Lämplig skärhastighet i mässing och aluminium?

Här diskuterar vi allt som har med smalspårigt modellbygge och förebilder att göra.
Björn D
Inlägg: 231
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 20:33

Re: Lämplig skärhastighet i mässing och aluminium?

Inlägg av Björn D »

Hej Daniel!

Jag undrar om du verkligen behöver någon kylning. Hårdmetallverktyg tål höga temperaturer och du kommer att ligga en bra bit under 120 000 rpm. Normalt kyler man väl oftast med vätska.Däremot kan det kanske vara bra att blåsa bort spånorna så att de inte kommer i vägen för fräsen. Men dina spånor kommer att vara av dammstorlek.

Det vore väl bra om någon med mer praktiska erfarenheter kunde bida med råd. Personligen skulle jag nog avvakta med tryckluften och testa utan. Själv använder jag luft på flaska för att blåsa rent och då blåser man bort spånorna från arbetsstycket så att de sprids till en massa ställen där man inte vill ha dem.

Mvh
Björn D
Peter Estelius
Inlägg: 308
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 22:24

Re: Lämplig skärhastighet i mässing och aluminium?

Inlägg av Peter Estelius »

Jag skulle köra torrt som Björn föreslår, och också försöka rigga en dammsugare (av garagetyp) för att slippa mässingsspåndamm i hela verkstaden.

Det absolut viktigaste för bra resultat är vassa skär oavsett verktyg. Satsa på hög kvalité på skärstål och skaffa diamantfilar för touch-ups av och till.

/Peter
Daniel Bergqvist
Inlägg: 574
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 09:54

Re: Lämplig skärhastighet i mässing och aluminium?

Inlägg av Daniel Bergqvist »

Intressant tanke att rigga en dammsugare. Det får jag fundera mer på.

För att minska risken för mässingsspåndamm i lägenheten har jag tänkt bygga en låda i MDF och dörr i plexiglas. De långa kvadratiska bitarna är 45x45 mm, golvet i 19 mm MDF och övrig MDF är 10 mm. Plexiglaset i dörren 5 mm. Allt stående på liggunderlag. Baksidan är fast, men locket är avtagbart men både sidorna och framsidan är dörrar som enkelt går att öppna för åtkomst. Locket har stora hål för ventilation och fyra lampor för belysning. Lådan är 110 cm hög.

Med vänlig hälsning
Daniel
Bilagor
Låda till fräsen 2.png
Låda till fräsen 2.png (336.66 KiB) Visad 5255 gånger
Daniel Bergqvist
Inlägg: 574
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 09:54

Re: Lämplig skärhastighet i mässing och aluminium?

Inlägg av Daniel Bergqvist »

Finns det någon "dammsugarslang" som är böjbar men riktbar. Alltså att man rikta in slangen så att den suger på rätt ställe. Beroende på vad jag ska fräsa så kan jag behöva flytta änden på slangen så att den suger på rätt ställe men ändå inte är i vägen för fräsen och arbetsstycket.

Alltså samma funktion som det här munstycket har, bortsett från att det ska suga istället för att blåsa.

Med vänlig hälsning
Daniel
Peter Estelius
Inlägg: 308
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 22:24

Re: Lämplig skärhastighet i mässing och aluminium?

Inlägg av Peter Estelius »

Daniel, jag har för liten erfarenhet för att kunna svara bra så jag rekommenderar att du frågar på t ex det här forumet http://madmodder.net/ där det finns mycket erfaret folk som säkert kan ge bra svar.

/Peter
Robban
Inlägg: 13
Blev medlem: tor 31 maj 2007, 20:36

Re: Lämplig skärhastighet i mässing och aluminium?

Inlägg av Robban »

Jag rekommenderar att du köper en membrankompressor av något fabrikat, tysta och oljefria.
Bra har en själv med dubbla membran :D
Duger, Biltema hade en tidigare med
Ingen av de ger några högre tryck så att spånorna flyger all världens väg, men bör kunna hålla rent där du kör och att det är skönt att kunna blåsa av bitarna.
Köp gärna ett ex. av Verkstadshandboken också.
Ett munstycke som skulle kunna funka är de till "rökätarna", sista biten i metall på den här

Jag jobbade själv inom verkstadsindustrin som servicetekniker för en massa år sedan (~8-9) men höll inte på så mycket med skärande biten, så varje gång man stöter på patrull så blir det Verkstadshandboken eller Karlebo handbok.

Skriv gärna här (om det är tillåtet) om dina erfarenheter av maskinen då jag har kikat på bla. den själv.

