Litet lokstall

Här diskuterar vi allt som har med smalspårigt modellbygge och förebilder att göra.
Torbjörn Holmberg
Inlägg: 209
Blev medlem: ons 05 sep 2007, 19:43

Litet lokstall

Inlägg av Torbjörn Holmberg »

Hittade denna trevliga bild på samlingsportalen, tror att detta är ett lokstall specialdesignat av AB Slipmaterial själva för att passa just en liten Bjurströms lokomotor.
En förslagsritning finns sist i SJK:s bok om Bjurströms lokomotorer, i bildtexten undras det om stallet någonsin byggdes och svaret på det måste vara ja, se bild från Laholm. Byggnaden finns även som en halv modell i skala noll, byggd av mig när boken kom ut.

Tobbe H
Bilagor
litet lokstall.jpg
litet lokstall.jpg (186.33 KiB) Visad 4608 gånger
motorvagn-1.jpg
motorvagn-1.jpg (159.99 KiB) Visad 4608 gånger
zikkan
Inlägg: 416
Blev medlem: ons 04 feb 2009, 15:40

Re: Litet lokstall

Inlägg av zikkan »

Det där lokstallet har jag funderat på sedan jag tittade igenom boken för några år sedan..... :-)

Mycket trevlig bild med lokstall, lokomotor och vågkur! Kul att se din modell också Snyggt!

Mvh
zikkan
Per N
Inlägg: 208
Blev medlem: lör 28 jan 2012, 21:44

Re: Litet lokstall

Inlägg av Per N »

Hej!
Mycket trevlig (normalspårig- förebilden alltså) motpol till Graffens (smalspåriga) lokstall! ;)
MVH / Per N
Olof
Inlägg: 1702
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: Litet lokstall

Inlägg av Olof »

Vet du var den första bilden är tagen?
Om inte så kan jag tipsa om att järnvägshistoriskt forum gillar att identifiera bilder.

Olof
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Per N
Inlägg: 208
Blev medlem: lör 28 jan 2012, 21:44

Re: Litet lokstall

Inlägg av Per N »

Hej!

Det borde inte vara så svårt att identifiera var bilden är tagen eftersom det står Laholm på stationsskylten på stolpen mellan lokomotorn och stallet.... 8-)

MVH / Per N
Olof
Inlägg: 1702
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: Litet lokstall

Inlägg av Olof »

:oops:
Får skylla på att jag läste inlägget på telefonen. Skylten var inte stor...
/Olof
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Hauk
Inlägg: 936
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 18:55
Kontakt:

Re: Litet lokstall

Inlägg av Hauk »

Torbjörn Holmberg skrev:Hittade denna trevliga bild på samlingsportalen, tror att detta är ett lokstall specialdesignat av AB Slipmaterial själva för att passa just en liten Bjurströms lokomotor.
En förslagsritning finns sist i SJK:s bok om Bjurströms lokomotorer, i bildtexten undras det om stallet någonsin byggdes och svaret på det måste vara ja, se bild från Laholm. Byggnaden finns även som en halv modell i skala noll, byggd av mig när boken kom ut.

Tobbe H
Snyggt forbilde og snygg modell!

Er det en jordkjeller eller et skyddsrum man ser til venstre i proto-bilden?
Mvh Håvard H
--
Min blogg:
Remembrance Of Trains Past
Torbjörn Holmberg
Inlägg: 209
Blev medlem: ons 05 sep 2007, 19:43

Re: Litet lokstall

Inlägg av Torbjörn Holmberg »

Eftersom bilden är tagen 1930 så lutar det nog åt en jordkällare, WW2 är det några år kvar till så skyddsrum känns avlägset.

Tobbe H
K Lemming
Inlägg: 87
Blev medlem: ons 26 aug 2015, 09:08

Re: Litet lokstall

Inlägg av K Lemming »

Ett liknande litet lokomotorstall fanns i Svalöv. Om det var tillverkat av AB Slipmaterial vet jag inte men så som jag minns det var det ganska likt stallet från Laholm.
Skriv svar