H0n3 moduler svenskt vs US

Här diskuterar vi allt som har med smalspårigt modellbygge och förebilder att göra.
pcederstrand
Inlägg: 24
Blev medlem: ons 06 mar 2013, 12:26

H0n3 moduler svenskt vs US

Inlägg av pcederstrand »

Det pratas mer och mer om H0n3 i modul-sverige idag.

Antalet moduler är få men antalet lok och vagnar verkar öka dramatiskt både inom svenskt (som man måste bygga själv) och för US.

Frågan är då vilken norm man bör bygga efter?

Idag verkar störst antal moduler finnas hos Stefan och Johan O. Svenskt 891 mm och byggt efter "Modulnorm för svenskt smalspår i H0n3" (förr även kallad MMMp)
http://www.smalspar.se/norm/norm.pdf ver. 0.92

Jag har inte sett någon som samlat några andra att bygga US tillsammans eller ens visat något eget för US i någon annan standard så därför detta inlägg.

Det är många andra med långt gångna planer på samma svenskt enligt denna norm ovan.
Några vill även kunna "droppa" in amerikanskt material, främst hus osv. för att kunna använda samma modul för både och.

Så på Hjulmarknaden igår var vi några stycken som diskuterade och bestämde oss för att även US bör bygga efter denna SVENSKA norm.
Av den enkla anledningen, att kunna öka antalet och samutnyttja de moduler som byggs när/om vi vill bygga större banor.
Och för att jag inte sett att någon annan byggt något hon3-us ens enligt fremo i sverige.


Om, säger om någon vill bygga efter någon annan Fremonorm bara för att dom kommer köra mer eller hellre i Tyskland, Holland så får dom göra det. OCH bygga en övergång till den svenska modulen om dom vill vara med här hemma.
Lika enkelt är det för de andra som bygger med svensk norm att dom får bygga någon övergångsmodul för fremo den dan när dom vill åka utomlands (om dom uppfyller alla andra krav enligt den den utländska träffens norm, främst kanske större radier)



peterc
med stora planen på Byvalla i H0/H0n3 enl. MMM och Sv Smalsp norm
men först redan påbörjat Ödeshög 1950-tal som redan har fått sitt US alias Desert Hill (somewhere in fiction Colorado) enl. samma norm
Användarens profilbild
Graffen
Inlägg: 332
Blev medlem: fre 05 jun 2009, 13:34
Ort: Österlen

Re: H0n3 moduler svenskt vs US

Inlägg av Graffen »

Låter som en bra standard! Jag kan faktiskt tänka mig att bygga en modul eller två om någon annan i Skåne vill göra mig sällskap.
:-)
Deo adjuvante labor proficit
Bild
Olle Sahlin
Inlägg: 35
Blev medlem: tor 17 okt 2013, 20:07

Re: H0n3 moduler svenskt vs US

Inlägg av Olle Sahlin »

Jag är en i kvartetten som pratade amerikanska moduler på Hjulmarknaden och i mina planer ingår 4 moduler - 2 raka 50x100 cm, 1 50x50 cm korsningsmodul och 1 snedskuren modul på 50x100 cm (den långa sidan är 100 cm) som kommer att fästas vid korsningsmodulen. Allt från M-Play. Förebilden är D&RGW.
Användarens profilbild
Arne Falk
Inlägg: 384
Blev medlem: tor 12 nov 2009, 18:19
Ort: Eket

Re: H0n3 moduler svenskt vs US

Inlägg av Arne Falk »

Graffen skrev:Låter som en bra standard! Jag kan faktiskt tänka mig att bygga en modul eller två om någon annan i Skåne vill göra mig sällskap.
:-)
Michael! Jag har skickat ett PM till dig.

Arne F
Skriv svar