H0f/H0e - Tankar och frågor inför bygge av microanläggning

Här diskuterar vi allt som har med smalspårigt modellbygge och förebilder att göra.
K Lemming
Inlägg: 87
Blev medlem: ons 26 aug 2015, 09:08

H0f/H0e - Tankar och frågor inför bygge av microanläggning

Inlägg av K Lemming »

Av utrymmesskäl kan jag inte bygga någon anläggning för mina H0 normalspårsfordon och H0n3 fordon jag byggt och bygger, men sugen som jag är på att bygga lite landskap och kunna köra lite började jag fundera på att bygga en s.k microanläggning och då i H0f. Jag har ingen uppfattning om vad som finns av utbud i H0f så det blir en del frågor.

Efter att ha snokat lite på nätet så har jag fått uppfattningen att det finns inte många tillverkare av H0f material, H0e finns det däremot desto mer av. Blir det stor skillnad i utrymmeskrav mellan H0f och H0e när det gäller kurvradier? Jag tänkte inte mig köra med några stora boggielok och liknande från t.ex. Bemo utan oavsett om det blir H0f eller H0e så blir det liten industibana med korta tåg, små lok och vagnar och utifrån vad jag hittat så verkar det finnas ett större utbud i H0e.

Har tittat lite på Busch H0f prylar men gillar inte utseendet på rälsen, den är ju ren feldbahn-/deacuvilleräls och jag tänkte mig väl mer något liknande svensk 600 bana typ Ohsabanan.

Finns det andra tillverkare av H0f räls?
Finns det flexräls i H0f?

I spårplansprogrammet Anyrail fanns Busch spårmaterial med och jag provade leka lite för skoj skull. Men att få ihop rälsen med dess fasta bitar till ett simpelt rundgångsspår gick bara inte oavsett hur jag provade att pussla med dom olika spårbitarna. Någon som byggt med Busch spårmaterial och kan tipsa om vilka spårbitar som ska användas för att få ihop ett rundgångspår, det finns ju bara en typ av växlar, en höger och en vänster. Monterar jag ihop växlarna med rakspåret först får jag inte ihop sidospåret och tvärtom.

Slutligen, några tips på sidor med spårplaner för små anäggningar?
Jag har sökt lite på "H0f trackplans" men verkar inte finnas mycket. Jag tänkte mig något i stil med vad jag sett byggas av Miesenberger fast kanske en aning större, jag tänkte mig ca 90-100 x 100-130 cm yta.
Olof
Inlägg: 1702
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: H0f/H0e - Tankar och frågor inför bygge av microanläggning

Inlägg av Olof »

Spårplaner och inspiration till mikroanläggningar: http://www.carendt.com
Olof
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Peter Estelius
Inlägg: 308
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 22:24

Re: H0f/H0e - Tankar och frågor inför bygge av microanläggning

Inlägg av Peter Estelius »

Som en idé bland andra så se om min variant på mini-anläggning kan ge något. SDJ 1 på baksidan av en garderobsdörr.
http://daaseberga.se/sdj-02.html
Spårvidd 9mm, material ROCO H09
Jo, den relativt branta backen funkar faktiskt bra!

/Peter
clas ahlstrand
Inlägg: 134
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 22:17

Re: H0f/H0e - Tankar och frågor inför bygge av microanläggning

Inlägg av clas ahlstrand »

Finns flexräls med 6,5 spv från såväl Märklin Miniclub som Peco och Micro-Trains. Två sistnämnda möjligen samma (vet ej), och ingen av de tre är i H0-skala, vilket förstås även gäller eventuella ytterligare tillverkare av flexräls i Z-skalan. För korta och för smala sliprar som dessutom sitter för tätt. Men genom att avlägsna eller måla två av tre(?) sliprar i samma färg som ballasten och vara frikostig med denna borde man hyfsat kunna efterlikna smalspår i H0. Har inte testat detta själv, men har gjort samma sak med N-skaleräls (även växlar) på en H0e-bana med skapligt resultat. Men visst blir resultatet bättre med mindre arbete om man nyttjar räls i rätt skala - där sådan finns.

Vad gäller H0e så klarar flesta (alla?) modeller från MinitrainS utan vidare kurvor med 15 cm radie. Gäller även småvagnarna från Roco och en del mindre lok från t ex japanska tillverkare. Angående MinitrainS bör kanske påpekas att få (inga?) av modellerna är exakta skalenliga i minsta detalj korrekt målade avbildningar av existerande förebilder. De är endast "baserade på" verkliga lok och vagnar. Många av modellerna är också något större än 1:87, t ex är brigadloket betydligt närmre 1:76, dvs 009. Om just detta lok klarar kurvor med 15 cm radie utan att kasta åtminstone närmaste vagnen av spåret vet jag inte. Är ju ett av de största loken från denna tillverkare.
Senast redigerad av clas ahlstrand den lör 20 feb 2016, 16:02, redigerad totalt 1 gånger.
chpalm
Inlägg: 1
Blev medlem: tor 07 jan 2016, 10:30

Re: H0f/H0e - Tankar och frågor inför bygge av microanläggning

Inlägg av chpalm »

jag håller på med ett H0e projekt inspirerad utav Waldbahner's Blog som beskriver en intressant ide med mini/micro moduler.
Olof
Inlägg: 1702
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: H0f/H0e - Tankar och frågor inför bygge av microanläggning

Inlägg av Olof »

På sommarmötet 2013 visade PeO hur han hade gjort egen H0f räls, inklusive det som behövs för att Busch magneter skall hålla loken på plats. Det verkade inte alltför svårt så länge man nöjde sig med räls och inge gav sig på att göra växlar.

