Svenskliknande sågverk i H0?

Här diskuterar vi allt som har med smalspårigt modellbygge och förebilder att göra.
K Lemming
Inlägg: 87
Blev medlem: ons 26 aug 2015, 09:08

Svenskliknande sågverk i H0?

Inlägg av K Lemming »

Tänkte bygga två moduler med ett sågverk dit det ska gå ett sidospår. Vad finns att få tag på i byggsatsväg som kan fungera som ett svenskt mindre sågverk kring 50-60-tal? Eller det blir till att försöka bygga själv?
Daniel Bergqvist
Inlägg: 574
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 09:54

Re: Svenskliknande sågverk i H0?

Inlägg av Daniel Bergqvist »

Jag är osäker på hur sågverk såg ut på 50-60-talet. För lite mer moderna sågverk så ser denna byggsatsen svensk ut:
http://modellhobby.se/index.php?maincat ... 4635&img=b

Men ta bort kranen i så fall. Min pappa är servicetekniker på sågverk så jag har följt med ut på sågverk från 70-talet och framåt och byggsatsen påminner om de sågverk jag kommer ihåg. Men själva sågverksbyggnaden är normalt bara en liten del. En stor del av ytan utgörs av timmer som väntar på att sågas, och sågade bräder som väntar på att levereras till kund eller gå igenom torken.

Med vänlig hälsning
Daniel
Björn D
Inlägg: 231
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 20:33

Re: Svenskliknande sågverk i H0?

Inlägg av Björn D »

Hej!

Det beror lite på vad du vill ha. Ett mindre kommersiellt sågverk med ett par ramsågar, kantsågar, ett hyvleri, spånfickor m.m. är ett komplex som tar upp en kvadratmeter i skala 1:87. Byggnaderna är 2 - 3 våningar höga. Sedan tillkommer sjön som timret ligger i eller ett upplag samt området för att torka timret på. I dessa sågverk tar man in en stock i ena änden och efter att ha passerat ett antal ramsågar och en och annan cirkelsåg så kommer det ut färdigsågat virke i andra änden. Hela härligheten drev med vattenkraft. Vi på Trefoten har dokumenterat sågverket vid Ortala Bruk som är ett sågverk med två ramsågar på sågvinden och som var i drift till någon gång i början av 70-talet.

Ur modellsynpunkt kanske en "bysåg" kan vara mer intressant. Dessa var betydligt enklare inrättningar med normalt en såg. De som jag sett har haft en cirkelsåg, men det fanns även sådana med ramsåg. Dessa "bysågar" sågade inte kontinuerligt utan användes från tid till annan. De drevs med vattenkraft/lokomobil eller fast ångmaskineri, bränsle till ångpannan hade man. Senare ersattes ångmaskineriet med en råoljemotor (tändkulemotor) och efter det med elmotorer.
Det roliga med dessa är att de oftast var ganska öppna historier där man kan se hela sågmaskineriet.
Någon större skillnad på en svensk eller amerikansk "bysåg" tror jag inte det är, så en amerikansk byggsats borde fungera. Misstänker att även de svenska ursprungligen hade spåntak, men att det senare ersattes med papptak.

Ganska många "bysågar" har ju ju överlevt, mer eller mindre fungerande. Har hittat en del i Småland och för inte alltför många år sedan fanns det kvar en i Faringe (ULJ) ett stenkast från stationshuset. Det finns även en del bevarade i hembygdsparker, denna t.ex:
http://www.vallbyfriluftsmuseum.se/muse ... agen.shtml

Om en liten "bysåg" hade väl normalt inte spåranslutning, men det har säkert funnits och det finns väl inte så många järnvägar i verkligheten som fraktat runt plastgubbar...

Men, kan inte någon med kunskap om sågverk skriva en lite artikel till Smalspårigt om detta?

Mvh
Björn D
Olof
Inlägg: 1703
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: Svenskliknande sågverk i H0?

Inlägg av Olof »

Skrev inte någon av forumets medlemmar (CeGe?) en artikel i Allt om Hobby om hur han byggde en mindre såg för något decennium sedan?

Olof
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Daniel Bergqvist
Inlägg: 574
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 09:54

Re: Svenskliknande sågverk i H0?

Inlägg av Daniel Bergqvist »

Björn D skrev:Ett mindre kommersiellt sågverk med ett par ramsågar, kantsågar, ett hyvleri, spånfickor m.m. är ett komplex som tar upp en kvadratmeter i skala 1:87.
Sant, men så är det ju för många typer av industrier. Ett alternativ är att ha såghuset på modulen och låta hyvleriet och torken finnas utanför modulen.

Med vänlig hälsning
Daniel
lenelg
Inlägg: 616
Blev medlem: mån 24 sep 2007, 14:37

Re: Svenskliknande sågverk i H0?

Inlägg av lenelg »

Mycket beror på hur mycket plats du kan/vill avsätta till sågverket. Ska du bara ha ett spår för att lasta ut sågat virke, eller ska du också leverera timmer till sågen?

