Lämplig skärhastighet i mässing och aluminium?

Här diskuterar vi allt som har med smalspårigt modellbygge och förebilder att göra.
Daniel Bergqvist
Inlägg: 574
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 09:54

Lämplig skärhastighet i mässing och aluminium?

Inlägg av Daniel Bergqvist »

Jag har köpt en CNC-fräs vars spindel klarar 4000 rpm och jag vill bl a använda den för att fräsa i mässing med 0,5mm fräs, och mässing och aluminium med 1mm fräs. Men andra som fräser med 0,5 mm fräs i mässing kör med 20 000 rpm. Nu funderar jag på om 4000 rpm är tillräckligt eller om jag bör byta ut spindeln. Jag har hittat en spindel som jag tror passar som klarar 10 000 rpm som skulle kunna vara ett alternativ. Jag tror spindeln ska ha en diameter på 63 mm för att passa.

Vad tror ni om det?

Med vänlig hälsning
Daniel
Peter Estelius
Inlägg: 308
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 22:24

Re: Lämplig skärhastighet i mässing och aluminium?

Inlägg av Peter Estelius »

Oj, har kanske inget egentligt att komma med förutom dessa high-speed-spindlar som jämförelseobjekt i alla fall.
http://www.arceurotrade.co.uk/Catalogue ... -Inverters

Kanske ger lite ledning ändå.

/Peter
Mallet
Inlägg: 242
Blev medlem: lör 06 okt 2012, 21:04

Re: Lämplig skärhastighet i mässing och aluminium?

Inlägg av Mallet »

Här har du en del att läsa http://www.cnccookbook.com/.

Mvh LH
Daniel Bergqvist
Inlägg: 574
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 09:54

Re: Lämplig skärhastighet i mässing och aluminium?

Inlägg av Daniel Bergqvist »

Efter lite mer googlande på skärhastigheter och sökning på Ebay så är det nog en sån här eller en sån här spindel jag behöver. Skillnaden mellan dem är att den ena är på 0,8 kW och den andra är på 1,5 kW och jag är osäker på om jag behöver 1,5 kW spindel eller om det räcker med 0,8 kW.

Med vänlig hälsning
Daniel
Björn D
Inlägg: 231
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 20:33

Re: Lämplig skärhastighet i mässing och aluminium?

Inlägg av Björn D »

Hej!

Jag gissar att det rör sig om hårdmetallfräsar. Proxxon föreslår 20000 rpm (högsta hastigheten för MF70-fräsen) för 3 mm fräsar i aluminium och mässing, vilket borde ge 120000 rpm för en 0,5 mm fräs! Detta lär det knappast finnas någon konventionell fräs som klarar av. Gissar att spindeln skulle sprängas, utan då är det nog några turbindrivna fräsar typ tandläkarborr som gäller.

Nu torde det inte finnas något direkt hinder att använda betydligt lägre hastigheter men matningshastigheten blir lidande. I den eminenta boken "Model Engineer's Handbook" av Tubal Cain (ISBN 978-1-85486-134-4) som bl.a. går att beställa från Arc Eurotrade (min kostade £ 9,95) finns följande formel för matningshastigheten:

(Fräsdiametern x varvtalet x antal skär på fräsen)/1000 = Matningshastigheten

För en 0,5 mm fräs med två skär och 4000 rpm, får jag matningshastigheten till 4 mm/min. Kanske OK om man har en CNC-fräs där man kan ställa in matningshastigheten, men inte lätt att handveva jämt i den takten.

Enligt samma bok ska man inte spårfräsa djupare än ½ fräsdiameter.

Detta skrivet av en person med mycket begränsad erfarenhet av fräsning i praktiken och som blint tror på det som Tubal Cain skriver, Tubal Cain fundamentalist. (Det finns även några hundra Youtube-klipp från honom men som handlar om lite grövre prylar än dem som vi normalt sysslar med.)

Med vänlig hälsning
Björn D
Björn D
Inlägg: 231
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 20:33

Re: Lämplig skärhastighet i mässing och aluminium?

Inlägg av Björn D »

Hej igen!

Min Proxxon MF-70 är på 100 W (0,1 KW) och klarar 3 mm fräsar utan problem...

/Björn D
Daniel Bergqvist
Inlägg: 574
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 09:54

Re: Lämplig skärhastighet i mässing och aluminium?

Inlägg av Daniel Bergqvist »

Intressant. Då kanske jag t o m klarar mig med den medföljande spindeln. Det är ju inga för det mesta inga stora saker jag ska fräsa. De fräsar jag har köpt är 0,5 mm och 1,0 mm.

Med vänlig hälsning
Daniel
Daniel Bergqvist
Inlägg: 574
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 09:54

Re: Lämplig skärhastighet i mässing och aluminium?

Inlägg av Daniel Bergqvist »

Jag har nog läst specifikationen på fräsen lite slarvigt. Det är matningshastigheten som är 0 - 4000 mm / min. Så spindeln klarar nog betydligt högre hastigheter. Det är nog samma typ av spindel som följer med maskinen som jag funderade att köpa, så den klarar nog 24 000 rpm.

Med vänlig hälsning
Daniel
Daniel Bergqvist
Inlägg: 574
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 09:54

Re: Lämplig skärhastighet i mässing och aluminium?

Inlägg av Daniel Bergqvist »

Följdfråga: Jag vill helst ha möjlighet till kylning och funderar därför på följande paket:

Tryckluftsdrivet munstycke
8x5 mm tryckluftsslang
Samt eventuellt en tryckluftsregulator med 8mm adaptrar om inte kompressorn har det.

Den stora frågan är vad man ska använda för kompressor. Man vill ju inte ha en kompressor med en ljudnivå som får grannarna att vilja flytta. Munstycket vill ha 5-7 kgf / cm2 vilket om jag förstått saken rätt motsvarar 4,9 - 6,8 bar eller 71,1 - 99,5 psi. Konvertering av tryck mellan olika enheter är dock inte min starka sida. Regulatorn ovan klarar max 9,5 kgf / cm2, vilket ger 9,3 bar eller 135,1 psi.

Med vänlig hälsning
Daniel
HLS
Inlägg: 39
Blev medlem: lör 28 apr 2012, 10:04

Re: Lämplig skärhastighet i mässing och aluminium?

Inlägg av HLS »

Om du letar efter en tyst kompressor kan detta fabrikat rekommenderas. Buller: 40dBA
https://www.airbrush-city.de/aero-pro-h ... 00/a-1957/
Det finns en mindre modell,
https://www.airbrush-city.de/aero-pro-h ... 00/a-1959/
Återstår att se ifall flödet är tillräckligt för din applikation.

MVH
Hans
Skriv svar