Annars så är min erfarenhet att minimiradien bara är en aspekt på att göra en kompakt anläggning. Lika viktigt är avståndet från växelns början tills att fordonen står hinderfritt. Här spelar växelradien roll men även vilka fordon, och därmed vilken frittrumsprofil, man har.
Bilagor
Foto Olof Wickström, bygge PeO
Foto Olof Wickström, bygge PeO
IMG_1562.JPG (247.71 KiB) Visad 6929 gånger
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Björn D
Inlägg: 231
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 20:33

Re: H0f/H0e - Tankar och frågor inför bygge av microanläggning

Inlägg av Björn D »

Hej!

En del av mitt svar blir lite av en upprepning av tidigare svar, ber om ursäkt för det.

Om man vill efterlikna en svensk 600-bana och står inför valet om man ska bygga den i H0f eller H0e så finns det några saker som man måste ta ställning till.

Är målet att bygga en skalenlig bana eller en bana som fångar karaktären. Om målet är att bygga väldigt skalenligt är H0f det rätta men om man nöjer sig med att fånga karaktären bör man nog överväga H0e.

Busch H0f lok väger nästan ingenting, drivs med upp till 3V (om man inte byter motorer vilket inte är direkt billigt) och är helt beroende av magneterna som drar ned loken mot rälsen, dels för att de ska orka dra något, dels för att få en någorlunda tillförlitlig strömupptagning. Vagnar väger nästan ingenting de heller. De är helt gjorda i plast sånär som på hjulen och koppellänken. Att koppla ihop eller isär är inte speciellt lätt (link and pin). Har man ambitionen att bygga egna skalenliga fordon måste man dock välja H0f (eller H06,9 eller H07,0 det finns ju lite olika uppfattningar om detta). Svenska tvåaxliga 600mm-vagnar var så smala att hjulen nästan hamnar utanför vagnsidorna om man bygger dem med skalenlig bredd för 9mm spårvidd. Visst kan man bygga vagnarna lite för breda, men hur gör man med loken?
För den som vill scratchbygga svenska 600mm-vagnar för H0f är The 2mm Scale Assn. en god källa för såväl hjul, lagergafflar, lager och fjädrar.

Tyska Minitrains har ju ett ganska hyggligt sortiment med vagnar och lok för H0e med utpräglad Feldbahnekänsla. Vagnskorgarna är ganska skalenliga med boggierna är för breda. Det ser bra ut så länge som man låter bli att ställa dem bredvid en vagn med korrekta boggier. Bachmann har även aviserat att de kommer ut med brittiska feldhbahnevagnar för H0e, i princip identiska med de som finns att köpa som byggsats från Skotska Parkside Dundas. Minitrains har en lite flexibel hållning när det gäller skalenligheten och skalan varierar mellan 1:76 – 1:87 en nödvändighet när man väljer en för bred spårvidd. Målsättningen är att få modeller som ser bra ut och inte helt skalenliga modeller.
H0e modellerna är normalt utrustade med ”Märklinkoppel” av klassisk modell och dessa är ganska hanterbara jämfört med Buschs Link and pin koppel.

Kurvradier? Minitrains små lok och i princip alla vagnar klarar gamla Egger-Bahn standarden med 140mm kurvradie. De större loken kan också fås att ta sig runt på denna radie men överhänget för kopplen gör att det inte går att koppla till några vagnar. För de större loken, typ Emsfors ska man nog inte ha mindre radier än 226mm. Busch har ju en standardkurvradie på 115mm utom för växlarna som har en radie på 175mm.

Den enda tillverkaren av H0f-räls är Busch men man kan ju använda Märklins Z-rälssystem och Z-flexräls från bl.a. Peco. Men under icke Buschräls måste man lägga ett magnetiskt material för lokens magneter, Busch som från början använde Märklins Z-räls säljer metallplåtar för detta. Den som är ambitiös kan ju löda eget spår med code 40 räler och perinaxslipers.

När det gäller H0e-räls finns det ganska många tillverkare: Peco, Tillig, Roco, Bemo, Shinohara, Rail Craft och Minitrains lär komma ut med ett eget rälssystem som bygger på Egger-Bahns spårgeometri med 140mm radie på såväl kurvor som växlar och sedan lite växlar och kurvor med lite större radie (tyvärr verkar korsningsspetsarna att vara gjorda av plast). Japanska Shinohara har ett komplett rälssystem för H0e med såväl växlar som kurvor med 150mm och 200mm radie. Tyvärr följer inte växlarna NEM-standard utan behöver justeras lite för att fungera med fordon som följer NEM-standard.

