Vad gäller för skärdjup för mikrofräsar?

Här diskuterar vi allt som har med smalspårigt modellbygge och förebilder att göra.
Användarens profilbild
HJP
Inlägg: 143
Blev medlem: fre 15 jun 2007, 10:50

Re: Vad gäller för skärdjup för mikrofräsar?

Inlägg av HJP »

Björn D skrev: Jag har inte testat ännu, trodde att jag skulle ha tid i helgen, men så icke. Jag tror att jag testar med att inte skära djupare än fräsdiametern. Fräser man ut två sammanfogade ramsidor i 0,5 mm mässing är ju skärdjupet inget problem. Men nu tänkte jag skära några spår i några mässingsbitar för ett spårmått. Det enklaste hade ju varit att använda en slitsfräs men det är inte så enkelt på en Unimat 3, tvärsliden är för kort och motorn sitter i vägen.
****
Går det inte att sätta upp slitsfräsen i fräsmaskinen? Du har naturligtvis provat det, och jag vet inte hur ditt arbetsstycke ser ut.
Björn D skrev:För att lägga till lite på temat skärvätskor så har jag blivit rådd och har men framgång använt fotogen när jag borrat och gängat i mässing och nysilver. Det senare är mycket besvärligt att borra i, mina små 0,3 mm borr bröts i en rasande fart. Inte nog med att de bröts, de är ju inte billiga, de fastnade även i arbetsstycket så att man måste tillverka ett nytt som behövde några 0,3 mm hål och då bröts nästa borr i det sista hålet och... Men med fotogenen fungerade det och då var jag inne på mitt sista 0,3 mm borr.
****
Fotogen (=lacknafta) har jag aldrig hört talas om, i detta sammanhang. Nysilver har jag ingen större erfarenhet av, men mässing behöver normalt inte smörjas. Ska man vara noga, så ska borrar och svarvstål, inte ha någon spånvinkel, när man arbetar i mässing, men slipa om en borr för det, är väl ingen av oss som gör. Möjligen kommer fotogenen in i bilden här?
Peter Estelius
Inlägg: 308
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 22:24

Re: Vad gäller för skärdjup för mikrofräsar?

Inlägg av Peter Estelius »

Skulle inte säkert sätta likhetstecken mellan fotogen och lacknafta. Visserligen är båda krackade och lättviktiga mineraloljeprodukter, men de har ganska olika egenskaper. Passade på att kolla med wikipedia som stöd för minnet.

Fotogenen är mer oljig som jag minns den än vad lacknaftan är. Lacknafta salufördes/saluförs t ex under namn som Dilutin och Varnolen där de med olika tillsatser får specialändamål. En särskild variant av fotogen kallas flygfotogen och har ytterligare andra egenskaper.

Som smörjmedel funkar nog fotogen bättre än lacknafta som är för ren s a s. Jag skulle kört med fotogen i a f.

Mvh

/Peter
Hauk
Inlägg: 936
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 18:55
Kontakt:

Re: Vad gäller för skärdjup för mikrofräsar?

Inlägg av Hauk »

Er det forresten noen som har gode tips på hvor man kan kjøpe mikrofreser?
Og stemmer det at det er freser berednet på aluminium som er de beste til messing?
Har aldri sett spesialfreser for messing.
Mvh Håvard H
--
Min blogg:
Remembrance Of Trains Past
lenelg
Inlägg: 616
Blev medlem: mån 24 sep 2007, 14:37

Re: Vad gäller för skärdjup för mikrofräsar?

Inlägg av lenelg »

Hauk skrev:Er det forresten noen som har gode tips på hvor man kan kjøpe mikrofreser?
Se Björns inlägg tidigare i denna tråd..
/ Lennart Elg
Sloat Lumber Co. - logging i On30"
Användarens profilbild
HJP
Inlägg: 143
Blev medlem: fre 15 jun 2007, 10:50

Re: Vad gäller för skärdjup för mikrofräsar?

Inlägg av HJP »

Peter Estelius skrev:Skulle inte säkert sätta likhetstecken mellan fotogen och lacknafta. Visserligen är båda krackade och lättviktiga mineraloljeprodukter, men de har ganska olika egenskaper. Passade på att kolla med wikipedia som stöd för minnet.

Fotogenen är mer oljig som jag minns den än vad lacknaftan är. Lacknafta salufördes/saluförs t ex under namn som Dilutin och Varnolen där de med olika tillsatser får specialändamål. En särskild variant av fotogen kallas flygfotogen och har ytterligare andra egenskaper.

Som smörjmedel funkar nog fotogen bättre än lacknafta som är för ren s a s. Jag skulle kört med fotogen i a f.

Mvh

/Peter
****
Okej, du har kanske rätt.
När jag gick i yrkeskolan på 1960-talet, pratade vi om fotogen, varnolen och kristallolja. Det var i grunden, samma sak, men olika rena, där kristalloljan var den renaste. Det kan möjligen betyda att de är olika feta, och fotogen fetast. Lacknafta nämndes aldrig, utan ansågs - om jag minns rätt - som ett fabrikatsnamn. Senare har jag läst att lacknafta är en riktigare benämning, än fotogen. Osvuret är kanske bäst.
Björn D
Inlägg: 231
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 20:33

Re: Vad gäller för skärdjup för mikrofräsar?

Inlägg av Björn D »

Hej!

Att jag inte kan använda en slitsfräs i MF70 fräsen beror dels på att den största spännhylsan tar 3,2 och att själva fräsen har ett mycket högt varvtal, bra för små karbidfräsar men inte för slitsfräsar i snabbstål med 30 mm diameter.

I England gör man ju skillnad på parrafin (kerosene i USA) och White Spirit eller mineral spirit vilket jag tror motsvarar fotogen respektive lacknafta.

När det gäller fotogen och lacknafta så luktar de olika och jag fick lära mig att lacknafta var en salig blandning. Själv använder jag bara lacknafta för skala 1:1 jobb och för rengörning av modellmålningsverktyg. Mina Humrol färger brukar jag späda antingen med Humbrols egna lösningsmedel eller balsamterpentin.

/Björn D
Skriv svar