Limning och målning av vitmetallbygge.

Här diskuterar vi allt som har med smalspårigt modellbygge och förebilder att göra.
Björn D
Inlägg: 231
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 20:33

Re: Limning och målning av vitmetallbygge.

Inlägg av Björn D »

Hej!

Vill bara komma med ett litet tillägg. Man får aldrig blanda vanligt lödtenn med lågtemperaturtenn. Ska man löda fast en vitmetalldel på mässing eller nysilver så fungerar inte lägtemperatur tenn heller så bra. Plåten måste då förtennas med vanligt lödtenn, så tunt som möjligt. Lättast är att först förtenna med fluss och sedan torka bort "allt" lödtenn med en bit hushållspapper, även en smalare variant av papper duger. Det får bara bli en hinna kvar. Detsamma gäller för lödspetsen. Förtenna med vanligt tenn och torka bort allt överskott innan man smälter lågtemperaturtennet.

Vitmetall leder värme väldigt dåligt, vilket kan vara en fördel då man ofta kan hålla i större delar, det är lättare att få tillräckligt hög temperatur lokalt. Men det innebär även att man lätt kan smälta ett hål i en vitmetalldel om man låter spetsen vila mot den. så att värma upp en vitmetalldel för att få lågtemperaturtennet att smälta fungerar inte. Det smälta lågtemperaturtennet tillförs fogen smält på lödspetsen. Vid en längre fog börja med att punkta fast delen på två ställen. Justera sedan och därefter på med mer fosforsyra, dra ett djupt andetag, smält lågtemperaturtennet i en av punkterna och dra ut det i fogen, eventuellt måste man tillföra mer tenn på lödspetsen. Därefter gör man samma sak med nästa "lödpunkt".

Lågtemperatur tenn innehåller en del saker som man inte ska få i sig, detsamma gäller lödröken. Nu andas man knappast in fosforsyrelödrök av misstag, den är ganska irriterande i långt lägre koncentrationer än farliga, fosforsyra finns ju även i en del läskedrycker. Sedan ska man tvätta händerna innan man stoppar fingrarna i munnen eller i mat. Men det gäller ju vanliga lödningar också, bly är inget som man ska ha i sig.

Mvh
Björn D
Beeblebrox
Inlägg: 73
Blev medlem: ons 26 jan 2011, 13:04

Re: Limning och målning av vitmetallbygge.

Inlägg av Beeblebrox »

Björn D skrev:Hej!

Vill bara komma med ett litet tillägg. Man får aldrig blanda vanligt lödtenn med lågtemperaturtenn. Ska man löda fast en vitmetalldel på mässing eller nysilver så fungerar inte lägtemperatur tenn heller så bra.

Mvh
Björn D
Det var lite detta jag menade med mitt inlägg. Jag har flera gånger läst att det skulle vara problem att blanda. Jag har dock inte några egna sådana erfarenheter utan växlar fritt mellan metoder och tenn. Att löda vitmetall mot mässing med 70C-tenn tycker jag fungerar utan större problem utan att blanda in vanligt tenn först, bara man är frikostig med fosforsyran. För att vara snäll mot mina lödspetsar torkar jag före och efter varje lödning av dom mot "mässingstrassel" från Kjell o Co. Min poäng är helt enkelt att man kanske inte skall överdriva problemen med att löda vitmetall, bara att prova själv och bilda sig en egen uppfattning. Jag har tidigare provat att limma vitmetall men tycker inte det fungerar bra och hållbarheten blir dålig. När jag började löda istället har jag börjat uppskatta vitmetallbyggsatser mycket mer.

Jag har för mig att jag har lite 145C-tenn liggande också som jag faktiskt inte har provat ännu. I vissa lägen kan det ju vara bra att ha tenn för olika temperaturer så man kan löda små saker nära varandra utan att riskera att smälta bort det man tidigare har lött.
Daniel Jonsson
Kalmar Modelljärnvägsklubb
Mikael Carlsson
Inlägg: 25
Blev medlem: lör 02 jun 2007, 20:10

Re: Limning och målning av vitmetallbygge.

Inlägg av Mikael Carlsson »

Jag tackar för alla kloka svar!

Nu har bygget tagit ett par kliv framåt. Byggtråd HNJv K22
Skriv svar