC-fräsning 2.png (163.66 KiB) Visad 5791 gånger
Daniel Bergqvist
Inlägg: 574
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 09:54

Re: CNC-fräs / gravyrmaskin från Kina

Inlägg av Daniel Bergqvist »

Jag har nu gjort en uppmätning av XY-bordets planhet. Det är ungefär 1,6 mm mellan högsta och lägsta punkten. Jag har tagit fram ett diagram som visar hur höjdkurvan fördelar sig, se bifogad bild. Varje kurva i diagrammet motsvarar en mätning i Y-led. Diagrammet är klickbart ifall ni vill se det i större storlek. Jag har även spelat in en film av inmätningen, vilket förmodligen är den tråkigaste filmen som har lagts ut på Youtube.

Det hade varit bra om jag kan få en horisontell yta att fästa saker på så jag funderar på att kanske någon skiva ovanpå T-bordet, t ex en ek-skiva, och sedan planfräsa den.

Med vänlig hälsning
Daniel

Inmätning av XY-bordet.png
Inmätning av XY-bordet.png (136.11 KiB) Visad 5667 gånger
[/url]
Daniel Bergqvist
Inlägg: 574
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 09:54

Re: CNC-fräs / gravyrmaskin från Kina

Inlägg av Daniel Bergqvist »

CNC-fräsen är nu officiellt invigd. Första seriösa arbetet med maskinen blev att fräsa ut ett hjärtstycke i 2 mm mässing. Med matningshastigheten 90 mm / min tog det en lång stund, men det får det vara värt. Det gäller att inte köra för fort så att fräsen bryts av. Själva fräsen är 1mm och hjärtstycket är för en #7 växel i 0n3s (19,8 mm spårvidd).

Den första bilden visar det frästa hjärtstycket. Den andra bilden visar även ett av mina 3D-printade hjärtstycken från Shapeways. Att hjärtstyckena är olika stora beror på att jag tänkte bygga #8 växlar men har ändrat mig till #7.

Den stora fördelen med att fräsa hjärtstycket är att man får alla vinklar och avstånd rätt med en gång.

Om någon tycker att lödningarna på växeln på den nedre bilden är dåliga så håller jag helt med. När man löder en växel på kopparlaminatslipers bör man inte ha blånerade räler då det är väldigt svårt för lödkolven att värma rälen. Så i fortsättningen kommer jag måla rälerna i växlarna i efterhand istället för att använda blånerade räler.

Med vänlig hälsning
Daniel
Bilagor
IMG_1744_liten.JPG
IMG_1744_liten.JPG (152.1 KiB) Visad 5458 gånger
IMG_1747_liten.JPG
IMG_1747_liten.JPG (200.66 KiB) Visad 5458 gånger
PeO Helgesson
Inlägg: 259
Blev medlem: mån 07 jul 2008, 19:13

Re: CNC-fräs / gravyrmaskin från Kina

Inlägg av PeO Helgesson »

Daniel Bergqvist skrev: När man löder en växel på kopparlaminatslipers bör man inte ha blånerade räler då det är väldigt svårt för lödkolven att värma rälen.
Har du provat att putsa av undersidan av rälen och värma från undersidan, eventuellt förtenna hela undersidan först.
Daniel Bergqvist
Inlägg: 574
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 09:54

Re: CNC-fräs / gravyrmaskin från Kina

Inlägg av Daniel Bergqvist »

När jag löder på anslutningsledningar för strömmatning gör jag alltid som du skriver, att fila på undersidan av rälen och sen löda. Men då har jag också rälsen upp-och-ner.

Vid bygge av växlar tror jag det blir väldigt svårt att göra så. Ska jag komma åt underifrån så bör jag nog bygga växeln upp och ner för att komma åt.

Med vänlig hälsning
Daniel
PeO Helgesson
Inlägg: 259
Blev medlem: mån 07 jul 2008, 19:13

Re: CNC-fräs / gravyrmaskin från Kina

Inlägg av PeO Helgesson »

Då är nog enda sättet att förtenna undersidan på hela rälen före, svårt att få ett jämt tunt lager, men mycket större chans att lyckas med lödningen sedan.
Olof
Inlägg: 1702
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: CNC-fräs / gravyrmaskin från Kina

Inlägg av Olof »

PeO Helgesson skrev:Då är nog enda sättet att förtenna undersidan på hela rälen före, svårt att få ett jämt tunt lager, men mycket större chans att lyckas med lödningen sedan.
Hur tjockt lager med tenn behövs för att förtenningen skall hjälpa?
I ett annat sammanhang har jag provat att slipa bort nästan allt tenn jag lagt på vid förtenningen just för att få ett jämnt lager och jag har fått en känsla av att tennlagret inte behöver vara många hundradelar tjockt för att hjälpa vid den efterföljande lödningen.

Har ni liknande erfarenheter?

/Olof
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
PeO Helgesson
Inlägg: 259
Blev medlem: mån 07 jul 2008, 19:13

Re: CNC-fräs / gravyrmaskin från Kina

Inlägg av PeO Helgesson »

Tennlagret behöver inte vara mer än att ytan är legerad, så tunt man kan få på.
Skriv svar