Tegelstenar

Här diskuterar vi allt som har med smalspårigt modellbygge och förebilder att göra.
Daniel Bergqvist
Inlägg: 574
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 09:54

Tegelstenar

Inlägg av Daniel Bergqvist »

Hur stor är en vanlig svensk tegelsten och hur bred är vanligtvis fogen mellan tegelstenar i en vägg?

Finns det färdiga ark i plasticard eller papper med tegelstensvägg i skala 1:45?

Med vänlig hälsning
Daniel
Jan-Inge Gunarsson
Inlägg: 224
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 19:18

Re: Tegelstenar

Inlägg av Jan-Inge Gunarsson »

Hej
En tegelsten är ca 240x120x70 och fogen 10 till 15 mm.
Gamla tegelstenar var betydligt större
och sedan skilde det mellan vem som tillverkade dem.
Här i Sölvesborg fanns det före 1900 talet 8 producenter av tegel.
Man gjorde teglen på våren och sedan fick de sol och lufttorka under sommaren
och på hösten så brände man dem. För då var veden oxå torr.
Jigun
Olof
Inlägg: 1702
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: Tegelstenar

Inlägg av Olof »

Daniel Bergqvist skrev:Finns det färdiga ark i plasticard eller papper med tegelstensvägg i skala 1:45?
Ja fast kanske inte exakt i 1:45. Som du verkar ha tänkt får man titta runt lite utgående från måtten på tegelstenarna på huset man tänkt bygga i modell.

Många tegelstens-ark i H0 är i lagom storlek för nollan. Det finns också många engelska tillverkare av ark i "7mm scale"; både i papp och i platsticard. Engelska pappark brukar finnas för mer eller mindre smutsig/sotig tegelvägg.

Jag tror att huset på den här bilden är klätt med Faller H0 ark men det är svårt att kolla i efterhand ;)

/Olof

Bild
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Daniel Bergqvist
Inlägg: 574
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 09:54

Re: Tegelstenar

Inlägg av Daniel Bergqvist »

Det är ett 3-portars lokstall jag vill bygga. På min hemmabana har jag en station med tre mötesspår, ett par uppställningsspår och en vändskiva med lokstall och det är till det lokstallet jag behöver tegelstensväggen. Med tanke på att min förebild är Växjö-Västervik (Växjö-Hultsfred) så lär lokstallet vara från ca 1900.

Kan det här arket vara något att ha?
http://modellhobby.se/index.php?maincat ... 0741&img=b

Eller den här?
http://modellhobby.se/index.php?maincat ... tity=30637

Med vänlig hälsning
Daniel
Ringe
Inlägg: 64
Blev medlem: lör 04 jul 2009, 18:19

Re: Tegelstenar

Inlägg av Ringe »

Firmor som säljer i Noll.skalan kan vara svår funna. Real-Modell http://www.nord-licht.com/realshop/index.php har bland annat tegel & gatsten och hus, hur de ser ut i verkligheten vet jag inte.
Olof
Inlägg: 1702
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: Tegelstenar

Inlägg av Olof »

Vilket förband, alltså hur stenarna ligger, är lika viktigt som storleken på teglet.
Många ark visar tegelväggar där alla stenar är lika stora. En sådan vägg är bara en halv sten tjock och duger bara till fasadtäckning . Se om du kan hitta några foton på din förebild så att du ser vilket mönster det är på teglet.

På engelska heter förband Bond. Till exempel Flemish bond.

Olof
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
PeO Helgesson
Inlägg: 259
Blev medlem: mån 07 jul 2008, 19:13

Re: Tegelstenar

Inlägg av PeO Helgesson »

Väggen på bilden ser ut att i huvudsak vara "english bond", d.v.s. helstenarna i varannan rad ligger rakt över varann. På ett par rader är det dock kryssförband, d.v.s. helstenarna är förskjutna en halv sten.
Slaters har English bond i 7mm-skala (jag hade med i Skövde, om du såg dem), se på https://slatersplastikard.com/assets/pd ... dFlyer.pdf. De är dock i ett mycket mer perfekt murat nyskick, än den skönt åldrade väggen på bilden.
Olof
Inlägg: 1702
Blev medlem: fre 01 jun 2007, 21:03

Re: Tegelstenar

Inlägg av Olof »

Jag har provat Slaters, de är skalenliga men eftersom det är enfärgad plast krävs det mycket arbete med kritor och färg för att få ett bra resultat.

Olof
Lundarallarna - modelljärnvägsföreningen i Lund
nollan.lundarallarna.se
www.lundarallarna.se
Skriv svar