Smalare än smalspår!

Här diskuterar vi allt som har med smalspårigt modellbygge och förebilder att göra.
Björn D
Inlägg: 231
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 20:33

Smalare än smalspår!

Inlägg av Björn D »

I min glada ungdom drogs det en hel del ”Bellmanhistorier” av varierande kvalitet. Här kommer något liknande: Det var en fransman, engelsman och en stackars irländare som skulle bygga en järnväg och detta blev resultatet:

http://www.britishpathe.com/video/along-the-line

I de förenade brittiska kungadömena, England, Scottland och Wales som i var erövrat av England (om jag inte missminner mig) fick man ganska tidigt regler som gjorde att järnvägar för allmän trafik måste byggas normalspåriga. Man hade ju tidigare haft problemen med bredspåriga GWR (7' ¼'' eller 2140 mm spårvidd).

Detta innebar begränsningar när det gällde innovativa lösningar, som då inte kunde realiseras på hemmaplan. För kolonierna och för Irland fanns inte dessa begränsningar utan här var det fritt fram att bygga såväl bredspår, smalspår som enkelspår... Det innebar bl.a. att det på Irland bara byggdes bred-, smal- och enkelspår, inget normalspår!

/Björn D
larsmn
Inlägg: 53
Blev medlem: sön 26 sep 2010, 14:49

Re: Smalare än smalspår!

Inlägg av larsmn »

Hela historien och den går att åka på än idag: http://www.lartiguemonorail.com/history.php
Användarens profilbild
Klas Blomberg
Inlägg: 358
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 15:35

Re: Smalare än smalspår!

Inlägg av Klas Blomberg »

Även i USA fanns det monorail
Epsom Salts
Användarens profilbild
Micke Brane
Inlägg: 652
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 22:35

Re: Smalare än smalspår!

Inlägg av Micke Brane »

Hej Björn

Har försökt nå dig via mobil + fast och PM denna vägen utan resultat.
Behöver komma i kontakt med dig angående adressen till mannen som byggde nitverktyg i England.

Micke Brane
En förvirrad återfalls rallare
Björn D
Inlägg: 231
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 20:33

Re: Smalare än smalspår!

Inlägg av Björn D »

Ups!

Hade inte uppmärksammat att jag fått ett PM av dig och när jag kollade mina inställningar var mailnotifieringen inte ikryssad. Men jag har skickat ett svar via ett PM. Annars bör jag gå att få tag i på 070-755 67 85.

Mvh
Björn D
Skriv svar