Robban
Kjell Olovsson
Inlägg: 75
Blev medlem: lör 14 nov 2009, 16:02

Re: Lämplig skärhastighet i mässing och aluminium?

Inlägg av Kjell Olovsson »

Hej Daniel,

Köp en spindel som klarar runt 20 – 25 KRPM om du ska kunna fräsa mässing med 1 mm fräs och nedåt. Jag kör vad fräsen går för när det är små fräsar, som 0.5 mm. I mässing behöver du inte kyla, men det kan ge något finare yta med lite olja på fräsen om du kör 3D. Mässingsspånen flyger inte så farligt, så det räcker att damsuga då och då. Det viktigaste i sammanhanget är att du får tag på en maskin med så så lite ”glapp” i skruvarna som möjligt. CNC programmet gör bara vad du säger till det att göra och är glappet i skruvarna stort (>0.05 mm) kommer det att ”tappa” bort sig. Menas, att precisionen blir dålig.

Kjell
Daniel Bergqvist
Inlägg: 574
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 09:54

Re: Lämplig skärhastighet i mässing och aluminium?

Inlägg av Daniel Bergqvist »

Tack för tipsen!

Specifikationen för fräsen säger att den har 0,01 mm re-orienting accuracy och 0,02 mm machining accuracy så jag hoppas det räcker. Sen återstår det ju att se hur bra kvalitén är från Kina. Men fräsen ligger i kategorin "Routers - professional" och med tanke på prislappen så hoppas jag det är bra grejor. Det finns flera säljare som säljer samma maskin som alla har bra betyg på Ebay så det är lovande. Beträffande spindelhastigheten är det nog jag som hade tänkt galet då spindeln nog klarar 24 000 rpm så det bör klara sig.

Verkstadshandboken har jag, sen gäller det att komma igång och läsa den också. Jag är inte så överdrivet förtjust i läsning.

@Robban: Om du köper maskinen finns det en sak att vara uppmärksam på. Det finns två varianter på maskinen som båda säljs på tradera. Jämför den jag har köpt med den här. Skillnaden är höjden i Z-led. För H0 kanske det inte spelar någon roll, men för mig som hoppas kunna fräsa kåpor till lok i Nollan har det stor betydelse. Och priset verkar inte vara någon större skillnad. En annan sak att tänka på är att man förmodligen åker på moms och tull, så min maskin kostar nog i slutändan någonstans runt 27 000:- (21 200:- i inköp + 25% moms + 2,7% tull + speditörens avgift). Glömmer jag bort att skriva om mina erfarenheter så skicka ett PM om ett par månader så ska jag ge min syn på saken.

Med vänlig hälsning
Daniel
Daniel Bergqvist
Inlägg: 574
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 09:54

Re: Lämplig skärhastighet i mässing och aluminium?

Inlägg av Daniel Bergqvist »

En annan sak värt att notera om man funderar på att köpa fräsen är att programmet använder datorns parallellport för att styra fräsen och att programmet körs under Windows XP. Jag kommer dock förmodligen använda LinuxCNC istället, bl a pga av att Windows XP inte uppdateras längre.

En sak jag lärt mig av LinuxCNC är att de rekommenderar att man använder en äldre stationär PC för att styra fräsen. Om jag förstått det hela rätt så styr PC:n stegmotorerna direkt genom att skicka pulser till fräsen via parallellporten. Och det ställer krav på att programmet inte avbryts under för långa perioder, t ex pga av att skärmen uppdateras eller att hårddisken används. Med långa perioder avses här hundratals mikrosekunder. Det finns ett program som följer med LinuxCNC som mäter hur bra datorn är i det här avseendet. Jag har en gammal PC, kanske 10 - 15 år gammal, som jag använder för fräsen, och jag fick testa ett par gamla grafikkort till datorn innan jag hittade ett som funkade bra.

Men jag tror det medföljer ett program, Mach 3, som körs under Windows XP, ifall man inte vill använda Linux.

Sen behöver man ju något program som skapar G-koden som talar om vad fräsen ska göra, men det är en helt annan historia.

Med vänlig hälsning
Daniel
Daniel Bergqvist
Inlägg: 574
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 09:54

Re: Lämplig skärhastighet i mässing och aluminium?

Inlägg av Daniel Bergqvist »

Komplettering till ovanstående: En USB->Parallellport-sladd fungerar inte bra för att styra en CNC-fräs som styrs av parallellporten. Så en äldre stationär dator med inbyggd parallellport är det som man bör ha.

http://www.cncrouterparts.com/my-comput ... p-154.html

https://forum.linuxcnc.org/forum/18-com ... -converter

Med vänlig hälsning
Daniel
Skriv svar