Slutligen, för att bygga ett rundgångsspår med Buschs spårmateriel måste man använda deras växelkurva 12332, sedan ska rakspåren gå jämnt ut. Lite mera spårgeometri finns som en pdf-fil på: http://www.busch-model.com/online/produ ... l12300.pdf

Så vad ska man välja? Det beror helt på vad man vill åstadkomma, vad man prioriterar och på vad man vill använda sitt krut till.

En liten sak till. När man bygger en anläggning med små modeller som H0f eller H0e bör man kanske tänka sig för innan man bygger för djupa anläggningar. Modellerna är små och ska gärna ses på nära håll, rälsen måste hållas ren och bör var lätt att nå. Kan man ska man nog satsa på en lite längre anläggning som inte är så djup.

Med vänlig hälsning
Björn D
K Lemming
Inlägg: 87
Blev medlem: ons 26 aug 2015, 09:08

Re: H0f/H0e - Tankar och frågor inför bygge av microanläggning

Inlägg av K Lemming »

Tack för inspirerande svar och länkar, den moduluppbyggda Waldbahn Eusserthal var väldigt inspirerande.
När det gäller vad jag vill avbilda så känns det viktigare att fånga karaktären av en svensk liten 600 bana än att det tvunget ska vara helt skalenligt. Jag hade tänkt mig att köpa färdiga lok och vagnar och försvenska dom utan att dom tvunget ska ha en svensk förebild. Så H0e känns ju som bästa valet då både vad det gäller spårutbud som fordonsutbud. Dock kan jag inte förneka att H0f locker lite extra just pga den skalenliga smala spårvidden.

Hur är det med Busch H0f räls, går det att stoppa in fler slipers mellan magnet och räler om man vill ha tätare mellan slipersen?
Hur gör man vid eventuella broar, där vill man ju inte att magnetskenan ska synas undertill. Går det att avlägsna denna isåfall över t.ex. en bro, eller kanske vid en slaggrav?
Finns det andra tillverkare av färdiga lok och vagnar i H0f eller det är enbart Busch som gäller förutom byggsatser som jag trillade över några, tror det var japanska.

Som det känns nu lutar det åt H0e pga det större utbudet av lok, vagnar och spårmaterial, så nu gäller det bara att hitta lite fler spårplaner att inspireras av för att skapa någon egen spårplan utifrån eller om man hittar någon man vill bygga rakt av som den är. Verkar inte finnas så mycket spårplaner på nätet för små mini eller micro anläggningar för H0e eller H0f. På Olofs länk hittade jag lite men skulle gärna titta på fler spårplansförslag, men som sagt, spårplansförslag för just H0e och H0f verkar svårt att hitta, särskilt då för små anläggningar. Jag tänker mig en liten station/huvudort, rundbana i någon form samt ett avvikande spår/linje till någon lastplats, kanske också en liten industri utmed linjen som har ett stickspår. Hittade en spårplan för en n-skala anläggning som jag blev inspirerad av men den gick tyvärr inte att bygga i H0e på dom måtten jag har att röra mig med när jag provade i Anyrail, n-skala spårplanen hade tyvärr inte måtten utsatta.
Så om någon känner till fler webbsidor med spårplaner så länka gärna, själv har mest hittat s.k Time-savers och Switching-puzzles.
Olof
Inlägg: 1702
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: H0f/H0e - Tankar och frågor inför bygge av microanläggning

Inlägg av Olof »

Hur mycket plats har du till förfogande? Jag tolkade mikroanläggningar som en eller två kvadratfot men med tanke på önskelistan så verkar du ha mer plats.
Mitt förslag är att du börjar med att titta på spårplaner i de många böcker som finns om svenska 600 banor för att få rätt karaktär.

Har du funderat på 009 istället för H0e? Skala 1:76 på 9 mm räls. 600mm i skala 1:76 blir 8 mm så det blir ganska rätt.
Om jag förstått rätt så är Minitrains brigadlok i den skalan och det passar bra på en anläggning inspirerad av Ohs. Minst ett av Jecos svenska hus är också i 00. Sedan finns det hur mycket som helst med tillbehör i 00 att köpa från Storbritannien.

Olof
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
lenelg
Inlägg: 616
Blev medlem: mån 24 sep 2007, 14:37

Re: H0f/H0e - Tankar och frågor inför bygge av microanläggning

Inlägg av lenelg »

När Brigadloket släpptes funderade jag ett tag på att bygga en svensk "bruksbana" i OO9 - du kan hitta en bunt spårplansskisser i min Dropbox - https://www.dropbox.com/sh/vhp6m17fynfk ... fvKha?dl=0 . Så småningom nyktrade jag till och insåg att nollan är pilligt nog i min ålder ;^)

Lennart

PS: Namnet "Elg & Persson" på flera av planerna kommer från min farfars mekaniska verkstad i Ludvika - dock utan järnvägskontakt..
/ Lennart Elg
Sloat Lumber Co. - logging i On30"
Skriv svar