Mallet dagdrømmer...

Här diskuterar vi allt som har med smalspårigt modellbygge och förebilder att göra.
Hauk
Inlägg: 936
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 18:55
Kontakt:

Mallet dagdrømmer...

Inlägg av Hauk »

Tobias Ljungs fine Malletlok som er presentert i annen tråd fikk liv i en gammel drøm jeg har hatt om å bygge MJ i nollan basert på den temmelig obskure Nesttun-Os banen helt vest i Norge.

Tobias´modell er meget lik banens Mallet lok:
Bild

(Etter å ha gjort litt mere research ser det ut til at Nesttun-Os banen lok "Ulven" og "Os" er enda mere lik KLJs lok nr. 2 "Lessebo", men tror ikke jeg ville oppgitt Backwoods byggesett av den grunn!)

Hjulene på "mitt" lok er oppgitt til å være 600 mm, men hjulbasen er akkurat den samme. Det burde være mulig å bygge en fin modell av dette loket med utgangspunkt i Backwoods byggesett. Egentlig burde man bygge begge banens lok av denne typen, det var ikke uvanlig at de ble kjørt "doublehead".

Nesttun-Os banen var en 750mm bane som aldri ble den helt store suksessen, og dermed hadde den akkurat det primitive og modellverdige som vi liker. Dette bildet oppsummerer virkelig det som er Smalsporsfølelsen for meg:

Bild

Legg merke til vanntårnet i bakgrunnen!

Og om lokbygget skulle bli helt mislykket kan man bygge et diorama med utgangspunkt i dette bildet:
Bild

Prøver nok likevel å konsentrere meg om Thamshavnbanen, er nå snart ferdig med denne CAD-tegningen av kisvogner til mitt TB lok:
Bild

Men om noen ble nysgjerrige på Nesttun-Os banen hjelper jeg gjerne til med research på banen!
Banen har også en egen hjemmeside:
http://www.museumsnett.no/osbanen/home.htm
Mvh Håvard H
--
Min blogg:
Remembrance Of Trains Past
Anders Östlund
Inlägg: 646
Blev medlem: fre 25 maj 2007, 15:25

Re: Mallet dagdrømmer...

Inlägg av Anders Östlund »

Ett sådant lok skulle vara toppen i nollan! Även om Nesttun-Os var 750 så hade vi i Sverige flera lok av denna typ.
Min favorit JGJ hade 3 st varav ett med tender. Jag antar att dessa Decauville lok var identiska och bara spårvidden ändrades mellan 600 och 750.

Jag vill ha 3 st... ;-)

Hälsar,
Anders Ö
Bygger främst smalspår i nollan och amerikanskt i N men även en hel del annat...
Intresserad av nollan? Besök gärna nollan.nu
Habo Hobby & Tågspecialisten - Södra Sveriges största hobbybutik
Hauk
Inlägg: 936
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 18:55
Kontakt:

Re: Mallet dagdrømmer...

Inlägg av Hauk »

kasoe skrev: Ett sådant lok skulle vara toppen i nollan! Även om Nesttun-Os var 750 så hade vi i Sverige flera lok av denna typ.
Min favorit JGJ hade 3 st varav ett med tender. Jag antar att dessa Decauville lok var identiska och bara spårvidden ändrades mellan 600 och 750.

Jag vill ha 3 st... ;-)

Hälsar,
Anders Ö


Kanskje man kunne drive litt lobby-virksomhet overfor Backwoods?
Mvh Håvard H
--
Min blogg:
Remembrance Of Trains Past
Anders Östlund
Inlägg: 646
Blev medlem: fre 25 maj 2007, 15:25

Re: Mallet dagdrømmer...

Inlägg av Anders Östlund »

Skam den som ger sig... Men jag har disktuerat lite 009 med Backwood och de säger sig har tillräckligt med projekt för att slippa ta in kundprojekt...

Men, försöka duger. ;-)

Hälsar,
Anders Ö
Bygger främst smalspår i nollan och amerikanskt i N men även en hel del annat...
Intresserad av nollan? Besök gärna nollan.nu
Habo Hobby & Tågspecialisten - Södra Sveriges största hobbybutik
clas ahlstrand
Inlägg: 134
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 22:17

Re: Mallet dagdrømmer...

Inlägg av clas ahlstrand »

tis 12 jun 2007
Ett Decauville-lok av denna typ var faktiskt på gång som byggsats i nollan från en fransk tillverkare på åttiotalet. Fast om jag minns rätt versionen med öppen hytt, som ju också har funnits i Sverige, liksom varianten med kortare sidotankar.

sön 24 jun 2007
Efter att ha suttit i solen och bläddrat i Welanders böcker idag, inser jag att det i själva verket rör sig om den vanligaste ånglokstypen på allmänna svenska 600 mm-järnvägar med persontrafik, och lägger därför till följande:

HRRJ hade två Mallet-lok från Decauville med öppen hytt. KLJ hade ett med kortare sidotankar och ett tillverkat av Muncktell, som är mycket likt det på ritningen i Hauks inlägg, liksom de tre som JGJ beställde av Bolinders. Två av Bolinderloken och KLJ:s Decauvillelok hade tender.

Totalt sju lok. Lika många som de treaxliga Motalaloken. Men då AOJ köpte ett av HRRJ-loken och KLJ:s Muncktellok hamnade hos MJ, kom Malletloken med Decauvilles design att bli mer spridda. De fanns på fem banor, Motalaloken på fyra.

Inkluderar vi även industribanor torde dock den vanligast förekommande ånglokstypen på svenska järnvägar med 600 mm spårvidd vara någon liten två- eller treaxlig ramtank från O&K.
Skriv svar