Hjul med 24,5mm diameter för 3/16" axel?

Här diskuterar vi allt som har med smalspårigt modellbygge och förebilder att göra.
Daniel Bergqvist
Inlägg: 574
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 09:54

Hjul med 24,5mm diameter för 3/16" axel?

Inlägg av Daniel Bergqvist »

Hej,

Ett långsiktigt projekt jag funderar på är Tp-loket i Nollan och ett av problemen är hur man löser axlarna. En fundering jag har är att använda Slaters axlar och sätta etsade motvikter längst ut, men då behöver jag hjul med runt hål. Slaters hjul har ju för fyrkantiga hål.

Har ni något tips på drivhjul med ca 24,5 mm diameter för 3/16 tums axel (4.763mm)? Hos en engelsk butik tror jag det motsvarar hjul som är 3' 6".

Med vänlig hälsning
Daniel
Olof
Inlägg: 1702
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: Hjul med 24,5mm diameter för 3/16" axel?

Inlägg av Olof »

Daniel Bergqvist skrev: En fundering jag har är att använda Slaters axlar och sätta etsade motvikter längst ut, men då behöver jag hjul med runt hål. Slaters hjul har ju för fyrkantiga hål.
Varför måste du ha runda hål? Jag har för mig Slaters har förlängda axlar för lok med utvändiga ramar.
Olof
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Daniel Bergqvist
Inlägg: 574
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 09:54

Re: Hjul med 24,5mm diameter för 3/16" axel?

Inlägg av Daniel Bergqvist »

Jag har svårt att navigera på Slaters hemsida och framförallt svårt att tolka informationen då det knappt finns några bilder.

Hur funkar de förlängda axlarna?

7mm Scale Locomotive Driving Wheels
https://slatersplastikard.com/wheels/7m ... mmLoco.php

Spare Axles
https://slatersplastikard.com/others/axles.php

Med vänlig hälsning
Daniel
lenelg
Inlägg: 616
Blev medlem: mån 24 sep 2007, 14:37

Re: Hjul med 24,5mm diameter för 3/16" axel?

Inlägg av lenelg »

De hänvisar till att man ska använda axlarna tillsammans med deras drivhjul som är märkta "O/C" (ouside crank). Misstänker att de hjulen har runda hål, det är ju bara motvikterna som behöver vara kvartade.
/ Lennart Elg
Sloat Lumber Co. - logging i On30"
Daniel Bergqvist
Inlägg: 574
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 09:54

Re: Hjul med 24,5mm diameter för 3/16" axel?

Inlägg av Daniel Bergqvist »

Tack. Men det minsta sådant hjul har diametern 4' 1,5" vilket ger 28,9 mm om jag räknat rätt, medan jag behöver 24,4 mm diameter. Så hjulet blir på tok för stort.

Vad finns det fler för butiker som säljer hjul med eller utan axlar i Nollan? Helst med 3/16" axel om det finns?

Med vänlig hälsning
Daniel
Ringe
Inlägg: 64
Blev medlem: lör 04 jul 2009, 18:19

Re: Hjul med 24,5mm diameter för 3/16" axel?

Inlägg av Ringe »

Hur ser motvikten ut, är den liknande den som Tp-loket har? Hjul finns från många tillverkare och bör kunna bytas, men en kvartad vev till koppelstängerna hade underlättat lokbygget.
Olof
Inlägg: 1702
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: Hjul med 24,5mm diameter för 3/16" axel?

Inlägg av Olof »

Behöver du hjul i nollan? Konstig fråga kan tyckas men ofta har man en annan hjulprofil till smalspår än till normalspår. Så frågan kan omformuleras - vilken hjulstandard, och därmed hjulprofil, tänker du använda för din Tp?

Slaters 7mm hjul på länken ovan är avsedda för normalspår i nollan "Fine Standard ("Finescale") profile with a back-to-back of 29.2mm". Jag har sett att man ofta använder man en slankare profil till smalspår. Till exempel 00 eller H0 profil.

Slaters smalspårshjul finns annars här: https://slatersplastikard.com/wheels/7mmNGWheels.php

Hoppas detta hjälper något

Olof
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Daniel Bergqvist
Inlägg: 574
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 09:54

Re: Hjul med 24,5mm diameter för 3/16" axel?

Inlägg av Daniel Bergqvist »

Ringe skrev:Hur ser motvikten ut, är den liknande den som Tp-loket har? Hjul finns från många tillverkare och bör kunna bytas, men en kvartad vev till koppelstängerna hade underlättat lokbygget.
Det är Tp jag funderar på. Jag funderar på om det går att etsa motvikterna och sedan laminera dem. Funkar Slaters axlar tänkte jag ta fram en plåt och testa, man vet ju inte förrän man provat.

