Ånglok HOn3 Blackstone models

Här diskuterar vi allt som har med smalspårigt modellbygge och förebilder att göra.
goran
Inlägg: 25
Blev medlem: sön 23 sep 2007, 15:06

Ånglok HOn3 Blackstone models

Inlägg av goran »

Blackstone models har ett ånglok i flera versioner bla C-19, K-27 och class70. Blir inte riktigt klok på om det är nästan samma lok med olika dekaler? Jag skulle vilja veta centrummått från främre löphjulet till centrummått på bakre tenderhjulet. Eller vilket som är det minsta (kortaste) loket. Någon som vet ??
Serafim Svensson
Inlägg: 10
Blev medlem: fre 04 dec 2009, 22:54

Re: Ånglok HOn3 Blackstone models

Inlägg av Serafim Svensson »

Hej Goran
Jag vågar nog påstå att C-19 och class 70 är lika stora/små. K-27 är definitivt störst/längst. Jag kan kolla måttet på ett K-27 till imorgon om du vill. Blackstones modeller håller en väldigt fin kvalitet, känns tunga och gedigna och har bra gångegenskaper tycker jag.

Mvh S
goran
Inlägg: 25
Blev medlem: sön 23 sep 2007, 15:06

Re: Ånglok HOn3 Blackstone models

Inlägg av goran »

Tusen tack om du vill kolla. Jo jag tror också att K27 är störst. Vore bra om C19 håller sej under 150 mm, det har med vändskivans diam att göra. Kanske det är modifieringsbart någon mm?
Kan dessa lok köpas i Europa?
lenelg
Inlägg: 616
Blev medlem: mån 24 sep 2007, 14:37

Re: Ånglok HOn3 Blackstone models

Inlägg av lenelg »

Class 70 och C-19 är olika littera - från olika epoker - för samma loktyp, innerramade lok med axelföljd 2-8-0 (eller 1D). K-27 är en helt annan, modernare konstruktion, ytterramat 2-8-2 (1D1). Du hittar mycket info om både förebilder och modeller på Blackstones hemsida www.blackstonemodels.com
/ Lennart Elg
Sloat Lumber Co. - logging i On30"
Serafim Svensson
Inlägg: 10
Blev medlem: fre 04 dec 2009, 22:54

Re: Ånglok HOn3 Blackstone models

Inlägg av Serafim Svensson »

Om det är storleken på vändskivans som begränsar ditt val, så har ju KitWood Hills en vändskiva som klarar K-27:or. http://www.kitwoodhillmodels.com/hon3-h ... turntable/
Förövrigt köpte jag mitt lok från Caboose Hobbies, tyvärr rätt lång leveranstid och dyra frakt/tullkostnader. Jag vet att Göran (Rimbo Grande) har blivit återförsäljare för Blackstone, har köpt en del produkter av honom och det har fungerat väldigt smidigt. Jag har även förhandsbokat K-36:an som kommer senare i år :)
goran
Inlägg: 25
Blev medlem: sön 23 sep 2007, 15:06

Re: Ånglok HOn3 Blackstone models

Inlägg av goran »

Vändskivan är installerad sedan länge med sina 150 mm, så det vore bra att få klarhet i totala axelavståndet på det minsta loket. På Blackstones hemsida hittar jag inte dessa mått. En del måttsatta fullskala ritningar har jag hittat, men inte att lita på vad modellerna har för mått.

Med vänlig hälsning
Göran
pcederstrand
Inlägg: 24
Blev medlem: ons 06 mar 2013, 12:26

Re: Ånglok HOn3 Blackstone models

Inlägg av pcederstrand »

vill också veta måttet på C-19 (har inte hunnit mätt) så jag kan skaffa minsta möjliga vändskiva till Ödeshög med Gp/Thor (aka Desert Hill med C-19) modulen.
Oavsett så måste den bli större än orginalet som var "pytteliten". Tror inte ens en Gp skulle gått runt där.

kapat ;-)
Gärna mått på en Gp om någon byggt färdigt sin ;-) första - sista axel
Serafim Svensson
Inlägg: 10
Blev medlem: fre 04 dec 2009, 22:54

Re: Ånglok HOn3 Blackstone models

Inlägg av Serafim Svensson »

nu har jag mätt loket, det är 185mm långt +/- någon millimeter Bild
goran
Inlägg: 25
Blev medlem: sön 23 sep 2007, 15:06

Re: Ånglok HOn3 Blackstone models

Inlägg av goran »

Tack för måttet, det är alltså K27. Frågan är hur mycke mindre C-19 är, och om det är modifieringsbart ifall det skulle hänga på några mm. Tendern är ju lättast att ge sej på, men den är väl fullproppad ?
goran
Inlägg: 25
Blev medlem: sön 23 sep 2007, 15:06

Re: Ånglok HOn3 Blackstone models

Inlägg av goran »

C-19:
Nu har jag hittat en fullskala ritning med tum-mått. Som omräknat skulle ge 147 mm. Kan det verkligen stämma?
Skriv svar