Vad gäller för skärdjup för mikrofräsar?

Här diskuterar vi allt som har med smalspårigt modellbygge och förebilder att göra.
Björn D
Inlägg: 231
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 20:33

Vad gäller för skärdjup för mikrofräsar?

Inlägg av Björn D »

Hej!

Jag har en Proxxon MF70 fräs och har använt Proxxons tillhörande fräsar. Nu har jag dock inhandlat ett antal mikrofräsar med diameter omkring 0,5 mm. För andra fräsar har jag tillämpat ett fräsdjup på 1 gång fräsdiametern och sedan lyssnat om det har gått bra eller inte. Men med 0,5 mm fräsar misstänker jag att de havererar långt innan fräsmaskinen signalerar något.

Så ni som har erfarenhet, vilket fräsdjup kan man ha med mikrofräsar och finns det något annat man ska tänka på? Materialet som jag ska fräsa i är styrenplast och automatmässing (den spånbryter i alla fall bra).

Med vänlig hälsning
Björn D
Användarens profilbild
HJP
Inlägg: 143
Blev medlem: fre 15 jun 2007, 10:50

Re: Vad gäller för skärdjup för mikrofräsar?

Inlägg av HJP »

****
Jag visste inte att det fanns så klena pinnfräsar. Därför kan jag inte uttala mig om fräsdjupet, men det kan nog inte bli så stort, och jag tror som du, att fräsen brister utan förvarning, om den belastas för mycket.
Varvtalet bör nog vara ganska högt, eftersom skärhastigheten är densamma som periferihastigheten, för borrar och pinnfräsar. Matningshastigheten bör bli ganska långsam, men lite högre för plast, än för mässing. Se upp bara, så att inte plasten "degar fast" i fräsen, och bryter av den. Mässing är ett "kortspånigt" material, och därför lättbearbetat. Vanligen kräver det ingen smörjning. Som jämförelse, kan nämnas aluminium, som är långspånigt, och dessutom lätt degar fast. Det smörjs, med t.ex. T-Röd. Om det finns någon lämplig smörjning för styrenplast, känner jag inte till.
Ett tips är, att mata fram långsamt, och sedan något tillbaka. Kolla om det fastnat plast på fräsen. I så fall, peta försiktigt bort det med en ritsspets, eller annat spetsigt föremål. Gör sedan om proceduren, tills fräsningen är klar.
Jag håller tummarna! ;)
Peter Estelius
Inlägg: 308
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 22:24

Re: Vad gäller för skärdjup för mikrofräsar?

Inlägg av Peter Estelius »

Men det är väl sidkrafterna som är avgörande för om fräsen bryts eller ej, d v s hur fort du matar.

En så tunn fräs som du nämner ska ju gå på högsta varv i maskinen (eftersom periferihastighen på fräsens skäregg ändå inte kommer att vara så stor - periferin är ju ca 0,25 mm från centrum. För att få en fart som verkligen fräser måste det ju då gå rackarns fort.

Hur djupt du fräser per skäromgång har nog aningen mindre betydelse än vad matningshastigheten har och där bör man kunna både se och känna om det går OK. Var väääldigt lätt på handen.

Själv har jag fräst en "ångväg" i en liten modellångcylinder i brons med en 1 mm fräs i en väg som blev 1x4 mm i tvärsnitt och ca 5 mm djup. Inga problem bara det går försiktigt. Men 0,5 fräs har jag inte gett mig på - än.

Bara som en fundering.

/Peter
Användarens profilbild
HJP
Inlägg: 143
Blev medlem: fre 15 jun 2007, 10:50

Re: Vad gäller för skärdjup för mikrofräsar?

Inlägg av HJP »

Peter Estelius skrev:Men det är väl sidkrafterna som är avgörande för om fräsen bryts eller ej, d v s hur fort du matar.

En så tunn fräs som du nämner ska ju gå på högsta varv i maskinen (eftersom periferihastighen på fräsens skäregg ändå inte kommer att vara så stor - periferin är ju ca 0,25 mm från centrum. För att få en fart som verkligen fräser måste det ju då gå rackarns fort.

Hur djupt du fräser per skäromgång har nog aningen mindre betydelse än vad matningshastigheten har och där bör man kunna både se och känna om det går OK. Var väääldigt lätt på handen.
****
Det kan nog stämma, men jag ser en risk, att plasten blir varm och "geggar" fast i fräsen, som lätt brister. Det har jag råkat ut för med lite grövre pinnfräs. Möjligen, kan man kyla med vatten, men jag har ingen erfarenhet av det.
Peter Estelius
Inlägg: 308
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 22:24

Re: Vad gäller för skärdjup för mikrofräsar?

Inlägg av Peter Estelius »

Det är absolut en risk som man bör ta i beaktande, så rätt så.