Med vänlig hälsning
Daniel
Björn D
Inlägg: 231
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 20:33

Re: Hjul med 24,5mm diameter för 3/16" axel?

Inlägg av Björn D »

Hej Daniel!

Jag undrar om Olof är inne på rätt spår.

Om jag inte missminner mig har Tp-loket skivhjul och inte ekerhjul. Skulle jag missminna mig så är det i alla fall inte mycket man ser av hjulen. Jag kan därför inte förstå varför man skulle välja nollandrivhjul. Det borde vara mer praktiskt att använda löp-, boggi- eller vagnshjul som normalt monteras på en slät axel. Nackdelen med hjul på en slät axel är ju att de kan vrida sig på axeln om de utsätts för ett stort vridmoment. På en modell med koppelstångsdrift ska ju ett hjul momentant överföra all kraft vilket kräver att hjulen är ordentligt fästade på axeln. Men på en Tp är ju detta hjul normalt blindhjulet. Varje drivhjul behöver bara överföra omkring 1/6 av det totala momentet.

Bygger man en modell med fungerande ytterlagring borde det underlätta om man kan använda hela axlar med ansats för vevarna.

Slaters har ju löp- och boggihjul som borde passa, visserligen ekerhjul men dessa får man maskera. Det jag är lite osäker på är om dessa hjul har cylindriska axelhål eller om de är koniskt. Är de det måste man antingen tillverka specialaxlar eller borra och brotscha hålen cylindriska.
Det finns även andra tillverkare av nollanhjul, t.ex:

http://www.modelrailwayparts.com
http://www.walsallmodelindustries.co.uk
http://www.markwoodwheels.co.uk

Men åter till Olofs påpekande. Det kanske skulle vara lättare att använda 00-hjul. Det finns ju Romford/Markits drivhjul med passande diameter, tyvärr har de fyrkantshål. Men det borde gå att borra upp dessa till cylindiska hål. Detta ska inte vara helt okomplicerat men jag tror att Sture Holmberg har hjälpt Torbjörn Holmberg med detta. Jag gissar att det går med ett väl centrerat hjul, med rätt borr, med rätt hastighet och en massa andra rätt som jag inte heller känner till. Slutligen måste hjulet brotschas för att inte vicka på axeln. Markits katalog med deras hjul kan man ladda ned på:

http://www.markits.com/MARKITS_Price_Guide_2013_09.pdf

För många år sedan fanns det en artikel i GMJS:s tidningen en artikel om hur man tillverkade spårkransisolerade hjul. 30 mm hjul borde även en lite mikrosvarv typ Unimat 3 mäkta med, men det krävs ju en hel del jobb.

Vevslängarna med motvikter går säkert att laminera upp. Men i verkligheten är det några rejäla metallstycken och de utgör ju även funktionella komponenter på modellen. Jag tror att det kan löna sig att göra dem i ett stycke. Du har ju en vertikalfräs och då kan du ju koordinatborra så att slaglängden blir konstant. Vevtappen bör ju pressas eller lödas in i vevslängen (Jag tror inte att en vevtapp i form av en ansatsskruv som skruvas in i vevslängen kommer att hålla i längden. Fungerar på en H0-modell men på en 0:an modell är krafterna åtta gånger större.) och sedan ska ju hela härligheten fästas på axeln så att det inte kan vrida sig, vilket borde innebära att den pressas på, löds fast eller kanske en kombination av dessa?

Med vänlig hälsning
Björn D
Olof
Inlägg: 1702
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: Hjul med 24,5mm diameter för 3/16" axel?

Inlägg av Olof »

Bara för att förtydliga min tidigare otydlighet (och efter att ha varit ute i verkstan och mätt). Slaters normalspårshjul i 7mm har en tjocklek (hjulbanans bredd + flänsen) på 3,5mm. Det behövs för att inte trilla ner i de ganska grova växlar som används för nollan normalspår. Frågan är om det behövs med den spårstandard som Daniel tänkt använda för smalspår med 891 mm förebild.

För mina egna försök i 0-16,5 har jag använt H0 hjulprofil. GMJS standard C 01.02 anger en hjulbredd på 3,4 - 3,2 mm för 891 mm med modell spårvidd 20,1 - 19,8 mm. Jag kan tycka att det är mycket att lägga 7 mm av bredden under huvarna på hjul och att det skulle bli enklare med tunnare hjul men jag är absolut inte kunnig inom detta område så kommentera gärna.

Olof
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Skriv svar