Jag kan ha fel, men de stora fönsterpartierna på Kibri-modellen ser inte "svenska" ut för mig. De flesta amerikanska byggsatser föreställer sågverk från äldre dar, och är för små för att motivera en järnväg. Ett undantag, som ändå är "krympt":

http://www.sidetracklaser.com/CougarRidge.htm

I minsta laget, men lite modernare är Walthers "Mountain Lumber"

https://www.walthers.com/exec/productinfo/933-3058

och "sawmill outbuildings" för att modernisera anläggningen

https://www.walthers.com/exec/productinfo/933-3144

En variant kan vara att köpa Walthersbyggsatserna för kringbyggnader och detaljer, och scratchbygga en större huvudbyggnad, i stort sett en stor lada..

Ett knep som jag sett på en del amerikanska anläggningar är att bara modellera gaveln av ett stort sågverk, med uppfordringsverk etc. och låta resten försvinna in i bakgrunden, med några trick för att dölja övergången. Men då ligger tonvikten på frakt av timmer från skogen som dumpas i sågverksdammen, snarare är på utlastning av sågat virke.
/ Lennart Elg
Sloat Lumber Co. - logging i On30"
K Lemming
Inlägg: 87
Blev medlem: ons 26 aug 2015, 09:08

Re: Svenskliknande sågverk i H0?

Inlägg av K Lemming »

Tack för tips och råd, länkar m.m.
Uttryckte mig kanske lite väl enkelt. Det är som sagt tänkt att vara ett mindre sågverk, bysåg kanske är lite väl liten men något mitt emellan en sådan och ett mindre kommersiellt sågverk. Lite får man kanske kompromissa för modellen då utrymmet kommer att vara ca 50-60 x 40 cm. Tänkte mig en byggnad ungefär i stil med den som en gång fanns från Euromod, men det behövs ju lite mer än bara den byggnaden. Så för att spara tid så tänkte jag mig om det fanns någon byggsats där det även medföljer lite detaljeringsprylar som t.ex. lite brädstaplar någon mindre kontorsbyggnad, kanske ett mindre magasin, m.m, vad som nu skulle kunna tänkas ingå på en mindre såg runt slutet av 50-talet. Sjö med timmerupptagning får hoppas över, tanken är att timmer kommer med bil och järnväg likaså lämnar färdigt virke med bil och järnväg.

Sågverket från Sidetrack Laser var väldigt snyggt och väldigt "svensk", dock en aning för stort om man ska ha hela. Men kanske enbart Cougar Ridge Saw Mill byggnaden skulle vara något om man kan hitta passande mindre kompletterande byggnader från någon annan tillverkare, som kontorsbyggnad och mindre torklada. Lastkaj kan ju byggas på egen hand och den som ingick i utbyggnadssatsen från Sidetrack Laser kändes lite för amerikansk.

Men Cougar Ridge Saw Mill har ju intag från en sjö, hur gick det till när man inte hade intaget från en sjö, för inte kan väl alla sågverk legat vid sjöar, eller?

Minns jag inte fel har jag för mig att det utmed VHVJ funnits någon/några mindre sågar som hade spåranslutning, på DVVJ är jag nästan säker på att minst en fanns. Men den jag tänker på utmed DVVJ kan mycket väl varit en snickerifabrik, var länge sen jag åkte på banan, det var ju ett tag sedan SJ la ner den och efter det har jag inte åkt där den sträcka som finns kvar.

Finns det tillbehörssatser för detaljering av sågverk?
Användarens profilbild
Klas Blomberg
Inlägg: 358
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 15:35

Re: Svenskliknande sågverk i H0?

Inlägg av Klas Blomberg »

Det finns ju en del riktigt häftiga saker om man tummar lite grand på det där att det ska vara svenskt.

Sierra West scale models

Better than scratch
K Lemming
Inlägg: 87
Blev medlem: ons 26 aug 2015, 09:08

Re: Svenskliknande sågverk i H0?

Inlägg av K Lemming »

Ja det var klart häftiga grejor, men som du själv skrev så får man tumma en del på svenskheten. Lite för mycket tummande för min smak på Deer Creek Sawmill Complex. Men McCabe Lumber Co skulle ju absolut funka i en svensk miljö, dock allt för stort, men vilket snyggt bygge.
PeO Helgesson
Inlägg: 259
Blev medlem: mån 07 jul 2008, 19:13

Re: Svenskliknande sågverk i H0?

Inlägg av PeO Helgesson »

Jag köpte en del vitmetallgrejer av MO-Miniatur i Dortmund för en del år sedan, däribland en sågram. De senaste åren har han bara haft med färdigsaker på mässan och visar inte mer än en katalog på webben. http://www.mo-miniatur.com/Weissmetallkatalog Kan kanske vara värt att fråga ändå.
Skriv svar