Men som jag skrev så roterar skären trots allt inte sååå fort eftersom de sitter nära rotationscentrum. Man brukar ju räkna ut vilken hastighet skäret ska ha i m/min för att det ska skära rätt och här blir det som formeln ser ut väldigt fort för att komma upp i räött skärhastighet.
Sedan kommer jag inte på raken ihåg vad som kyler bäst i Styren. För aluminium funkar rödsprit och mjölk :shock: alldeles utmärkt, men där finns också en risk i att kylvätskan hjälper till att gegga igen. En pensel att peta undan spånor med under tiden brukar funka för mig.

Sedan får man naturligtvis också prova sig fram till lämplig hastighet. Men man ska köra fortare än man tror när fräsen är liten.
Användarens profilbild
HJP
Inlägg: 143
Blev medlem: fre 15 jun 2007, 10:50

Re: Vad gäller för skärdjup för mikrofräsar?

Inlägg av HJP »

Peter Estelius skrev: För aluminium funkar rödsprit och mjölk :shock: alldeles utmärkt, men där finns också en risk i att kylvätskan hjälper till att gegga igen. En pensel att peta undan spånor med under tiden brukar funka för mig.
****
Mjölk?! :shock:
Det har jag aldrig hört talas om, men man lär sig alltid något nytt. Rödsprit brukar funka bra för aluminium. En pensel att rensa med, är utmärkt, när spånen är löst liggande. Men nu är vi nog lite OT.
Peter Estelius
Inlägg: 308
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 22:24

Re: Vad gäller för skärdjup för mikrofräsar?

Inlägg av Peter Estelius »

He he, nej ibland blir man förvånad. Som t ex funkar det alldeles utmärkt att spotta på gängtappar. Saliven har egenskaper som jämställer den med de bästa skäroljorna :shock: Har provat - det funkar rackarns bra, men man får vara försiktig och olja in efteråt annars rostar tapparna.
Användarens profilbild
HJP
Inlägg: 143
Blev medlem: fre 15 jun 2007, 10:50

Re: Vad gäller för skärdjup för mikrofräsar?

Inlägg av HJP »

Peter Estelius skrev:He he, nej ibland blir man förvånad. Som t ex funkar det alldeles utmärkt att spotta på gängtappar. Saliven har egenskaper som jämställer den med de bästa skäroljorna :shock: Har provat - det funkar rackarns bra, men man får vara försiktig och olja in efteråt annars rostar tapparna.
****
Det kanske är som att lägga kopparmynt i tomatketchup. De blir skinande blanka.
Gängtapparna rengörs enkelt med lacknafta.
Peter Estelius
Inlägg: 308
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 22:24

Re: Vad gäller för skärdjup för mikrofräsar?

Inlägg av Peter Estelius »

Måste fråga Björn som ställde ursprungsfrågan innan vi valsade iväg; Blev det något suddiga svaret användbart?

/Peter
Björn D
Inlägg: 231
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 20:33

Re: Vad gäller för skärdjup för mikrofräsar?

Inlägg av Björn D »

Hej och tack för alla svar!

Jag har inte testat ännu, trodde att jag skulle ha tid i helgen, men så icke. Jag tror att jag testar med att inte skära djupare än fräsdiametern. Fräser man ut två sammanfogade ramsidor i 0,5 mm mässing är ju skärdjupet inget problem. Men nu tänkte jag skära några spår i några mässingsbitar för ett spårmått. Det enklaste hade ju varit att använda en slitsfräs men det är inte så enkelt på en Unimat 3, tvärsliden är för kort och motorn sitter i vägen.

Fräsarna har jag beställt från http://www.drill-service.co.uk som har allt man kan tänka sig och en hel del till när det kommer till borr och fräsar. Har bara beställt en gång men då gick det utan problem. Säkert betydligt dyrare än på e-bay, men här kan jag beställa precis vad jag vill ha om jag nu vet det.

För att lägga till lite på temat skärvätskor så har jag blivit rådd och har men framgång använt fotogen när jag borrat och gängat i mässing och nysilver. Det senare är mycket besvärligt att borra i, mina små 0,3 mm borr bröts i en rasande fart. Inte nog med att de bröts, de är ju inte billiga, de fastnade även i arbetsstycket så att man måste tillverka ett nytt som behövde några 0,3 mm hål och då bröts nästa borr i det sista hålet och... Men med fotogenen fungerade det och då var jag inne på mitt sista 0,3 mm borr.

Den som har starka nerver och en tjock plånbok kan ju försöka borra med deras 0,1 mm borr á GBP 22,80 vilket torde motsvara omkring SEK 300,00/st. Själv sviker modet för dimensioner under 0,3 mm.

/Björn D
Skriv svar