Vx-klot och träd i skala 0

Här diskuterar vi allt som har med smalspårigt modellbygge och förebilder att göra.
Bengt Jeppsson
Inlägg: 22
Blev medlem: fre 04 mar 2016, 18:44

Re: Vx-klot och träd i skala 0

Inlägg av Bengt Jeppsson »

Tack Daniel!

En verkligt bra instruktion som jag kommer att använda.Jag måste samtidigt berömma detta forum med alla duktiga tipsare som verkligen oegoistiskt hjälper oss som är i början av modelbyggandet.

Med vänlig hälsning,

Bengt J
larsmn
Inlägg: 53
Blev medlem: sön 26 sep 2010, 14:49

Re: Vx-klot och träd i skala 0

Inlägg av larsmn »

Rörande barrträd i 0, har börjat med en ny metod för att snabbt skapa barrträd. Att använda ene-kvistar. För gran väljer man en smal, toppig gren (bör växa så rakt upp som möjligt för bästa stam), för tallar en bredare gren med "grova" sidogrenar (2-3 mm Ø). Den skalar man mot kronan, men lämnar någon/några bra gren(ar) för en lämplig profil.

- Så snart de klippts, skall de ner i en bytta med Glycerol (Apoteket) i några dygn. Håller formen, torkar eller barrar inte. Men viss blekning kan ske.
- Sprejardärför sedan med en mellangrön färg
- Slutbehandlar med samma metod som de som gör ståltrådsgranar gör. Vänder grenen upp och ner, sprayar ett fint aerosolklister (just nu hårspray,
men letar alternativ) och strör mellanbrunt Noch Flockage (skall ändra till blandat mb/mellangrönt) över grenen.
Kör enklast möjligt, Nochs egna lilla plastburkströare.
- Vänder grenen uppåt, sprayar lim samt strör en del ovanifrån, för bättre täckning.
- Beroende på trädet, men vissa får även en dos sidoledes.

Inte lika fina som en del av de ståltråd/balsastavgranar jag sett, men duger för min anläggning.

Granar-webb.JPG
Granar-webb.JPG (275.51 KiB) Visad 2455 gånger
Granar2-webb.JPG
Granar2-webb.JPG (301.03 KiB) Visad 2455 gånger
Skriv svar